Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iho-oireet ja maitoallergia-epäily? Onko tietoa/kokemuksia?!

24.04.2007 |

Kävimme eilen lastenlääkärin vastaanotolla vauvan (01/07) iho-oireiden takia. Hänellä on ympäri kehoa kuivia läikkiä, päänähka on kuiva ja kutisee kovasti, sekä kasvojen reunoilla, poskissa on punottava (pahimmillaan kuumottavaa) karheaa ihottumaa.

Perheessämme on muillakin atoopinen iho, joten ihan yllätyksenä oireet eivät tulleet. Lääkäri määräsi hoidoksi Sibigortia punottaviin kohtiin ja perusvoidetta kuivaan ihooon 2-3 krt päivässä. Vauva on osittais-imetyksellä, joten korvikkeen lääkäri määräsi vaihdettavaksi Almiron peptiin.

Tänään olen kaksi kertaa yrittänyt tarjota tuota korviketta, mutta huonolla menestyksellä. Vauva aloittaa ensin ihan hankasti imemään pullosta, mutta sitten pian alkaa kielellä työntämään tuttia pois suusta. Ei siis maistu tämä maito! Onko muilla samanlaisia kokemuksia ? Ja ovatko vauvanne tottuneet almiron peptiin? Vauva on lisämaitoa saanut 500-600ml/vrk.

Kysyin sitten pitäisikö minun olla maidottomalla dietillä. Siihen lääkäri vastasi, että jos haluan, mutta pitäisi katsoa ensin tehoaako tämä korvikkeen vaihto ihottumaan.

Vauva oli koko lääkärissä käynnin ajan tosi kiukkuinen kun heräsi aivan kesken unien, joten en oikein ehtinyt kysellä. Joten osaisiko joku vastata pariin kysymykseen?

Eli eikö minun käyttämäni maitotuoteet välity rintamaidon kautta vauvalle ja näin aiheuta iho-oireita? Ja mikä on maitoallergian ja atooppisen ihon yhteys toisiinsa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen iho ei välttämättä johdu allergiasta, mutta allergia saattaa esiintyä atopiana.

Meidän tytöllä (12/06) on myös atooppinen iho, kuivia läiskiä pohkeissa ja käsivarsissa sekä karheutta muualla. Kasvoissa näppyjä ja punoistusta varsinkin silmien ympärillä. Perusvoiteella ollaan rasvattu sen 2-3 kertaa päivässä.

Se mitä itse syöt imeytyy rintamaitoon ja sitä kautta myös vauvaan. Mie jätin maitotuotteet pois ja tytön ihottuma parani huomattavasti, mutta vähän vielä lehahteli punaiseksi välillä. Jätin myös kananmunan pois omasta ruokavaliosta ja nykyään tytön iho on normaali ja pehmoinen.

Jos epäilet maitoallergiaa, niin voithan kokeilla jättää maitotuotteet pois omasta ruokavaliosta viikoksi tai kahdeksi. Tässä ajassa pitäisi näkyä parannusta ja kun alat taas syömään maitotuotteita, niin aika nopeesti tulee reaktio, jos on kyse allergiasta.

Tsemppiä!

T: Monttu

Vierailija
2/3 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nyt ensin allergologille, jos lastenlääkärin ohjeet ovat tuota tasoa. Jos aikomus on testata maidottomuus, täytyy sinun tietenkin olla maidottomalla dieetillä. Vauva saa muuten mahd. allergeeniä sinun kauttasi ja Almiron testaus menee ihan hukkaan. Ja dieettiä pitää pitää vähintään 3vk, jotta vaikutukset voi nähdä. Kokeile sekoittaa äidinmaitoa Almironiin, jos se onnistuu tai sitten hedelmäsokeria, jotta vauva tottuisi makuun. Kannattaa muistaa, että jos maidottomuus ei tepsi syy ei välttämättä ole se, ettei vauva ole maidolle allerginen, vaan hän on allerginen Almironille tai jollekin muulle/muille ruoka-aineille sinun rintamaitosi kautta. Mutta ihan eka neuvoni tosiaan on etsi pätevä lapsiin erikoistunut allergologi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin omalta lastenlääkäriltämme imetysdieetistä. Hänen mukaansa vain pienelle osalle vauvoista tulee maitoallergiaoireita myös äidinmaidon kautta, useimmilla vauvoilla oireet alkavat sen jälkeen kun he ovat alkaneet saada korviketta. Esim. koska meillä oireet alkoivat vasta sen jälkeen kun poika sai 10kk iässä hapanmaitovalmisteita, ei mun tarvitse olla maidottomalla dieetillä edes maitoaltistuksen aikana.