Hermostuin eilen pojalle..
Poika (10 v.) on tosi laiska tekemään mitään kotitöitä. Jopa tässä yhtenä päivänä tuntui olevan liikaa vaadittu, kun kehoitin viemään roskat samalla, kun meni ulos.. No, eilen sitten ähisen kipeän selän kanssa pesuhuoneessa lajittelemassa pyykkiä, kun poika virnuilee vieressä ja kysäisee ironisesti:" Onko kivaa?"
Silloin pinna paloi! Poika sai jatkaa koneen päällelaittoa ja seuraavaksi teetätin alakerran imuroinnin ja katsoin vieressä, ettei hutiloinut. Lopuksi sanoin, että muistaa olla jatkossa kuittailematta, kun itse osallistuu hommiin nihkeästi.. Kommentteja.
Kommentit (9)
ja sinuna pistäisin vielä listan seinään että mitä pojan hommiin kuuluu kotona. että tietää tarkistaa vaikka siitä listasta kuuluuko hänelle rokien vienti.
isäni aikoinaan sanoi että saman katon alla asuvat saavat kaikki osallistua kotihommiin. niistä ei palkkoja makseta ja ne on velvollisuuksia. velvollisuuksia on samalla lailla kuin oikeuksiakin kuten syöminen ja telkun töllötys. ja sillä hyvä.
mutta meidän poika on liian äkäinen sellaiseen.
Mutta saanko kysyä miksi poika on laiska tekemään kotitöitä? Etkö ole " pakottanut" tekemään aiemmin. Tai kauniimmin ilmaistuna; etkö ole ottanut mukaan kotitöihin pienestä saakka?
Nyt vaan pojalle vaki-kotityöt, vaikka imurointi kerran viikossa ja pölyjen pyyhintä tms.
tiskit koneeseen ja pois, imurointia, omat pyykit kaappiin, roskat, jauhelihan paistoa, perunoiden kuorimista jne, mutta meidän veljen ei ole tarvinnut tehdä. Mietinkin että passaako äidit aina niitä poikia?? Sillä siskoni teki myös, mutta esim. isäni maksaa veljeni laskut (veli on 16v) ja me ollaan siskoni kans hoidettu omien laskujen maksu. VAikkakin vanhempien rahalla, mutta silti.
Nyt odotan vaan että teenkö valmiiksi kaiken omille pojilleni =)
olen sitä mieltä, että jokaisen on hommia tehtävä. Pojalle on tällä hetkellä läksyjen omatoimisessa huolehtimisessa tarpeeksi tonttia. Huoneensa järjestyksestä saa kuitenkin huolehtia viikottain. ap
Musta sää liiottelit reaktiossasi.
Jos sää siivoat jotain niin miksi ihmeessä passitat lapsen tekemään hommaa? Koska pääset itse siivoamasta???
Musta sää voisit mennä jutteleen lapsellesi miten tärkeetä siivoominen on ja ajattelisi miten mukavalta SUSTA tuntuu jos siivoaisi apunasi. Tykkäätkö puuhata jotain lapsesi kanssa? Heitä se teijän yhteinen juttu hommaan mukaan: Jos auttaisit äitiä tekeen pyykkiä niin me voitaisiin mennä uimaan kun äiti kerkee enemmän jos ei ole kaikki hommat itsellä.
Voi lapselle olla avoin ja rehellinen ja sanoa että VIHAA imurointia tai pyykkiä -mutta pakkohan ne on tehtävä. Kaksin tekemällä tai auttamalla saa kuitenkin sen helpommaksi.
Minulla on kaksi poikaa ja mies, enkä TODELLAKAAN siivoa taloa yksin!
Hän tiesi, että minulla on selkä kipeä. Illalla myöhemmin jopa niin, että jouduin vaipumaan lattialle kontalleen, kun nousin sohvalta ylös. Kotityöasiasta on keskusteltu miljoonia kertoja ja tällä hetkellä tilanne on tuo, jonka kuvasin aiemmin. En siis enempää vaadi, mutta pidän KOHTUULLISENA ASIANA, Ettei hänkään tule minulle ilkkumaan, kun pesen hänenkin pyykkejään. Eikös? ap
pitää muistaa tuo kun omat lapset on vähän isompia. :D
tais pojan hymy hyytyä?