Iltasanomat: Perheenäiti järkyttyi liikunnanohjaajan puheista
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011720294.html
Tuossa linkki.
Tunnilla ohjaaja kannusti osallistujia palaamaan ruotuun jouluherkuttelujen jälkeen. Ohjaaja puhui esimerkiksi kaloreiden polttamisesta.
Ohjaaja heitti small talkia ennen tuntia, varmaan omasta mielestään kannustavasti, mutta mielestäni sellainen kielenkäyttö ei ollut oikein sopivaa, Inkinen sanoo.
Sellaista, että nyt kun olette täällä hikoilemassa, niin saatte syödä lisää, kun menette tunnilta kotiin!
Inkinen kertoo olevansa huolissaan yhteiskunnan suhtautumisesta nuorten kehonkuvaan ja ulkonäköpaineisiin ylipäätään. Inkisen lähipiirissä on useita nuoria, jotka ovat sairastuneet syömishäiriöön.
Toivon liikunnanohjaajille lisäkoulutusta siitä, millä tavalla asiakas kannattaa kohdata ja millainen kielenkäyttö on sopivaa.
Olipa törkeää!
Kommentit (330)
Kenenkään syömiset ei pitäisi kuulua ulkopuoliselle. Ammattitaidon puutetta, pitäisi pysyä aiheessa eli siinä jumpassa.
Tässä on hyvä esimerkki siitä miksi miehet pitävät meitä naisia tyhmempinä. Ainoastaan miespyöräilijät voisivat sanoa yhtä tyhmiä kommentteja julkisesti. Kyllä hävettää kyseisen kommentoijan puolesta.
n55
Vierailija kirjoitti:
Minusta jo siinä vaiheessa kun ilmoittaudutaan ryhmään, niin pitäisi kertoa ryhmäliikunnan tavoiteen olevan rasvanpoltto ja painohallinta, eikä piiloutua jonkun ryhmäliikunnan nimen taakse, vaan reilusti kertoa asia oikealla nimellä, Ei kaikki halua laihtua.
Kerro mulle millainen spinnigtunti ei polta rasvaa. Kaikki kuluttaminen polttaa rasvaa.
"Mihin nää 99 "terveitä" sitten tarvitsee tuollaista puhetta? Tuntuu olevan hyvinkin selvää tän 10 sivun pe..."
Ai mihin tarvitsee kevyttä huumoria? Mietipä sitä kuule.
Aika monella, kovaa ja aktiivisestikin treenaavalla, on aika ajoin tarve vähän "sulatella kinkkuja". Siitä on helppo heittää yhdistävää läppää. "Katos, Tonikin on lopettanut massakauden, kun vetää kardiota hikipäässä?" "Tässä pitää yrittää pysyä auton akselimassan rajoissa, joten välistä pehmusteita pois..." jne. Normaalia treeniläppää kavereiden kanssa.
Lukekaa Taneli Kempin sarjakuva Kerrosten välissä. Siinä kuvataan hyvin miten syömishäiriö syntyy.
Realismia on, että yksikään äiti ei pysty vaikuttamaan siihen mitä kaikkea lapsensa kuulevat. Kauhistelun sijaan olisi parempi kasvattaa lapset niin, ettei yksittäiset letkautukset kaada maailmaa. Oman tytön luokalla vertailtiin painoja ja mietittiin painonpudotusta jo neljännellä tai viidennellä, kun yksi tytöistä harrasti todella ulkonäkökeskeistä lajia. Ei tainnut olla viimeinen kerta, kun tyttöni altistuu tuollaiselle, joten juteltiin aiheesta ja keskityin vahvistamaan hänen itsetuntoaan.
Enkä rehellisesti ole ihan varma, että onko tämä nykyinen hyssyttely ja hyväksyntä-kulttuuri sen parempi, kun sen tuloksena meillä on ennätysmäärä ylipainoisia sekä aikuisissa että lapsissa.
Jos itse menee kohottamaan kuntoaan ja kenties laihtumaankin, niin ehkä pitäisi sitten sietää myös vähän överiä kannustavaa puhetta.
Voi näitä herkkänahkaisia kedon kukkasia.
Tietenkää ei yksittäisen ihmisen habitusta pidä ruveta arvostelemaan.
Kyllä näköjään jotkut kuntokeskukset mainostavat spinningiä varastorasvojen sulattamisena. Se pitää kieltää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaohjaajan pitääkin sanoa topakasti että jättäkää ne sipsit kauppaan tai teistä tulee isompia läskejä kuin nyt olette.
Liikunnanohjaajasta en tiedä. Valmentajan kyllä. Liikunnanohjaaja on omissa kirjoissa joku random tyyppi, jotka vetää treenejä porukalle, jotka eivä kilpaile yksin tai joukkueena missään.
Valmentajan tehtävä taas on katsoa, että yksilö, tai joukkue, kehityy, pärjää ja pääsee sovittuihin tavoitteisiin. Silloin on ihan paikallaan sanoa, että "osan kannattaa jättää se sipsipussi kauppaan ensi kerralla, jos meinaa saada peliaikaa / päästä kisarajaan". Urheilijan, teininkin, tehtävä on sitten päättää kumpi on tärkeämpää. Mutta valmentajan tehtävä on olla selkeä ja avoin siinä, missä mennään. Niissä rajoissa kun ei ole "kehopositiivisuuskerrointa" missään...
Liikunnanohjaaja on tutkinto. Se sun valmentajakin saattaapi olla liikunnanohjaaja (toivottavasti ainakin joku koulutus olisi, mielellään vielä vähän laajempi, kuin PT)
Vierailija kirjoitti:
Realismia on, että yksikään äiti ei pysty vaikuttamaan siihen mitä kaikkea lapsensa kuulevat. Kauhistelun sijaan olisi parempi kasvattaa lapset niin, ettei yksittäiset letkautukset kaada maailmaa. Oman tytön luokalla vertailtiin painoja ja mietittiin painonpudotusta jo neljännellä tai viidennellä, kun yksi tytöistä harrasti todella ulkonäkökeskeistä lajia. Ei tainnut olla viimeinen kerta, kun tyttöni altistuu tuollaiselle, joten juteltiin aiheesta ja keskityin vahvistamaan hänen itsetuntoaan.
Enkä rehellisesti ole ihan varma, että onko tämä nykyinen hyssyttely ja hyväksyntä-kulttuuri sen parempi, kun sen tuloksena meillä on ennätysmäärä ylipainoisia sekä aikuisissa että lapsissa.
No lyhyesti: ei ole. Jokainen ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen. Ihan sama, miten paljon sitä hyssytellään, he 100% varmuudella tietävät sen. Samalla tietävät, etteivät pysty sen takia kaikkeen samaan kuin normaalipainoiset, saati sitten urheilulliset.
Oma kokemus perustuu siihen, että olin hyvinkin pullukka n. 15-vuotiaaksi asti. Lukiota edeltävänä kesänä itselle riitti ja rupesin pudottamaan painoa ja pikku hiljaa treenaamaan. Tähän asti mutsi oli ollut aivan hiljaa painostani, mutta nyt siitä pudottamisesta tuli sitten joku ongelma. Hirveä stressi juuri "syömishäiriöstä", kun en yksinkertaisesti halunnut syödä joka käänteessä kermakastiketta, perunamuussia, napostella suklaata leffan ohessa jne.
Mutsi siis itse oli, ja on edelleen, hyvin ylipainoinen. Tänä päivänäkin häneltä saa vastaavasti kuulla kommenttia, että "söisit nyt, ei ole tervettä olla liian laiha". En edes ole laiha vaan kuvaisin ennemmin termillä urheilullinen. Lukiossa aloitin treenaamaan aktiivisesti kilojen karistua ja sillä tiellä ollaan edellään.
Välistä on hieman ylimääräistä, koska patin kasvattaminen onnistuu plussakaloreilla, mutta sitten vastaavasti sitä seuraa pudotusvaihe. Ihan normaalia treenisyklittämistä. Huomenna alkaa juurikin "kinkunsulatussykli", missä tarkoitus tiputtaa ~3-5kg läskiä; se siivu, mistä saa nyt napattua sormilla kiinni vyötäröltä.
Kyllästynyt tuohon "syömishäiriö kaikkialla" soopaan. Osalla on, juu - se on henkinen sairaus. Eikä kaikki muut voi varoa elämäänsä, ettei henkisesti sairaat sairastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ennen vanhaan oli kinkunsulattelujumpat ym. Eikä niistä nyt jaksanut loukkaantua. Onhan se ihan tosiasia, että monet on syöneet reilusti joulun pyhinä ja sitten kevennetään taas.
Mutta se ei ole tosiasia vaan pelkkä myytti, että jollain tunnin jumpalla olisi mitään merkityksellistä vaikutusta energian kulutukseen.
Kinkku sulaa syömällä vähemmän, ei jumppaamalla. Liikunta on hyväksi monella tavalla, mutta ylipainon torjunnassa sen merkitys on lähes olematon.
Riippuu jumpasta. Tunnin uintitreeni itsellä kuluttaa ka. 800kcal. Jos on kovia intervalleja, vielä tuotakin enemmän. Yksi treeni kestää 1,5 - 2h. Tuohon päälle tulee vielä puntti.
Eli kyllä treenipäivinä, joita harrastelijana itsellä 4-5 per viikko, pitää syödä vähän enemmän kuin normaalisti.
Juu, tavan ihmiset treenaakin 4-5 kertaa viikossa 2-3h kerrallaan.
Olen itsekin treenannut kovaa, 15-20h/viikko. Siltikin paino nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realismia. Hyvä, että joku sanoo niin kuin asiat ovat.
Kaikesta sitä nykypäivänä loukkaannutaan.
Mitään realismia tuossa ei ole. Liikunnalla ei pysty juurikaan vaikuttamaan painoon tai syömisten määrään. Ihmisen keho on sen verran energiapihi laitos. Googlaa huviksesi, kuinka kauan saat juosta, että saat poltettua jouluna syödyt (ylimääräiset) kalorit pois.
On kyllä jännää realismia sulla.
Mun realismi taas oli se, että kun opiskeluaikoina tein kesät ruumiillista työtä, niin sen aikana paino tuppasi putoamaan pari-kolme kiloa kuukaudessa, vaikka söin paljon.
Ja mun realismi oli myös se, että kun lukukausi alkoi, niin tuppasin lihomaan aina muutaman kilon parin ekan kuukauden aikana, ennen kuin sain sopeutettua syömisten määrän energiankulutukseen sopivaksi.
Jaa, niin siitä juoksemisesta, mun kokoisella (isolla) ihmisellä se on suurin piirtein 100kcal/km, oli se sitten juoksua tai kävelyä. Eli käytännössä joka päivä 10km lenkki kävellen ja välillä juosten ja se vastaa kiloa läskiä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No ei törkeää mutta osoittaa ohjaajalta ammattitaidon puutetta.
Missä siis tuli se osuus, mistä lumihiutaleen piti taas pahoittaa mielensä? Kyllä pitää olla todella pikkusieluinen, että loukkaantuu jatkuvasti joka asiasta. Että liikunnanohjaajankin pitäisi suunnilleen käsikirjoittaa tsemppipuheensakin ennen tuntia ja tarkastuttaa se jollain ammattimielensäpahoittajalla, että onko siinä jokin vivahde, mistä joku voisi mielensä pahoittaa. En pidä nykymaailmasta, täällä on niin v***n sairasta porukkaa. Tämäkin eukko pääsi lehteen nyt sitten omalla nimellä ja naamalla. Tietääpähän lähipiiri mikä k***pää on naisiaan.
Kyllä on nyt törkeä vääryys tapahtunut, voi että, muumit meni sekaisin ja taas joku pahoitti mielensä.
Vai onko nyt niin että Hanna tai teini edustaa näitä kehopositiivisia ja siksi ei saa sanoa noin?
Hanna voisi vetää foliohatun päähänsä vaikka ettei nyt planeetat häiriinny kun kohta paukkuu raketit.
Se että tämä on päässyt median huomioon on todella surullista ja näyttää nykyisen median tilan.
Höpö höpö asioita ja sitten otsikoidaan niin että tulee klikkauksia.
Oikeesti, ottakaa nyt jo hiljalleen oppia ulkomailta. CNN, Reuters, BBC jne.
Selektiivinen media: IS, IL, HS ja sitten meillä on fossiili eli Yle joka voisi yhtä hyvin lähettää ohjelmansa musta-valkoisina kun ovat jossain kivikaudella edelleen. Maikkari parani kun Merja lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika kapeaa ajattelua todeta että kaikki tunnille menevät ovat siellä kiloja karistamassa. Ei joidenkin edes tarvitse! Itselleni suurin syy olisi kunnon hankkiminen ja polvien ja jalkojen vahvistaminen. Jos pari kiloa siinä ohessa karisee niin hyvä.
Mulla ei ole ylipainoa, olen ns. tikissä, mutta koska jouluna tulee syötyä normaalia enemmän niin kyllä minä käyn kinkunsulattelujumpassa polttamassa niitä ylimääräisiä joulukaloreita. Mitä pahaa siinä on? Pidän itsestäni huolta kun kulutan sen minkä syön.
Ai? Mä en käy missään "kinkunsulattelujumpissa", kun ei ole tarvetta rangaista itseäni siitä, että jouluna syö vähän enemmän. Ei ne kilot ole vyötärölle jääneet, kyllä ne on pikkuhiljaa sulaneet ihan itsekseen, kun olen palannut takaisin arkeen. Sama kesäloman kanssa. Tai minkä tahansa loman. Pidän itsestäni huolta myös siten, etten ota stressiä muutamista satunnaisista ylimääräisistä kaloreista, enkä säädä treeniohjelmaa sen mukaan miten olen syönyt. Haluan tykätä liikunnasta. Jos käytän liikuntaa rangaistuksena jostain, en enää tykkää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, siis miten tämä päätyi iltapäivälehteen?
Onhan tämä koko vuoden tärkein uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti ajatellen, onko tässä yksi syy, miksi lapset ja nuoret liikkuvat yhä vähemmän tai leikkivät pihaleikkejä.
Jos vapaa-ajan liikuntakin pitää olla suoritus, kuin joku treeni. Tai joku hippa-tai piiloleikki pitää olla suoritus ja veret suussa.
Ja sitten aikuiset haukkuvat, miksi lapset eivät liiku tai osaa uida.
En tykkää liikunnasta.
Koska vedän itseni aina ihan tappiin asti, olen liian ankara itselleni. Enkä tykkää siitä, kuinka hyperfokusoitunut on oman kehon tuntemuksiin.
Todella hyvää tulosta sain salilla aikaiseksi puolen vuoden aikana, mutta en vain kestänyt.
Mutta sellainen liikunta, jossa tehdään jotakin konkreettista samalla, jolloin huomio kiinnittyy johonkin muuhun, kuin kehoon tai suoritukseen?
Ei ota lainkaan koville sellainen liikunta.
Siivotessa
Mulla vähän sama. Siksi tykkään hyötyliikunnasta, kävelen ja pyöräilen välimatkoja. Mutta kamppailulajeista olen löytänyt myös tuota samaa fiilistä. Itse liikunta tulee siinä sivussa, kun opettelee tekniikoita. Luulen, että tanssi antaa monelle samaa fiilistä.
Teen kyllä voimaharjoitteluakin. Ihan vaan siksi, että olisin parempi noissa muissa. Ja saan kyllä painojen kolistelustakin kiksejä, jos voimatasot kasvaa. Silloin on vaikeaa, kun kehitystä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika kapeaa ajattelua todeta että kaikki tunnille menevät ovat siellä kiloja karistamassa. Ei joidenkin edes tarvitse! Itselleni suurin syy olisi kunnon hankkiminen ja polvien ja jalkojen vahvistaminen. Jos pari kiloa siinä ohessa karisee niin hyvä.
Veikkaan, että jos nyt mentäisiin tuollaiselle jumppatunnille kysymään, että kuinka moni on tullut tänne pudottaakseen painoa, niin aika monen käsi nousee ylös. Te harvat poikkeustapaukset voitte laittaa korvatulpat jos niin alkaa ahdistaa ohjaajien puheet. Ei siellä jokaisen yksilöllisiä syitä olekaan tarkoitus käydä läpi ja analysoida
Kai siellä nyt oikeasti käy myös ihmisiä jotka eivät halua laihtua vaan pitää lihaksista huolta? Ei syömistä tarvitse ansaita, kaikkien kannattaa toki huolta pitää itsestään.
Itsekin olen sitä mieltä, että ruoka on perustarve, ei sitä tarvitse liikunnalla ansaita. Pikemminkin toisinpäin, pitää syödä, että jaksaa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs hänen lähipiirissään nyt niin monia syömishäiriöisiä on?
Paljon ongelmia siis. Mitähän ikäviä siellä tapahtuu?
Hanna valitti elixialle, siellä asia käytiin ohjaajan kanssa läpi. Ja ilmeisesti palautteeseen reagoitiin kuitenkin. Mikä oli se syy miksi asialle piti hakea valtakunnallista huomiota? Ohjaaja olisi voinut valita sanansa, mutta hänelle olisi voinut myös suoda mahdollisuuden korjata virheensä. Sitähän Hanna ei kertonut, käykö esimerkiksi viikottain tunneilla tyttärensä kanssa ja onko puhe toistuvaa ja jatkunut. Vai yksittäinen typerä heitto. Jos tunnilla alkoi ahdistaa, miksi eivät ottaneet ohjaajaan kontaktia sen jälkeen. Tai poistuneet tunnilta. Jos hänen nuorensa ahdistui, miksi hän ei aikuisena reagoinut asiaan heti paikan päällä. Mutta iltapäivälehteen kuitenkin nimellään ja naamallaan meni?