Olen vetänyt kollageenia nyt puolisen vuotta, mutta hiukset ja kynnet ihan hapertuu silmissä. Raudanpuute on.
Kynnet katkeilee, ovat todella heikot ja hauraat. Tukka ei ole enää taipuisa, vaan sellainen ohut katkeileva hamppukasa.
Sen tiedän, että ferritiini on alhainen, oli keväällä 8 ja nyt se on 19. Eli on kunnon raudanpuute, mutta sekö yksinään saa tukan ja kynnet tämmöisiksi?
Mitä muuta ravintolisää kannattaa ottaa kuin rautaa, jotta saa tukan taas normaaliksi? Kollageenista ei siis ole ollut mitään hyötyä hiuksiin ja kynsiin, iho kyllä hyvässä kunnossa. Ikää 45 vuotta.
Kommentit (48)
Syö kunnolla. Kananmunat, liha, maito, pähkinät, auringonkukansiemenet, nokkonen, granaattiomenamehu, kala. Pääset alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalsiumia myös? Rauta kyllä aiheuttaa kynsiinkin ongelmia.
Mitä rautaa syöt ja minkä verran?
Onko raudanpuutteesi syy tutkittu?
Ferrodan Forte 50 mg (nestemäinen rauta).
Raudanpuutteen syy on todella runsaat kuukautiset neljän viikon välein.
Olleet runsaat jo 13-vuotiaasta lähtien.
ap
Miten syytä hoidetaan, ettei raudanpuute uusiudu vain? Pillerit, kierukka, traneksaamihappo? Jokin ketju nimittäin tuostakin juuri oli, että Caprilonia ei jostain syystä tajua lääkärit määrätä.
Minulla ei ollut raudanpuutettu, mutta biotiinit ja kollageenit eivät vaikuttaneet kynsiin ja hiuksiin mitenkään. Sen sijaan heti kun aloin syömään muista syistä D-vitamiinia syksystä kevääseen, on etenkin kynnet säilyneet todella kovina ja halkeilematta ja liuskoittumatta.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksia lähtee runsaasti joka päivä lisäksi
ap
Raudanpuute. Ja ikä.
Nuorena on vahva kiiltävä tukka.
Stressi, sairaudet, lääkkeet saa hiukset lähtemään.
Vaihdevuodet?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen vetänyt kolleegaani jo vuoden ja nyt on tukka harmaa ja pussit silmien alla. Ei tästä kyllä mitään tule, ei nuoremman kanssa pärjää.
Minkä nuoremman?
Tietysti ihminen on jo vanha kun tukka on harmaa. Luulitko ettei vanheneminen muuta ihmistä?
No nuo kaikki poppakonstit ei auta mitään jos hiukset ja kynnet ja luultasti myös iho on kuivat. Itselle auttoi hiuksiin pidempi pesuväli (7-8 päivää) ja kynsiin käsien rasvaaminen kunnon voiteella varmaan 10 kertaa päivässä. En koskaan pese hiusten latvoja, ainoastaan päänahan ja ekat 5 senttiä tukasta. Latvoihin jää siten aina pieni kerros omaa hiusrasvaa.
Tällä keinolla on hiukset kasvaneet melkein puoleen selkään ja on omat siistit kynnet joita lakata. Hiusten latvat eivät edes hapsota vaan ovat tasaiset, ekaa kertaa elämässä.
Itse olen raudanpuutteisena syönyt hyvää magnesiumia. Tukka kasvanut. Rauta imeytyy huonommin.
Koskaan ei ole kyse yhdestä asiasta. Hyvä on selvittää raudanpuutteen syy.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen raudanpuutteisena syönyt hyvää magnesiumia. Tukka kasvanut. Rauta imeytyy huonommin.
Koskaan ei ole kyse yhdestä asiasta. Hyvä on selvittää raudanpuutteen syy.
Syy on siis jo tiedossa: runsaat menkat
Omegalla alkaa tukka kasvaa, parturi aina sanoi, että omegan käyttö näkyy aina asiakkailla vahvana sänkikasvuna. Eli kalaöljyä.