Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

+40 000 kotitaloutta sähköttä, vaikka myrsky ollut ohi jo kauan ;0

Vierailija
28.12.2025 |

https://sahkokatkokartta.fi/

Pitäisiköhän kehitysma  Suomen pyytää vaikka apua jostain Botswanasta  ;o

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää n.13000 sähkötöntä.

Vierailija
82/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset lyhyet ja helposti korjattavissa olevat sähkökatkot ovat hyvää varautumisen opettamista. Huonompi tilanne, jos joku vihamielinen maa sabotoisi koko maan sähköverkon pidemmäksi aikaa.

Hämmästyttää vain, miten huonosti moni tuntuu yhä varautuneen. Miten ihmeessä ei ole kotivaraakaan edes maalla? Valitetaan nettipalstalla omaa varautumisen puutetta. Opoivatkohan edes tästä kokemuksesta, vai jatkavatko yhtä käsiä heilutellen, kun sähköt kohta palaavat?

Aikuiset lapseni olivat mökillä sähkökatkon aikaan. Pärjäsivät kyllä ja palasivat kesken kotiin. Se oli oikeastaan hyvä kokemus  Ovat aiemmin naureskelleet kotivaralleni ja kun olen ostanut heidän kotiinsa vesipulloja, niin nyt taisivat oppia itsekin varautumaan.

Eikö se ollut joku kyselytutkimus että kaupunkilaisista hyvin varautuneita oli päälle 40%, ja maaseudulla 60%? P

-

Mökillämme oli vielä myrskyn tai sähkökatkon seurauksena kännykkäyhteys poikki vähän aikaa, kun nuoriso oli siellä. 

Jos asuisin maalla, minulla olisi valtavat kotivarat kuukausiksi. Nyt kaupungissa kerrostalossa asuenkin on jopa vettä viikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti tulette korjaamaan MINUN sähköt! Miksi minä joudun maksamaan sähköistä ja liikaa jos en saa sitä vaikka maailmanlopussa!?

Vierailija
84/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi nyt hyvä selvittää ainakin itselle kuinka kantaverkon oli mahdollisesti lähellä käydä, vaikka siellä langat pysyvätkin ylhäällä näillä tuulenvireillä. Kuormaa katosi läntisessä osassa maata, jonne on muutenkin vaikea saada verkkoon uutta tuuli- ja aurinkoenergian tuotantoa. Vaikka meillä sähkökatkot jäivätkin kohtalaisen lyhyiksi, on minulla nyt aggregaatti ja tilasin seinään kaksi läpivientiä. Näin saan kahteen huoneeseen 16A generaattorilla syötettävän kaksoispistorasian.  

Nimenomaan läntiseen Suomeen on tehty paljon tuulivoimaa, koska tietysti merellä tulee. Siellä on sekä maalla että merellä tuulivoimapuistoja. 

Vierailija
85/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt heti tulette korjaamaan MINUN sähköt! Miksi minä joudun maksamaan sähköistä ja liikaa jos en saa sitä vaikka maailmanlopussa!?

Tuun siun luokse viimeisenä. 

T. viankorjaaja Savosta

Vierailija
86/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät ovat joululomalla ja katkokset voivat sijaita vihoviimeisillä korpimailla.

Eikö siellä korpimailla pitäisi piuhat olla jo maan alla, mihin ne vuosien aikana kerätyt korotetut siirtomaksut on oikein menneet.

Hyvä jos 70% on saatu maan alle. Että sinänsä hyvä kysymys.

Vierailija
87/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi te maksatte kallista sähkönsiirtomaksua.

Ai, että voidaan nauttia sähköttömästä elosta myrskyn jälkeen? Kyllä sen luulis olevan päinvastoin

Vierailija
88/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tahtia menee keveesti viikon lopun kynnykselle että kaikki saa taas sähköä.

Vierailija
89/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan tuurivoimaropellikin lähti irti ja lensi tuulen mukana merelle

Vierailija
90/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että voidaan nauttia sähköttömästä elosta myrskyn jälkeen? Kyllä sen luulis olevan päinvastoin

Ei vaan siitä että ne korjataan niin nopeasti kuin mahdollista, ja te voitte istua perseellänne kun ne muut tekee sen työn.

Vierailija
91/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi todellisuudessa ole mikään varautumisen suurvalta. Ei missään asiassa. Eivätkä maalla asuvat ole mitenkään erityisen kriisinkestäviä, vaan päinvastoin autoilun turruttamia laiskiaisia, jotka ovat antaneet kaivojensa ja maakellareidensa rapistua.

Vierailija
92/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi opiskella sähköalaa ja yrittää päästä sähköverkkotöihin. Töitä sillä alalla riittää, kun tosiaan vielä niitä maakaapelointejakin tehdään.

Ainut vaan, että sinne hakeutuviewn määrä laskee vuosi vuodelta. Niitä hommia kun ei tehdä kännykän sovelluksella, vaan ihan raakasti mies- tai naistyövoimin. Jo 2000-luvulla nuorten hakeutuminen verkonrakennustehtäviin oli vähäistä.

Ei siis ole mahdotonta päästä itsekin korjausremmiin, mutta viitseliäisyyttä ja pitkäjänteisyyttä vaatii. Ja luonnetta myös tosipaikan tullen.

Miksi nää valittajat ei kouluttaudu ja hae sinne töihin? Pääsisivät itse korjaamaan omat sähkönsä superihmisen tehokkuudellaan. Viat on 27km, 35km ja 106km päässä, mutta he lentävät kohteisiin pahimmankin myrskyn keskellä minuutissa, eikä kaatuneet puutkaan heitä pysäytä. Ai mitä? On kuitenkin kivempi kotoilla takkatulen ääressä ja juoda kahvia sillä välin kun joku muu korjaa olosuhteissa jotka on aivan hanurista, vaikka toki tekevät sen aivan liian hitaasti koska sinulta jää Tempparit jakso näkemättä? No ei sitten..

Vierailija
93/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomi todellisuudessa ole mikään varautumisen suurvalta. Ei missään asiassa. Eivätkä maalla asuvat ole mitenkään erityisen kriisinkestäviä, vaan päinvastoin autoilun turruttamia laiskiaisia, jotka ovat antaneet kaivojensa ja maakellareidensa rapistua.

Sanoisin että Suomessa koko kansan oma varautumisen aste on suunnilleen 50%. Se on modernissa ajassa todella hyvä luku, mutta onhan siinä vielä se 50% parannettavaa.

Valtio hoitaa oman osuutensa sitten keskuvertoa paremmin.

Vierailija
94/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kaupunkilaisten halveksuntaa voisi veitsellä leikata. Mikä aiheuttaa moisen katkeruuden.

Vierailija
95/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi opiskella sähköalaa ja yrittää päästä sähköverkkotöihin. Töitä sillä alalla riittää, kun tosiaan vielä niitä maakaapelointejakin tehdään.

Ainut vaan, että sinne hakeutuviewn määrä laskee vuosi vuodelta. Niitä hommia kun ei tehdä kännykän sovelluksella, vaan ihan raakasti mies- tai naistyövoimin. Jo 2000-luvulla nuorten hakeutuminen verkonrakennustehtäviin oli vähäistä.

Ei siis ole mahdotonta päästä itsekin korjausremmiin, mutta viitseliäisyyttä ja pitkäjänteisyyttä vaatii. Ja luonnetta myös tosipaikan tullen.

Miksi nää valittajat ei kouluttaudu ja hae sinne töihin? Pääsisivät itse korjaamaan omat sähkönsä superihmisen te

Miksi helvetissä minä itse sinne menisin kun MINÄ MAKSAN PALVELUSTA. Ja se että MINÄ MAKSAN niin se tarkoittaa sitä että SAA PALVELUA eikä tarvitse viikkoa olla ILMAN PALVELUA. Jos sähköfirmalla on noin avutonta toimintaa niin olisiko aika palkata vähän lisää tekijöitä?

Vierailija
96/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä minä itse sinne menisin kun MINÄ MAKSAN PALVELUSTA. Ja se että MINÄ MAKSAN niin se tarkoittaa sitä että SAA PALVELUA eikä tarvitse viikkoa olla ILMAN PALVELUA. Jos sähköfirmalla on noin avutonta toimintaa niin olisiko aika palkata vähän lisää tekijöitä?

Palveluun kuuluu myös se että he korjaavat viat mahdollisimman nopeasti - kuten tekevätkin. Et maksa läheskään tarpeeksi jotta he tekisivät vastineeksi jumalallisia ihmeitä, eivätkä he sellaista palvelua tarjoakaan. Ennen kuin haastat heidät oikeuteen kohtuuttomine vaatimuksinesi, kannattaa lukea allekirjoittamasi ja hyväksymäsi sopimukset läpi mitä he sanovat poikkeusoloista ja häiriöistä. Mikäli olet yhä tyytymätön, voit irtisanoa sopimuksen vapaasti ja näyttää miten sinä ei-avuton hommaat rahoillesi vastinetta eli täydellisen sähköomavaraisuuden joka ei katkea edes luonnonvoimien edessä ja jonka korjaamiseen sinulla menee max minuutti. Saanko tulla todistamaan tätä ihmettä?

Vierailija
97/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me täällä kauniilla veroparatiisisaarilla ensin nautitaan mahtavista sähkösiirtomaksuista. Meillä on monopooli, ota sähköjohto tai jätä!

Vierailija
98/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että suuri osa kriittisestä sähkönsiirtoverkosta on ulkomaisten veroparatiisisaarien kautta tuloja kiertävillä ulkomaisilla ijoittajilla?

Miten tässä näin kävi, kuka tietää?

Miksi meitä aina viedään tärkeimmät ja kannattavimmat asiat. 

Kuka tietää?

Vierailija
99/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin valehtelun suurvalta.

Vierailija
100/103 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan siitä että ne korjataan niin nopeasti kuin mahdollista, ja te voitte istua perseellänne kun ne muut tekee sen työn.

Massiiviset voitot on korjattu kassasta, niin nopeasti kuin on mahdollista. Muusta ei niin väliä maksakoot prkl siirtomaksujaan pimeässä .