Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?
20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Kattilaa voi käyttää myös paistamiseen ja korkeareunaista paistinpannua voi käyttää kattilana. Et siis välttämättä tarvitse molempia erikseen.
Pelkällä kattilalla pärjää vaikkei siinä koskaan paistaisi mitään, koska kaikki kypsyy keittämälläkin. Jos kuitenkin rahat ja tila antaa myöten, paistinpannukin kannattaa kyllä hankkia ellei erityisesti halua välttää paistettua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.
Vedenkeitin on nopeampi ja energiatehokkaampi kuin keittää vettä kattilassa.
Induktioliedellä vesi kiehuu hetkessä ja sitä voi keittää kerralla juuri niin paljon kuin tahtoo ja kattilaan mahtuu. Se on siis nopeampi ja kätevämpi kuin vedenkeitin.
Eri asia tietysti, jos kämpässä on vain huonot keittolevyt joiden kuumeneminen kestää ikuisuuden. Tai jos tahtoo vetensä juuri tietyn lämpöiseksi esim. erilaisia teelaatuja varten, sellainen vedenkeitin jossa lämpötilaa voi säätää voi olla jörkevä ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin, 2 l teräskattila, 1 l teräskasari, paistinpannu, 2 l kulho, siivilä, sauvasekoitin, mitat, kierrevatkain, kannellisia rasioita, lasinen uunivuoka, raastinrauta, teräksinen kahvisuppilo, 1 l kannu. Pari erilaista kauhaa, paistinlasta, leipäveitsi, iso ja pieni keittiöveitsi, kuorimaveitsi, juustohöylä.
Airfryerin ja sähkövatkaimen voi hankkia myöhemmin, kuten veitsenteroittimenkin. Airfryer on tosi kätevä ja nuoret tykkää, mutta jos se on pieni keittiö niin se vie suhteellisen paljon pöytätilaa. Mikroa en hankkisi, enkä kahvinkeitintä. Ainakin meidän nuorille ne olisi turhia.
Sama vedenkeittimelläkin, myöhempiin hommattaviin laitteisiin. Se vesi kiehuu helposti ja nopeasti kasarissa.
Kyllä, tuo on totta, ei vettä ole vaikea keittää kattilassa. Mutta lähinnä aamupuuroja ajatellen vedenkeitin on hyvä, koska siinä ei tule puurokattilaa erikseen tiskattavaksi. Puurohiutaleet voi laittaa suoraan lautaselle. Yhden hengen taloudessa aamupuurot jää helposti keittämättä, jos ne pitää tehdä kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin, 2 l teräskattila, 1 l teräskasari, paistinpannu, 2 l kulho, siivilä, sauvasekoitin, mitat, kierrevatkain, kannellisia rasioita, lasinen uunivuoka, raastinrauta, teräksinen kahvisuppilo, 1 l kannu. Pari erilaista kauhaa, paistinlasta, leipäveitsi, iso ja pieni keittiöveitsi, kuorimaveitsi, juustohöylä.
Airfryerin ja sähkövatkaimen voi hankkia myöhemmin, kuten veitsenteroittimenkin. Airfryer on tosi kätevä ja nuoret tykkää, mutta jos se on pieni keittiö niin se vie suhteellisen paljon pöytätilaa. Mikroa en hankkisi, enkä kahvinkeitintä. Ainakin meidän nuorille ne olisi turhia.
Sama vedenkeittimelläkin, myöhempiin hommattaviin laitteisiin. Se vesi kiehuu helposti ja nopeasti kasarissa.
Kyllä, tuo on totta, ei vettä ole vaikea keittää kattilassa. Mutta lähinnä
Samalla tavalla se vesi kiehuu kattilassa tuollaistakin pikapuuroa varten. Aamiaiseksi voi tosin tehdä vaikka mitä muutakin kuin puuroa. Sitä paitsi monella se ei pidä nälkää ollenkaan vaan päinvastoin, minullakin se romauttaa verensokerit hypoille jo tunnin päästä ja olen DM1. Minulla se on siis yksi vaarallisimmista aamiaisista mitä voi olla, sen kanssa pitää syödä niin tolkuttomasti proteiinia, jotta se puuro jää turhaksi mahantäytteeksi tuollakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt.
Mikro riittää. ..en minä ainakaan muuts keittovälinettä käyttänyt. Söin koululla ja illat tuli enemmän juotua kuin syötyä
Eli fryer olisi ollut sinullekin parempi vaihtoehto. Olisit tehnyt jotakin ruokaa ja maksasi olisi ollut terveempi. Rahaakin olisi säästynyt.
Elät jossain fitness kuplassa. Tosi harva opiskelija viitsii alkaa kiireessä värkätä airfryerilla, kun lautasen saa lyödä puoleksitoista minuutiksi mikroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt.
Mikro riittää. ..en minä ainakaan muuts keittovälinettä käyttänyt. Söin koululla ja illat tuli enemmän juotua kuin syötyä
Eli fryer olisi ollut sinullekin parempi vaihtoehto. Olisit tehnyt jotakin ruokaa ja maksasi olisi ollut terveempi. Rahaakin olisi säästynyt.
Elät jossain fitness kuplassa. Tosi harva opiskelija viitsii alkaa kiireessä värkätä airfryerilla, kun lautasen saa lyödä puoleksitoista minuutiksi mikroon.
Tarkoitat varmaan mikroruokaa, eikä mikään niistä edes valmistu tuossa ajassa kuin korkeintaan Saarioisten kytkinlevy. Itse olen kuumentanut Kinnarin Tilan mikroruoan omassa astiassaan fryerissä ja siitä tuli paljon parempaa kuin mikrossa tehtynä ja sama pätee noihin kytkinlevyihinkin. Miten muuten opiskelijalla on kiire? Luennoillakin käydään miten sattuu, työssäkäyvillä on paljon pidemmät työpäivät matkoineen ja silti ennättävät tehdä ruokaa. Monella on lisäksi lapset huollettavina,
Kokkiveitsi, 2 kattilaa, kauha, mikro, 2 lasista ja kannellista uuninkestävää ruuansäilytysastiaa joista pienempi menee myös mikroon ja 1 kannellinen eväsrasia. Lisäksi lautaset, mukit, veitset, haarukat, lusikat... Kaikki muu on ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Kokkiveitsi, 2 kattilaa, kauha, mikro, 2 lasista ja kannellista uuninkestävää ruuansäilytysastiaa joista pienempi menee myös mikroon ja 1 kannellinen eväsrasia. Lisäksi lautaset, mukit, veitset, haarukat, lusikat... Kaikki muu on ekstraa.
Kokkiveitsikin on liikaa. Tomaattiveitsen nimellä kulkeva pikkuveitsi on paljon kätevämpi. Jos syö viipaloitavaa leipää, leipäveitsi on myös kätevämpi kuin kokkiveitsi.
Airfryer on tosi kätevä pienessä taloudessa. Ruoka valmistuu oikeasti ja nopeasti, korvaa levyllä paistamista, uunia ja mikron. Munakin keittyy, perunat, liha/lihatonpullat, makaronilaatikko, muffineita, sämpylöitä etc.
Kukaan ei ole vielä tainnut mainita idätysastiaa, vaikka sen avulla on helppo tehdä superterveellisiä ituja pikkurahalla. Sopiva astia on esim. iso lasipurkki, jossa on leveä suuaukko. Lisäksi tarvitaan sopivaa harsoa ja kumilenkki, jotta vesi valuu pois ja idätys onnistuu.
Idättäminen kannattaa aloittaa vaikka mungpavuista, jotka on kaiken muun hyvän lisäksi proteiinipitoisia. Niiden idättäminen on tosi helppoa ja onnistuu tumpeloltakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuo on totta, ei vettä ole vaikea keittää kattilassa. Mutta lähinnä
Samaa mieltä: erinomainen tapa tehdä puuro, tiskiä tulee minimaalisesti. Vedenkeittimen lisäksi mikroaaltouuni on ehdoton, sillä lämmittää lähes kaiken.
Kannattaa ensin käydä sen asunnon keittiössä ja katsoa, paljonko on tilaa, johon nuo kodinkoneet voi sijoittaa. Itselläni oli pikkuyksiön keittiössä vain noin 40 cm työpöytätilaa hellan vieressä, eikä ollut myöskään mikron koloa kaapistossa ylempänä. Jos siihen hellan viereiselle tasolle olisi laittanut mikron, ei olisi jäänyt paikkaa, missä tehdä ruokaa.
"Samaa mieltä: erinomainen tapa tehdä puuro, tiskiä tulee minimaalisesti. Vedenkeittimen lisäksi mikroaaltouuni on ehdoton, sillä lämmittää lähes kaiken."
Jos keittiössä on kaapistossa paikka mikrolle, niin mikro kannattaa hankkia, jo siitäkin syystä että se mikrolle suunniteltu tila tulisi järkevään käyttöön. Mutta jos mikro pitää sijoittaa pöydälle, niin tilanne on aivan toinen. Työpöytätilakin tärkeää, eikä sitä noissa minikeittiöissä yleensä muutenkaan ole tarpeeksi. Yhden hengen puurot nyt joka tapauksessa kannattaa tehdä suoraan lautaselle, joko mikrossa tai sitten kuumentamalla vesi vedenkeittimessä tai kattilassa. Pelkkä vesi ei kattilaa likaa, eikä sinne tarvitse puurohiutaleita laittaa, eli ei siitä kattilassa veden keittämisestä tule tiskiä.
Vierailija kirjoitti:
Airfryer on tosi kätevä pienessä taloudessa. Ruoka valmistuu oikeasti ja nopeasti, korvaa levyllä paistamista, uunia ja mikron. Munakin keittyy, perunat, liha/lihatonpullat, makaronilaatikko, muffineita, sämpylöitä etc.
Onhan se kätevä kone. Mutta jos keittiö on pieni, ja siinä on mikron kokoinen tila kaapiston alareunassa, niin airfryeria siihen tilaan ei saa. Airfryer vie sitten pöytätilaa, ja onko sitä tarpeeksi? Jos minulla olisi jokin puolen metrin työpöytä, niin en ottaisi siihen kuin korkeintaan vedenkeittimen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin käydä sen asunnon keittiössä ja katsoa, paljonko on tilaa, johon nuo kodinkoneet voi sijoittaa. Itselläni oli pikkuyksiön keittiössä vain noin 40 cm työpöytätilaa hellan vieressä, eikä ollut myöskään mikron koloa kaapistossa ylempänä. Jos siihen hellan viereiselle tasolle olisi laittanut mikron, ei olisi jäänyt paikkaa, missä tehdä ruokaa.
Tuo mikron kolo on viime vuosien hullutuksia, vanhemmissa keittiöissä sitä ei ole. Kuka valopää senkin lie keksinyt, on niin epäergonomisessa paikassa kuin olla voi. Ennemminhän siinä kannattaa säilyttää jotakin muuta pikkutavaraa, mitä muuten helposti säilyttäisi työtasolla ja laittaa mikro tasolle. Eipähän sitten holahda kuumasta astiasta puurot, hutut ja vellit sormille ja rinnuksille, kun ei tarvitse kurotella yläviistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä kone. Mutta jos keittiö on pieni, ja siinä on mikron kokoinen tila kaapiston alareunassa, niin airfryeria siihen tilaan ei saa. Airfryer vie sitten pöytätilaa, ja onko sitä tarpeeksi? Jos minulla olisi jokin puolen metrin työpöytä, niin en ottaisi siihen kuin korkeintaan vedenkeittimen.
Fryerillä pitää olla paikka, missä ilma kiertää ympärillä. Se voi hyvin olla vaikka jonkun erillisen pöydän päällä. Meillä hankittiin mikro aikoinaan yksiössä asuessa. Siinä oli keittokomero, johon mahtui perusruokapöytä ja kolme tuolia. Se toimi oikein hyvin siinä ruokapöydän päällä vuosikausia, kunnes muutettiin isompaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 litran teräskattila ehkä toinen noin 3 litran. Pieni tai normaali kokoinen valurautapannu (niitä ei saa pilattua tumpelokaan). Vedenkeitin tai kahvinkeitin. Uunivuoka jossa voi tehdä joskus HK-bleu makkarapaistosta.
Astiat löytyy kirppareilta ja myöhemmin voi ostella paninigrillejä sun muita vekottimia.
Mikä valmistaja myy 1,5 litran kattiloita? Minulla tuonkokoiset ovat järjestään olleet kasareita. Itse keitto-osa mahtuisi hyvin minun fryeriin, mutta kahvan kanssa ei mahdu, siksi kyselen.
OPA Mari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 litran teräskattila ehkä toinen noin 3 litran. Pieni tai normaali kokoinen valurautapannu (niitä ei saa pilattua tumpelokaan). Vedenkeitin tai kahvinkeitin. Uunivuoka jossa voi tehdä joskus HK-bleu makkarapaistosta.
Astiat löytyy kirppareilta ja myöhemmin voi ostella paninigrillejä sun muita vekottimia.
Mikä valmistaja myy 1,5 litran kattiloita? Minulla tuonkokoiset ovat järjestään olleet kasareita. Itse keitto-osa mahtuisi hyvin minun fryeriin, mutta kahvan kanssa ei mahdu, siksi kyselen.
OPA Mari
Kiitos! Pitääpä testata, mahtuuko myös fryeriin. Mulla on tuonkokoiset keittimet kaikki kasareita niin kotona kuin mökillä, teräskasari varsinkin sopisi ilman vartta hyvin fryeriin. En nyt viitsi irrotella kahvaa, kun tarvitsen sitä kumminkin hellakäytössä kasarina.
Tai vaan tekee puuron mikrossa parissa minuutissa?