Taas nousee eläke ensi vuoden alusta. Eläkkeellä on mukana olla, kun raha virtaa tilille eikä tarvitse tehdä mitään.
Kommentit (90)
Tuttu jäi eläkkeelle, 50 v töitä tehny ja eläke 1200 e /kk. Ei tuolla leviästi eletä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla iilimato, elätti ? Kuppaatte viidesosan palkansaajan palkasta itsellenne. Häpeäisit edes.
En tiedä kenelle vastasit, mutta laskin tuonne aikaisemmin, että minun pitäisi elää vähintään 137-vuotiaaksi, jotta saisin maksamani eläkevakuutusmaksut takaisin.
Olen ollut 6 vuotta eläkkeellä, ja mikäli elän vain keskimääräiseen elinikään (85v), tulen saamaan noin 0,3€ takaisin jokaisesta maksetusta eurosta.
Keskiarvoihin ei kannata tuijottaa. Keskiarvo luvuista miljoona ja tuhat on 500 500€. Olet siis keskimääräisesti rikas.
Samoin on tilanne eläkkeillä, mitä isompaa eläkemaksua on maksanut, sitä isompaa on korkotuotto. Jos tässä eläkeasiassa joku yhteiskuntaa kuppaa, se on kyllä pienituloinen ja lyhyen työuran tehnyt tuleva eläkeläinen, ei nykyinen eläkeläinen 40 vuoden työuralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 40- vuotta fyysistä vuorotyötä. Ansaitsen jokaisen eläke euroni, mikä on kuin nykyajan minimipalkka.
Miksi et säästänyt itse palkastasi eläkepäivien varalle vaan tunget nuorten lompakoille sönköttämällä, että heidän kuuluu maksaa palkastaan viidennes sinulle ?
Kuuluu tai on kuulumatta, sinähän maksat.
Paljonkos sinun eläke nousee? Minun eläkekertymä nousee ensi yönä 2,33% eli se tekee rapiat 60 euroa. Eläkeikään on vielä 16 vuotta. Eläkkeet nousee vain alle 0,9% 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla iilimato, elätti ? Kuppaatte viidesosan palkansaajan palkasta itsellenne. Häpeäisit edes.
En tiedä kenelle vastasit, mutta laskin tuonne aikaisemmin, että minun pitäisi elää vähintään 137-vuotiaaksi, jotta saisin maksamani eläkevakuutusmaksut takaisin.
Olen ollut 6 vuotta eläkkeellä, ja mikäli elän vain keskimääräiseen elinikään (85v), tulen saamaan noin 0,3€ takaisin jokaisesta maksetusta eurosta.
Keskiarvoihin ei kannata tuijottaa. Keskiarvo luvuista miljoona ja tuhat on 500 500€. Olet siis keskimääräisesti rikas.
Samoin on tilanne eläkkeillä, mitä isompaa eläkemaksua on maksanut, sitä isompaa on korkotuotto. Jos tässä eläkeasiassa joku yhteiskuntaa kuppaa, se on kyllä pienituloinen ja lyhyen työuran tehnyt tuleva eläkeläinen, ei nykyinen eläkeläinen 40 vuoden työuralla.
Omien vanhempien ikäryhmä, ovat 40-luvulla syntyneet, saavat eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena eläkkeellä. Itse olen 70-luvulöa syntynyt ja meidän ikäpolvi saa eläkemaksut takaisin 1,7 kertaisena. Se on perkeleen huono tuotto 40 vuoden sijoitusajalle!
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos sinun eläke nousee? Minun eläkekertymä nousee ensi yönä 2,33% eli se tekee rapiat 60 euroa. Eläkeikään on vielä 16 vuotta. Eläkkeet nousee vain alle 0,9% 😂
Mahtavaa! Oletko harkinnut kirkosta eroamista?
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeen saamiseen on seuraavanlainen ehto: teet keskimäärin 40 vuoden työuran kokopäivätyössä, jonka aikana maksat veroja, työttömyysvakuutusmaksuja, sosiaaliturvamaksuja ja eläkemaksuja kulloinkin vallitsevan prosentin mukaan. Omaa eläkettä ei makseta 1:1, mutta yllämainitut säännöt täyttämällä olet oikeutettu työeläkkeeseen, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Kaikki jotka valittavat eläkkeistä, tehkää ensin 40 vuotta kokopäivätöitä ja puhukaa vasta sitten.
Työeläkkeiden lisäksi on sitten työkyvyttömyyseläkkeitä, jolle jäädään kesken työuran kun terveys pettää tai kansaneläke, joka on niille jotka eivät koskaan tehneet työtä. Sitä voidaan maksaa myös täydennyksenä niille joiden työeläke jäi liian pieneksi. Mutta yhtäkaikki, kansaneläke on sosiaalituki, toisin kuin työeläkket, joita ei makseta valtion budjetista. Työeläkettä saava on osuutensa 40 vuoden kokopäivätyöllä yhteiskuntaan tehnyt. Joillekin t
Jutun juju piileekin tuossa" kulloinkin vallitsevan prosentin mukaan" siihen sisältyy todella epäreilu varianssi nyky eläkeläisten hyväksi. Je eivät maksaneet 1:1 , suuret ikäluokat noin 0.2:1 ja silti lomailevat kaikista pisimpään..eläkkeistä valitetaan sen vuoksi. Sinä selvästi nettohyötyjänä ja eläkekusettajana et tästä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 40- vuotta fyysistä vuorotyötä. Ansaitsen jokaisen eläke euroni, mikä on kuin nykyajan minimipalkka.
Miksi et säästänyt itse palkastasi eläkepäivien varalle vaan tunget nuorten lompakoille sönköttämällä, että heidän kuuluu maksaa palkastaan viidennes sinulle ?
Mitä tuo nyt tarkoitti? Ei tässä kenenkään lompakoille tungeta, tämä systeemi nyt menee näin. Ja kyllä olen säästänyt koko ajan töissä ollessani. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei maksa työeläkemaksuja ja heitähän on puoli miljoonaa. Kuvitteleeko ettei se ala näkymään nyt maksettavista eläkkeissä? Onnea eläkkeiden leikkauksiin, Purra niistä tänään jo huutelikin.
En tiedä missä sinun on mukana olla mutta eläkkeellä on mukava olla.Tosin minun eläkkeeni nousee 7 euroa ensi vuonna 800 sadan päälle.En tiedä paljonko nuo tuhansien eurojen eläkkeet nousee.En myös ymmärrä miksi maksellaan kymmeniä tuhansia euroja eläkettä kun palkat tuohon määrään on jo olleet suuria.
On kyllä vuoden työttömyyden jälkeen helpottavaa olla eläkkeellä. Turhauttavia "lippulappuja" ei tarvitse täytellä enää ja voi tehdä vielä hyväkuntoisena kaikkea hyödyllistä, jopa tienata.
Olen jobbonär. Eli jobbande pensionär. Mikähän olisi suomennos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei maksa työeläkemaksuja ja heitähän on puoli miljoonaa. Kuvitteleeko ettei se ala näkymään nyt maksettavista eläkkeissä? Onnea eläkkeiden leikkauksiin, Purra niistä tänään jo huutelikin.
Miksi sitten työttömänä valitat ansaituista eläkkeistä.
Mene töihin.
40 vuotta työelämässä. Eläke nousi 17 eur. Kohonnut verotus vei koko korotuksen ja vielä enemmän. Nyt jää vähemmän käyttöön kuin ennen korotusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tänään vuoden eläkkeellä, olen tyytyväinen elämääni. Hyvää uutta vuotta kaikille. N66v
Kiitos samoin ja perässä tullaan! En todennäköisesti jää itse noin aikaisin eläkkeelle, mutta haaveilen jo siitä päivästä.
T. 1992 syntynyt duunari
Tervetuloa kaikki eläkkeelle heti sen 40 vuoden työuran jälkeen.
Täällä se teitäkin odottaa.
" Mutta minä haluan kaiken heti ja nyt !!!" Huuta 20v Jesse...
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme eläkeläisvihakampanja persuilla on täällä?
Eläkeläiset (ei ne jotka kuppaavat kansanedustajaeläkkeitä tai eläkevirkarohmut) ovat ansainneet säällisen vanhuuden omalla työnteollaan.
Etkö vieläkään ole saanut hoidettua tuota persufobiaasi?Aihe kun aihe,aina persut-persut-persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun nuo eräät keskustelijat ovat omasta mielestä mak sajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun säästämisen laita?
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen pyramidihuijaus tuo eläkejärjestelmä. Otetaanpa vaikkapa esimerkiksi 40-vuotias työntekijä, jonka vuosipalkka on 40 000 € (brutto). Vuonna 2025 työntekijän eläkemaksu on ollut hänen ikäiselleen 7,15% ja työnantajan osuus 17,38 %. Työntekijä maksaa siis 40 000 € bruttopalkasta eläkemaksuja 2860 € ja työnantajan osuus on 6952, yhteensä 9812 €. Työntekijälle kertyy 40 000 € bruttopalkasta 1,5% eläkettä eli 600 € eli 50 €/kk. Vaikka kuinka yrittäisi ajatella, että no kyllä se 50 euroakin siitä kasvaa, kun ajatellaan korkoa korolle ilmiötä, mutta kyllä ajatuksena on lähinnä se, että tulee kusetetuksi.
Turha laskea tuolla tavalla, koska eläkemaksut eivät kerrytä omaa eläkettä. Niillä maksetaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeitä.