Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teettekö taloustilanteestanne muistiinpanoja?

Vierailija
28.12.2025 |

Excelöittekö, onko teillä tiliotteet tallessa tai joku muistikirja?

Asia on minulle jälleen vuodenvaihteessa ajankohtainen, kun katson, onko mennyt vuosi mennyt pakkaselle vai onko jotain jäänyt säästöön.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on excel, jonka mukaan kulutan/lasken kuinka paljon mihinkäkin voi laittaa rahaa.

Vierailija
2/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään. Aikanaan oli Excelissä kaikki. Ei ole enää niin tiukka taloustilanne, että tarvitsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kassavirtaennusteen vähintään kuukaudeksi eteenpäin. Näin näen onko talous jotenkin hallinnassa. Jos ei, niin minulla on aikaa varautua tilanteeseen ja ryhtyä toimenpiteisiin ajoissa, ettei tilanne tule täytenä yllätyksenä ja katastrofina eteen.

Vierailija
4/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on jokaikinen rahatapahtuma kirjanpidossa vuodesta 2018 alkaen. 

eli tiedän sentilleen paljonko on tullut minäkin vuonna rahaa ja mihin sitä on mennyt ja kuinka omaisuus on kehittynyt. 

Vierailija
5/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukauden viimeinen päivä katson paljonko tilien saldot on. Laitan paperille ja aina vuoden lopussa lasken paljonko on tullut vuoden aikana säästöjä.

Vierailija
6/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pitkään budjetointia ja seurasin rahojen liikkumista, mutta sitten se jäi. Harmittaa joskus, mutta nyt on taloustilanne ollut parempi, ja ehkä jo aika lailla jumittaa samoissa tuloissa ja menoissa myös. 

Vierailija
7/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, ei tarvitse. Hyvä palkka ja yhden hengen talous, tiedän kyllä mitä tulee ja mitä menee.

Vierailija
8/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Jos ei ole rahaa niin en osta ja jos  on niin voin jotain ostaakin. Minulla ei ole velkaa enkä käytä luottokorttia muuhun kuin netflixin maksamiseen. 

Vierailija
9/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuukausikohtainen excel tuloista ja kiinteistä/isommista menoista. Tarkempikin oli joskus, mutta nykyään on enemmän muuta tekemistä excelöimisen lisäksi :D

Vierailija
10/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin pitää kirjaa kaikista menoista ja tuloista ihan vanhanaikaisesti vihkoon laittamalla, mutta se jäi. Käyn liian usein kaupassa/tilaan jotain, niin oli vaikea mukamas pysyä kärryillä ja muistaa kirjoittaa kaikki ylös. Sen takia halusin alkaa laskemaan, kun saan joka kuukausi tuhlattua 3000-3200e nettopalkkani jonnekin. Esim minulla yksin asuvalla (+kaksi koiraa) ruokakaupan menot on joka kuukausi 500e-600e joka tuntuu käsittämättömältä. Ehkäpä taas vuoden alusta tartun haasteeseen..

Vierailija
11/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nykyään. Aikanaan oli Excelissä kaikki. Ei ole enää niin tiukka taloustilanne, että tarvitsisi.

Sama täällä, asuntolainaa lyhennettäessä menoja oli tarkasteltava ja pidettävä talous tiukassa kurissa.

Vierailija
12/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 

Vierailija
13/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tili huutaa nollaa. Elämä jatkuu siitäkin huolimatta.

Vierailija
14/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Excel on mutta suunnittelen sillä tulevia matkoja ja muita hankintoja enkä niinkään mennyttä vahdi muuten kuin että budjetoitu käyttöraha (370) riitti. Tulevat säästöt siis kiinnostavat enemmän kuin joku kuittien syynääminen, kuukausitasolla 800-1000

Vierailija
15/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, ei kiinnosta lukujen pyöritteleminen excelissä. Sijoitussalkku kertoo parhaiten, että varallisuus kasvaa joka kuukausi.

Vierailija
16/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta tämä on enemmänkin nuukailuun liittyvä harrastus. 

Vierailija
17/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan joka kuukausi tulot ja menot paperille. Siitä sitten miinustan tuloista menot ja katson paljonko jää ruokaan ja muuhun elämiseen laskujenmaksun jälkeen. Joskus on täytynyt siirtää esim ison vesilaskun eräpäivää että ruokaan on jäänyt riittävästi rahaa. Yleensä pärjään kuitenkin ihan ok. 

Vierailija
18/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maanantai kirjaan Exceliin paljonko on osake ja rahastosalkkujeni arvo. 
Olen pitänyt kirjaa vuodesta 2021 vuoden vaihteesta asti.
Sijoitusomaisuuteni on noussut vuoden 2025 aikana yli 77 000€.

Vierailija
19/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku tarkempi systeemi, koska en saa säästöön ollenkaan sellaisia summia, kuin tuloillani teoriassa pitäisi saada. Tililtä lähtevät laskut merkkailen kalenteriin, niin edes ne pysyvät mielessä. Mutta kauppoihin ilmeisesti kannan rahaa ihan liikaa. Uudenvuoden lupaus kai tehtävä ja alettava karsia kaikesta ostamisesta.

Vierailija
20/25 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo teen muistiinpanoja, mutta en ymmärrä mitä hyötyä niistä sinulle on