Jos jokainen yli 4000e/kk tienaava maksaisi 300 e/kk enemmän veroja valtion säästötavoitteesta olisi siinä jo puolet
Mutta hyvätuloisilta ei leikata, vaan heidän verojaan kevennetään.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Suomen veroaste on jo maailman korkein eli eikö mikään riitä toisten rahojen varassa elävälle luxustukipummieliitille. Pitäisi oikeasti leikata sossutukia kovalla kädellä jotta kotona lomailevat lähtevät työmaalle. Ks. https://worldpopulationreview.com/country-rankings/highest-taxed-countr…
Mutta samaan aikaan pienituloisilla ei ainakaan Euroopan mittakaavassa ole korkea veroprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt arvioi mulle että tuollaisia ihmisiä on Suomessa 800000. Heiltä 300e/kk tekis 2,88 miljardia vuodessa ja velkaa otetaan jotain 15-17 miljardia.
Dynaamiset vaikutukset huomioiden kertymä olisi vielä vähemmän.
Tuossa palkkatasossa se on suoraan pois kulutuksesta ja alvista
Verotettava tuloni on 4750 €/kk. Tuosta rahana 4000 € ja 750 € on autoetua. Verojen jälkeen tilille tulee 2600 €.
Minulla on kolme lasta. Asumme omakotitalossa. Elämme säästäväisesti, esim. ruokakaupassa todellakin seurataan hintoja ja suurin osa hankinnoista tehdään käytettynä. Joka ikinen kuukausi menot on tulojen verran, välillä hieman enemmänkin. Jos nyt pitäisi vielä 300 € laittaa veroihin lisää, pitäisi varmaan minunkin lähteä anomaan tukia ja avustuksia.
Tai mitä jos jokainen Suomessa asuva maksaisi valtiolle kertasummana 2000 euroa tammikuussa? Siitä tulisi noin 10 miljardia euroa. Kyllähän nyt kaikilla kai sen verran on ylimääräistä rahaa, oletan.
Tai annetaan tukiloisille tuon verran vähemmän...
Verohallinto kertoi kuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin ensi vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle on ensi vuonna 21,5. Se on naurettavan matala.
Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta. Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen enemmän ansaitseville enemmän vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos jokainen Suomessa asuva maksaisi valtiolle kertasummana 2000 euroa tammikuussa? Siitä tulisi noin 10 miljardia euroa. Kyllähän nyt kaikilla kai sen verran on ylimääräistä rahaa, oletan.
Muutenkin tasavero olisi paras ratkaisu. Euromääräisesti jokainen maksamaan saman verran.
Köyhän lapsen koulunkäynti on saman hintaista kuin rikkaan lapsen. Tie kuluu saman verran jne. Miksi rikas maksaisi enemmän?
Tai aletaan verottaa sitä enemmän mitä vähemmän tienaat. ja tukiloiset töihin. Tulisi motivaatiota hiukan eri tavalla yrittää tienata ja tehdä niitä töitä.
Mutta neljätonnia tienaava saisi käteen saman verran kuin kolmetonnia tienaava. Ei homma toimi veitsellä leikaten. Veroprogressio on keksitty aivan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt arvioi mulle että tuollaisia ihmisiä on Suomessa 800000. Heiltä 300e/kk tekis 2,88 miljardia vuodessa ja velkaa otetaan jotain 15-17 miljardia.
Dynaamiset vaikutukset huomioiden kertymä olisi vielä vähemmän.
Menisi rutkasti pakkaselle.
Joo onhan se todella järkevää rangaista ihmisiä siitä, että he ovat hyviä veronmaksajia... ja rohkaista heitä lähtemään muihin maihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin tasavero olisi paras ratkaisu. Euromääräisesti jokainen maksamaan saman verran.
Köyhän lapsen koulunkäynti on saman hintaista kuin rikkaan lapsen. Tie kuluu saman verran jne. Miksi rikas maksaisi enemmän?
Meillä on jo tasavero, arvonlisävero. Ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa.
On se kyllä "omituista" että tämänkin ketjun pääväittämän mukaan rikkaiden verotuksella ei ole mitään merkitystä, vain köyhien nollatulojen verottaminen on tehokkainta verotusta!
Hullujako te olette?
Vierailija kirjoitti:
Tai aletaan verottaa sitä enemmän mitä vähemmän tienaat. ja tukiloiset töihin. Tulisi motivaatiota hiukan eri tavalla yrittää tienata ja tehdä niitä töitä.
Tasavero oli tuon avain.
1000 euroa kuussa. Katsotaan mihin riittää.
Ai ei riitä? No 1500 sit.
Ai et saa tukia ja palkkaa noin paljon? Sulla on ongelma sit. Alkaa mennä ulosottoon ja luottotiedot menee.
Minä olen yksinhuoltaja ja tienaan yli 4000e/kk. Jos minun perheen taloudesta otettaisiin 300e/kk pois, niin kuseessa olisin. Maksele ihan itse vaikka vapaaehtoisveroa jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kun on 3 lasta niin vähän kirpasee maksaa myös heidän osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta neljätonnia tienaava saisi käteen saman verran kuin kolmetonnia tienaava. Ei homma toimi veitsellä leikaten. Veroprogressio on keksitty aivan syystä.
Ei se ole 3k tienaavien ongelma. Mitäs on proletaari
Tämän jälkeen tienaisin sen n 4000e, enkä tekisi esim ylitöitä. Ylemmillå palkkatasoilla työ ei kannusta lisätyön tekeminen ja yleneminen ei välttämättä houkuta verotuksellisista syistä.