Minun eläkekertymäni on tällä hetkellä 1235 euroa/kk
Eli jos saan olla nykyisessä työssäni eläkeikään saakka. Olen nyt vähän alle 62.
Syitä pienuuteen:
alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei ikäiselläni kerry eläkettä, olin kaksi vuotta vakinaisessa työssä ja aloitin opiskelut 21-vuotiaana. Valmistuin 24-vuotiaana.
Olin vakituisessa työsuhteessa vähän alle neljä vuotta, kunnes jäin äitiyslomalle. Äitiyslomani aikana työpaikkani teki konkurssin. Sen jälkeen olin vuosia työttömyys-työvoimapoliittinen koulutus- työllistämistyö-määräaikainen työ-palkaton harjoittelu kierteessä. Lopulta kyllästyin ja hommasin uuden ammatin ihan päiväkoulutuksessa. Kun ei ollut opintotukikuukausia käytetty, sain opintotukea ja opintolainaa. Kokeilin myös jonkin aikaa yrittäjyyttä mutta en ujona ihmisenä oikein hallinnut markkinointia ja se jäi pienimuotoiseksi, siitä ei kertynyt eläkettä kun tulot jäivät niin pieneksi. Ei se tappiota tuottanut, mutta tuotot jäivät pieneksi.
2010 Sain lopulta ensin määräaikaisen työn toisessa paikassa ja sitten tämän nykyisen, jossa palkkani on nyt 3300 euroa/kk.
Niin että mistä ne loput pari tonnia saan sitten kun jokainen saa kuulemma kolme tonnia? No en kysy tätä tietenkään tosissani, vaan eiköhän tässä tilanteessa ole tuhansia. Onneksi olen terve. Mieheni on ollut vuodesta 1988 it-alalla, ilman työttömyysjaksoja ja ollut ihan hyvä palkka, arvio n. 3000. En usko palstan juttuja siitä, että joku pienituloinen konttorirotta voisi saada kolmea tonnia.