Muutan omilleni. Tässä äitini tekemä budjetti onko realistinen?
Tulot: työttömyys raha 650 + toimeentulotuki 350€ yht 1000€
Kulut: vuokra 500€
Ruoka 200€
Känny + netti 10+10 yht 20€
Vaatteet ja kosmetiikka 50€
Menot yhteensä 790€
Tämän mukaan minulle jäisi YLIMÄÄRÄISTÄ joka kk yli 200€!!😀
Voiko tämä pitää paikkansa?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
No kyllä muuten saa, kännyn netin voi jakaa tietokoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
Puhelimen netin voi jakaa läppäriin
Budjetti on täysin epärealistinen. Äitisi vaan haluaa Sinusta eroon, jostain kumman syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeet puuttuu kokonaan, entä jos tarvitsee ostaa jotain särkylääkettä yms. apteekista? Liikkuminen, harrastukset?
200 eurolla kuussa saa jo hyvin hygieniatarvikkeetkin. Meikit ei ole mikään välttämättömyys, mutta niitäkin saa halvalla.
Tuolla summalla et saa sekä ruokaa, että hygieniatarvikkeita. Etenkään jos sen lisäksi pitää maksaa vielä sähkö yms. vaikkapa liikkumisen kuluja.
Työkkriä Ei saa jos ei ole ammatillista koulutusta eikä hae opiskelemaan. Nuorilla on lisäksi 5 kk odotusaika enne työkkärin saamista.
Sitten toimeentulotuessa on se 50 % leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja se myös toimii sitten sen mukaan. Joka tapauksessa et saa enää parilla kympillä sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, saat lisäksi asumistuen. Eli sulle jää humputtelurahaa varmaan ruokakulujen jälkeen noin 400 euroa ! Hyvä sinä !
Muuten hyvä, mutta asumistuki huomioidaan toimeentulotuessa ei siitä ylimääräistä tule.
Vierailija kirjoitti:
Luottiedoton ei saa kotivakuutusta eikä vuokra-asuntoa. Eikä puhelin/nettiliittymää.
Miksi lähdet oletuksesta, että ap on luottotiedoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, matkakulut, läppäri, terveydenhuolto?
mitä vakuutuksia teini tarvii
Kotivakuutus on aika pakollinen.
Itse elin vuosia ilman kotivakuutusta, ei ollut pakollinen opiskelija-asuntolassa eikä nykyisessä kaupungin vuokra-asunnossa, suositeltava toki. Otin kuitenkin lopulta, kun alkoi kerääntyä kalliimpaa harrastustarviketta, mutta meni varmaan 10 v ilman.
Niin no siinä on riskinsä. Muistan uutisista kun pariskunta teki vappu munkkeja ja asunto palo. Ei vakuutusta, niin kaikki meni. Ihan jokainen ottakoon mitä riskejä haluaa elämässään. Mulla on vakuutukset. Mulla on jopa sydäri vakuutus. Heh. No jos on tullakseen ja siitä selviän, niin kahisevaa tulee tilille. Jos en selviä, niin sitäpä en ole harmittelemassa. Enkä maksa sitä kun muutaman kolikon verran kuukaudessa. Mutta korvaus olisi ainakin viisi numeroinen muistaakseni.
Mun opiskelijalla on myös terveysturvavakuutus. On meinaan hankalaa tuolla julkisella puolella.
Hän sai kaikki huonekalut, kodinkoneet, valaisimet, tekstiilit, astiat jne kotoa vessaharjaa myöten.
Ja millä ihmeellä hakee töitä. jos on pelkkä minimikäytöllä oleva kännykkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja se myös toimii sitten sen mukaan. Joka tapauksessa et saa enää parilla kympillä sitäkään.
No just päivitin teinin liittymän. 300M mobiilinetti ja rajattomat puhelut ja tekstarit, 15,99€/kk. Eli ei mennyt edes sitä 20€. Hyvin pelittäis tuolla tietsikankin netti.
Ei mitenkään realistinen. Jos tuolla budjetilla lähtee, olet asunnoton aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 200€
ei ole realistinen. Vuokran päälle tulee sähkö- ja vesilaskut, tuetty jos ne sossu maksaa.. Kännykkälaskut on utopistisen halpa. Ainakin 20e/kk. 10e/kk netissä voi olla ihan normaali, usein taloissa on yhteisnetti tuolla summalla. Vaatteita ei tarvi joka kuukausi ja kosmetiikka no, oma valinta, mutta pesuaineet, siivous, vessapaperi jne. Ruokaan ei riitä 200e. Vähintään 300e, vaikka pihisti eläisi. Kotivakuutus, matkakortti. Kotivakuutus on niin ja näin, mutta yksityiset vaatii sen.
Minusta tuo on varsin realistinen. Itse harrastan köyhäilyä ja mulla on sama ruokabudjetti. Netti on taloyhtiön netti ja kuuluu vastikkeeseen. Kännykkälasku on 15 euroa joka kuukausi, käytännössä maksan puhelimen netistä kun en minnekkään soittele. Vaatteisiin ja kosmetiikkaan mulla menee selvästi vähemmän kuin tuo, mutta kannattaa toki aina budjetoida vähän yläkanttiin.
t. nuukailija
>No just päivitin teinin liittymän. 300M mobiilinetti ja rajattomat puhelut ja tekstarit, 15,99€/kk.
Missä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat yli 20€ kännyn liittymästä niin kilpailuta nyt hyvä ihminen se ja äkkiä. Nyt on paras aika tehdä se, sillä nyt on operaattoreilla kova kisa asiakkaista. Ei kenenkään kannata maksaa yli 20€ kännyliittymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeet puuttuu kokonaan, entä jos tarvitsee ostaa jotain särkylääkettä yms. apteekista? Liikkuminen, harrastukset?
200 eurolla kuussa saa jo hyvin hygieniatarvikkeetkin. Meikit ei ole mikään välttämättömyys, mutta niitäkin saa halvalla.
Tuolla summalla et saa sekä ruokaa, että hygieniatarvikkeita. Etenkään jos sen lisäksi pitää maksaa vielä sähkö yms. vaikkapa liikkumisen kuluja.
Kuinka paljon ihminen tarvii hygieniatarvikkeita kuukaudessa? Mulla niihin ei mene edes 20€/kk.
Ei mitenkään realistinen koska ennen toimeentulotukea pitää hakea asumistukea, sen jälkeen et välttämättä saa toimeentulotukea ollenkaan ja itse saat maksaa vakuutuksen ja sähkölaskun, mahdolliset terveyskulut ja lääkkeet. Sähkönsiirtohinta on melko kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii! Ikinä ei ole mitään ongelmia ollut.
T. Säännöllisesti töitä kännykän netin kautta tekevä
Ruoka 200€
ei ole realistinen. Vuokran päälle tulee sähkö- ja vesilaskut, tuetty jos ne sossu maksaa.. Kännykkälaskut on utopistisen halpa. Ainakin 20e/kk. 10e/kk netissä voi olla ihan normaali, usein taloissa on yhteisnetti tuolla summalla. Vaatteita ei tarvi joka kuukausi ja kosmetiikka no, oma valinta, mutta pesuaineet, siivous, vessapaperi jne. Ruokaan ei riitä 200e. Vähintään 300e, vaikka pihisti eläisi. Kotivakuutus, matkakortti. Kotivakuutus on niin ja näin, mutta yksityiset vaatii sen.