Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Rovaniemellä meni pata jumiin turisteista

Vierailija
28.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/31ac8592-0a98-4d8c-8a98-d4dba49f046c

Ihme kitinää taas kerran. Ensin turisteja halutaan ja satsataan miljoonia. Sitten niitä tulee, ja alkaa kitinä. Varmaan oikeitakin ongelmia on, mutta tässä napistaan kyllä ihan turhistakin.

- Liikenne tukkiintuu, turistit kävelevät väärissä paikoissa ja raahaavat ja kolistelevat laukkujaan. Voi voi. 

- Mökkirauhakin on mennyttä.

- Heijastimet puuttuu. 

- Taksikuskit tulee etelästä eivätkä osaa ajaa liukkailla. 

- Ravintoloissakin vievät monta paikkaa tavaroineen turistit.

- LAPSET huutavat ja juoksevat!

Ihan kauheeta. 

Ja sitten se ratkaisu:

" Justiinsa sanoin vaimolleni, että pitäisikö meidän muuttaa Espanjaan. Taitaa olla paljon mukavampi siellä, Antti kertoo."

Siellä taitaa olla vaan vastaavat ongelmat Antin kaltaisten takia? Potenssiin 10.

Van eihän Antti tätä tajua?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt mitä Lapille on tapahtunut kun seuraavaksi aletaan kehittelemään "aitoa suomalaista kesämökkilomaa järven rannalla", kun Etelä-Eurooppa kärvistelee 45+ asteen helteessä. Samoin kannattaisi olla hyvinkin hiljaa meidän puhtaasta vedestä.

Vierailija
42/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa kaikkea, mitä klikkiotsikoiden alle kirjoitetaan. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta Rovaniemellä ollaan tyytyväisiä turisteihin ja kansainväliseen tunnelmaan. terv. siellä asuva

Kukaan mun tuntema rovaniemeläinen ei ainakaan ole tyytyväinen noihin turistimääriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo pohjoisen valittajat on ehkä juuri niitä jotka matkustavat esim etelän turistirysiin ajattelematta yhtään paikallisia.

Vierailija
44/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on hintojen nostaminen turistien palveluissa. Hinnat niin ylös, että massaturismia ei synny. Näille rahakkaille hyvät ja erittäin kalliit palvelut. 

Varakkaista suurin osa on niin pihejä, ettei toimi. Sama Lappi löytyy halvemmalla Ruotsista, jos Suomessa ollaan liian ahneita.

Vierailija
45/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No itseä paikallisena ärsyttää erityisesti tämä airbnb-ilmiö. Tarkoittaa että turistit on jalkautuneet myös lähiöihin vuokra-autoineen. Kaikki pikkukaupatkin tietyissä kaupunginosissa ovat täynnä näitä. Seisovat ja kulkevat isoina joukkoina edessä, eivät väistä, eivät noudata liikennesääntöjä ja tämä on oikeasti ihan helvetin vaarallista! Kukaan ei halua kenenkään päälle ajaa, ja nämä tampiot ei tajua, ettei se auto liukkailla pysähdy niin vain omilla vihreillään, kun turisti toikkaroi punaisellaan eteen! Puhumattakaan siitä, kun ne itse ajavat näillä vuokra-autoillaan.. punaisia päin ja sitten teillä keskellä tai ihan hiton hiljaa ja vaeltaen. Puhelinta räpläten. Mukana on tullut nämä etelästä tai mistä lie kamelinpa**allista tulleet taksikuskit, jotka yrittävät kusettaa sekä paikallisia että turisteja! Ajavat todella vaarallisesti, eivät osaa reittejä koska eivät tunne seutuja, eivätkä pahimmoilleen osaa kieltäkään edes

Kiva että te siellä Rovaniemelläkin saatte nauttia näiden taksikuskien toilailuista. Täällä Helsingissä naisena ei enää uskalla taksin kyytiin, paitsi taksiHelsingin. On jo aikakin, että muu Suomikin pääsee osalliseksi näistä avaruusinsinöörien pelihetkistä. Ehkä sitten jo silmät avautuvat siellä maallakin.

Vierailija
46/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappalaisten motto: Älä tule häiritsemään, mutta lähetä rahat.

Vierailija
47/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan mun tuntema rovaniemeläinen ei ainakaan ole tyytyväinen noihin turistimääriin"

No minä en edes huomaa mitään turisti"massoja"

Ihan sujuvasti hoituu kulkemiset ja asioinnit. No broblem

-Rovaniemeläinen

Vierailija
48/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappalaisten motto: Älä tule häiritsemään, mutta lähetä rahat.

Poroporvari ei tule tyhjästä.

Vierailija
49/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No itseä paikallisena ärsyttää erityisesti tämä airbnb-ilmiö. Tarkoittaa että turistit on jalkautuneet myös lähiöihin vuokra-autoineen. Kaikki pikkukaupatkin tietyissä kaupunginosissa ovat täynnä näitä. Seisovat ja kulkevat isoina joukkoina edessä, eivät väistä, eivät noudata liikennesääntöjä ja tämä on oikeasti ihan helvetin vaarallista! Kukaan ei halua kenenkään päälle ajaa, ja nämä tampiot ei tajua, ettei se auto liukkailla pysähdy niin vain omilla vihreillään, kun turisti toikkaroi punaisellaan eteen! Puhumattakaan siitä, kun ne itse ajavat näillä vuokra-autoillaan.. punaisia päin ja sitten teillä keskellä tai ihan hiton hiljaa ja vaeltaen. Puhelinta räpläten. Mukana on tullut nämä etelästä tai mistä lie kamelinpa**allista tulleet taksikuskit, jotka yrittävät kusettaa sekä paikallisia että turisteja! Ajavat todella vaarallisesti, eivät osaa reittejä koska eivät tunne seutuja, eivätkä pahimmoilleen osaa kieltäkään edes

No huh! Hurjalta kuulostaa!

Itse olen tuntenut ihmeellisintä Lapin taikaa, kun on vuokrattu matkailuauto, ja ajeltu kesällä pienestä kylästä toiseen maisemia ihaillen. Toivottavasti massaturismi ei löydä ihanaa Kilpisjärveä. Itse kierrän Rovaniemen jatkossa kaukaa.

Vierailija
50/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ne turistien tuotot valua Etelä-Suomeen.

Jutun mukaan perusongelmahan on, ettei Rovaniemen kaupunki hyödy turisteista millään tavalla: turismibisneksen arvon kerrotaan olevan noin 500 miljoonaa, mutta kaupungin verotulot laskee! Ratkaisu olisi turismivero, joka menisi kunnalle. Siis niin kuin monessa Euroopankin maassa on, että maksetaan x euroa per naama viipymän keston mukaan. Hyödyt sinne missä syntyy haitatkin.

Vierailija
51/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siiten Antti muuttaa Barcelonaan tai Kanarialle, ja ihmettelee, mitäs nuo paikalliset oikein valittavat? Minun rahoillahan he elävät.

On kyllä jumissa papparaisilla padat. 

Roskalehti valitsi kaksi pataa🤭

Vierailija
52/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo pohjoisen valittajat on ehkä juuri niitä jotka matkustavat esim etelän turistirysiin ajattelematta yhtään paikallisia.

Jahas, tämä olikin uusi väite. Mistä tämän tiedon löysit vai keksitkö ihan itse?

Vierailija
53/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että tuo Lapin turismi ei sitten ole vissiin kenenkään mielestä paheksuttavaa ilmastonmuutoksen kannalta? Kaikkien suomalaisten pitäisi ainakin median mukaan tuntea lentohäpeää, mutta kun aasialaiset tai britit lentävät pahimmillaan päiväksi katsomaan lunta, jota ei kohta enää ole, koska nämä lentävät katsomaan sitä lunta, niin siitä ei puhuta, eikä syyllistetä. Ei ole elokapina istumassa Rovaniemen kaduilla! Miksi? Onko siellä liian kylmä, että perse paleltuu? Kivempi istua lähellä lattekahvilaa? 
Ja kaikkien mielestä on vain tärkeää, että Rovaniemelle ja muualle Lappiin tulee euroja, vaikka koko tuo Lapin matkailun konsepti on täysin kestämätön.

Vierailija
54/54 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan haluaisi airb&b -kämppiä naapuriin. 

Jep. Asuin aikanaan rauhattomassa vuokrataloyhtiössä. Sitten tuli mitta täyteen ja ostin osakkeen hyvämaineisesta kerrostalosta. Oli rauhallista siihen saakka, kunnes tuli airbnb. Huom! Taloyhtiössä asuu myös vuokralaisia, mutta he eivät aiheuttaneet häiriöitä. Aibnb pilasi kaiken. 24/7 porukkaa lappaa kuin pyöröovissa, ovien vieressä on roskapusseja, matkalaukkuja, pulkkia. Vuokra-autoja sikin sokin pihalla. Oma maksettu saunavuoro on usein turistin valtaama. Pyykkitupa vallattu, vaikka listaan ei ole merkitty varausta. Taloyhtiön vuosikertomus on karua luettavaa, mm. korjauskustannukset sekä siivous- ja jätehuollon kustannukset ovat nousseet yli normaalin korotustason. Me maksamme vastikkeissamme majoitusbisneksen pyöritystä. Yleensä, jos maksat jostain, saat rahalle vastinetta. Nyt me maksamme siitä, että joku pyörittää bisnestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme