Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?
20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt.
Mikro riittää. ..en minä ainakaan muuts keittovälinettä käyttänyt. Söin koululla ja illat tuli enemmän juotua kuin syötyä
Vierailija kirjoitti:
Kattilaa voi käyttää myös paistamiseen ja korkeareunaista paistinpannua voi käyttää kattilana. Et siis välttämättä tarvitse molempia erikseen.
Minulla on ollut vuosikaudet käytössä iso paistokasari, jossa teen mm. riisipuuron litraan maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikro ja airfryer ehdottomasti. Uunia itse tulee käytettyä enää harvoin, kun on niin hidas ja vie energiaa, vaikka uusi hella onkin. Airfryerissa moni tuote on jo valmis, kun uuni on vasta lämmennyt.
Mikro riittää. ..en minä ainakaan muuts keittovälinettä käyttänyt. Söin koululla ja illat tuli enemmän juotua kuin syötyä
Eli fryer olisi ollut sinullekin parempi vaihtoehto. Olisit tehnyt jotakin ruokaa ja maksasi olisi ollut terveempi. Rahaakin olisi säästynyt.
Itse ostin Lidlistä 1,5 litran kattilan taisi olla vähän yli kympin. Johonkin suomalaiseen 3 litran kattilaan saa haudutusosan ostettua erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunankeitin (laite)
Turhakkeiden turhake, munien keitto kattilassa on helpompaa ja aikaa menee ihan saman verran. Kattilaan laitettavia munia ei edes tarvitse pistellä erikseen, vaan laittaa lusikalla suoraan veteen.
Itse käytän kananmunien keittämisessä etelä ruotsalaista kananmunien reijittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.
Vedenkeitin on nopeampi ja energiatehokkaampi kuin keittää vettä kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia.
Terävä veitsi, korvaa kaikki. Varsinkin valkosipulinpuristin on turhake , syö suuren osan valkosipulin kynnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli fryer olisi ollut sinullekin parempi vaihtoehto. Olisit tehnyt jotakin ruokaa ja maksasi olisi ollut terveempi. Rahaakin olisi säästynyt.
Elämäsi olisi ollut tylsempää, sosiaalinen verkosto olisi pienempi, vähemmän seksiä, olisit ehkä työtön kun et olis luonut suhteita toisiin alasi toimijoihin, ei siis airfryeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se oli silloin silloin vuonna miekka ja kivi, kun sinä opiskelit. Ei nykyään enää ole trendikästä juoda alkoholia samalla tavalla kuin ennen.
Vedenkeitin, 2 l teräskattila, 1 l teräskasari, paistinpannu, 2 l kulho, siivilä, sauvasekoitin, mitat, kierrevatkain, kannellisia rasioita, lasinen uunivuoka, raastinrauta, teräksinen kahvisuppilo, 1 l kannu. Pari erilaista kauhaa, paistinlasta, leipäveitsi, iso ja pieni keittiöveitsi, kuorimaveitsi, juustohöylä.
Airfryerin ja sähkövatkaimen voi hankkia myöhemmin, kuten veitsenteroittimenkin. Airfryer on tosi kätevä ja nuoret tykkää, mutta jos se on pieni keittiö niin se vie suhteellisen paljon pöytätilaa. Mikroa en hankkisi, enkä kahvinkeitintä. Ainakin meidän nuorille ne olisi turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.
Vedenkeitin on nopeampi ja energiatehokkaampi kuin keittää vettä kattilassa.
Vedenkeitin nopeuttaa aamuja todella paljon. 1 dl puurohiutaleita lautaselle, vedenkeittimellä kuumaa vettä päälle, lusikallinen leseitä, vähän siemeniä, ripaus suolaa. Sillä aikaa kun puuro tekeytyy, voi peseytyä ja pukeutua. Lopuksi vielä marjoja ja raejuustoa puuron päälle, niin että pärjää opiskelijalounaaseen asti. Eikä tarvitse ostaa kalliita puuropusseja, vaan ihan perushiutalepaketista tulee. Illalla vedenkeittimellä saa nopeasti keitetyksi iltateet.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin, 2 l teräskattila, 1 l teräskasari, paistinpannu, 2 l kulho, siivilä, sauvasekoitin, mitat, kierrevatkain, kannellisia rasioita, lasinen uunivuoka, raastinrauta, teräksinen kahvisuppilo, 1 l kannu. Pari erilaista kauhaa, paistinlasta, leipäveitsi, iso ja pieni keittiöveitsi, kuorimaveitsi, juustohöylä.
Airfryerin ja sähkövatkaimen voi hankkia myöhemmin, kuten veitsenteroittimenkin. Airfryer on tosi kätevä ja nuoret tykkää, mutta jos se on pieni keittiö niin se vie suhteellisen paljon pöytätilaa. Mikroa en hankkisi, enkä kahvinkeitintä. Ainakin meidän nuorille ne olisi turhia.
Sama vedenkeittimelläkin, myöhempiin hommattaviin laitteisiin. Se vesi kiehuu helposti ja nopeasti kasarissa.
Veitsenteroitin on pelkkää rahan tuhlausta. Jokaisesta kodista löytyy varmaankin edes yksi kahvimuki, sen pohjaa käyttäen teroittuu veitsi kuin veitsi tehokkaasti muutamalla vedolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia.
Kivi lähtee lusikalla?!
Kivi lähtee ihan vaan painamalla selän puolelta
Vierailija kirjoitti:
Muutoin olen samaa mieltä, mutta mikro on opiskelijalla tarpeellinen. Paljon halvempaa tehdä ruoka useammaksi päiväksi ja lämmittää helposti mikrossa.
Kattilaa voi käyttää myös paistamiseen ja korkeareunaista paistinpannua voi käyttää kattilana. Et siis välttämättä tarvitse molempia erikseen.