IL: Rovaniemellä meni pata jumiin turisteista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/31ac8592-0a98-4d8c-8a98-d4dba49f046c
Ihme kitinää taas kerran. Ensin turisteja halutaan ja satsataan miljoonia. Sitten niitä tulee, ja alkaa kitinä. Varmaan oikeitakin ongelmia on, mutta tässä napistaan kyllä ihan turhistakin.
- Liikenne tukkiintuu, turistit kävelevät väärissä paikoissa ja raahaavat ja kolistelevat laukkujaan. Voi voi.
- Mökkirauhakin on mennyttä.
- Heijastimet puuttuu.
- Taksikuskit tulee etelästä eivätkä osaa ajaa liukkailla.
- Ravintoloissakin vievät monta paikkaa tavaroineen turistit.
- LAPSET huutavat ja juoksevat!
Ihan kauheeta.
Ja sitten se ratkaisu:
" Justiinsa sanoin vaimolleni, että pitäisikö meidän muuttaa Espanjaan. Taitaa olla paljon mukavampi siellä, Antti kertoo."
Siellä taitaa olla vaan vastaavat ongelmat Antin kaltaisten takia? Potenssiin 10.
Van eihän Antti tätä tajua?
Kommentit (54)
Suljetaan koko paikka, tuhotaan turismi ja kaikki ovat tyytyväisiä?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole turhaa kitinää vaan ihan aiheellista. Oletko itse käynyt Rovaniemellä turistiaikaan? Oletko koittanut hankkia sieltä vuokra-asuntoa? Niin tuskinpa olet. Sinne ei enää edes voi muuttaa, koska turistien takia kaikki kämpät on airbnb:tä
Niitähän sinne voitaisiin rakentaa lisää, jos kysyntää kerran on yli tarjonnan. Mutta tietenkään sekään ei onnistu, koska aina paikallisten pitää kitistä jostain. Eikös S-ryhmän 18-kerroksisen tornitalon rakentamisellekin heitetty heti kapuloita rattaisiin, vain koska... niin, kuka edes tietää?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole turhaa kitinää vaan ihan aiheellista. Oletko itse käynyt Rovaniemellä turistiaikaan? Oletko koittanut hankkia sieltä vuokra-asuntoa? Niin tuskinpa olet. Sinne ei enää edes voi muuttaa, koska turistien takia kaikki kämpät on airbnb:tä
Tyhjänpäiväistä kitinää. Mitään ongelmia turisteista ei ole ollut.
Turismi on ok, mutta massaturismi ei.
Ihmettelen miksi ihmiset haluavat näihin super ruuhkaisiin kohteisiin?
Hirveät jonot vessoihin, ruoan saaminen ravintolassa kestää ikuisuuden, jatkuva huuto ja hälinä, joka paikka tupaten täynnä, kaikki yskii ja pärskii ja lasi vettä maksaa 7e.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi ihmiset haluavat näihin super ruuhkaisiin kohteisiin?
Hirveät jonot vessoihin, ruoan saaminen ravintolassa kestää ikuisuuden, jatkuva huuto ja hälinä, joka paikka tupaten täynnä, kaikki yskii ja pärskii ja lasi vettä maksaa 7e.
Ei kyllä Rovaniemi ole super ruuhkainen.
Jossain artikkelissa valitettiin, että turistit kävelevät ajotiellä.
No sujuvasti minä siellä olen voinut ajaa. Tyhjästä keksitään valitusta.
Näkeehän sen kamaluuden jo Hki-Rovaniemi junissa. Ei mitään käytöstapoja, raahataan matkalle lapsia joita matkustus ei vois vähempää kiinnostaa, sitten näiden kakaroiden annetaan huutaa ja terrorisoida kokonaisia vaunuja, vanhemmat laahustaa jalkojaan letti rasvaisena ja vaatteet likaisina, kuulokkeetkin on säädetty niin kovalle, että kaikki kuuluu läpi, aina löytyy joku koronalinko, joka yskii muita päin, syödään haisevia ruokia, ei piitata turvallisuussäännöistä jne. Ei tuollaisia kukaan halua minnekään. Noi vetää kaikki mukanaan matalimmalle mahdolliselle tasolle ja pilaa koko ympäristön.
Mun opiskeleva tytär muutti juuri pois rovaniemeltä, koska asumisesta tuli liian kallista opiskelijabudjetille ja vapaita edullisempia asuntoja ei ole tarjolla. Airbnb vie erittäin tehokkaasti vapaat asunnot ja nostaa yleistä asumisen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen kamaluuden jo Hki-Rovaniemi junissa. Ei mitään käytöstapoja, raahataan matkalle lapsia joita matkustus ei vois vähempää kiinnostaa, sitten näiden kakaroiden annetaan huutaa ja terrorisoida kokonaisia vaunuja, vanhemmat laahustaa jalkojaan letti rasvaisena ja vaatteet likaisina, kuulokkeetkin on säädetty niin kovalle, että kaikki kuuluu läpi, aina löytyy joku koronalinko, joka yskii muita päin, syödään haisevia ruokia, ei piitata turvallisuussäännöistä jne. Ei tuollaisia kukaan halua minnekään. Noi vetää kaikki mukanaan matalimmalle mahdolliselle tasolle ja pilaa koko ympäristön.
Mitä taas uliset tyhjää pskaa. Oikein mukavaa oli matkustaa junalla Roista stadiin ja takaisin. En nähnyt tuollaista kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitähän sinne voitaisiin rakentaa lisää, jos kysyntää kerran on yli tarjonnan. Mutta tietenkään sekään ei onnistu, koska aina paikallisten pitää kitistä jostain. Eikös S-ryhmän 18-kerroksisen tornitalon rakentamisellekin heitetty heti kapuloita rattaisiin, vain koska... niin, kuka edes tietää?
Se torni olisi pilannut kaupunkikuvan. Onneksi löytyi munaa laittaa hanttiin S-ryhmällekin. Järkevät suunnitelmat ovat tervetulleita.
No itseä paikallisena ärsyttää erityisesti tämä airbnb-ilmiö. Tarkoittaa että turistit on jalkautuneet myös lähiöihin vuokra-autoineen. Kaikki pikkukaupatkin tietyissä kaupunginosissa ovat täynnä näitä. Seisovat ja kulkevat isoina joukkoina edessä, eivät väistä, eivät noudata liikennesääntöjä ja tämä on oikeasti ihan helvetin vaarallista! Kukaan ei halua kenenkään päälle ajaa, ja nämä tampiot ei tajua, ettei se auto liukkailla pysähdy niin vain omilla vihreillään, kun turisti toikkaroi punaisellaan eteen!
Puhumattakaan siitä, kun ne itse ajavat näillä vuokra-autoillaan.. punaisia päin ja sitten teillä keskellä tai ihan hiton hiljaa ja vaeltaen. Puhelinta räpläten.
Mukana on tullut nämä etelästä tai mistä lie kamelinpa**allista tulleet taksikuskit, jotka yrittävät kusettaa sekä paikallisia että turisteja! Ajavat todella vaarallisesti, eivät osaa reittejä koska eivät tunne seutuja, eivätkä pahimmoilleen osaa kieltäkään edes välttävästi. Ilman valoja ja päin punaisia, ylinopeuksia.
Oma lukunsa sitten se, ettei opiskelemaan haluaville ole todellakaan mitään asuntoja, ravintolaan et pääse syömään, tukkivat paikallisliikenteen (onneksi kuskit nykyään ottavat vain paikallisia pysäkeiltä jos bussi on täynnä, turistit miljoonine matkalaukkuineen jäävät pysäkille). Onhan kiva opiskelijanuorelle kun ei pääse kouluun, jos bussi on täynnä turisteja. Eikä ole mitään liioittelua.
Eipä ihme jos kuppi menee nurin. Niin on itselläkin mennyt, ja nykyään töninkin nämä ketään väistämättömän turistit surutta edestäni ja annan kyllä ymmärtää etteivät ole tänne tervetulleita. Rovaniemi on pärjännyt aika kauan ja hyvin ilmankin tällaista määrää ulkopuolista sakkia.
Terveisin rovaniemeläinen
Vierailija kirjoitti:
Näillä on ollut pata jumissa aina.
Rasistisia jänkhäjuntteja pohjoisessa lähinnä asuu eikä kitinässä ole siten mitään uutta ja yllättävän.
Vierailija kirjoitti:
Mun opiskeleva tytär muutti juuri pois rovaniemeltä, koska asumisesta tuli liian kallista opiskelijabudjetille ja vapaita edullisempia asuntoja ei ole tarjolla. Airbnb vie erittäin tehokkaasti vapaat asunnot ja nostaa yleistä asumisen hintaa.
Voisin kuvitella, että noiden pienten kämppien puute on ongelma yliopistolle ja sen opiskelijoille. Vuokraajista on tietysti kivempi saadaa 400€ yöstä kuin kuukaudesta.
Näkyy nuo turistilaumat täällä Helsingissäkin. Tosiaan aina kävelevät laukkujensa kanssa koko kadun leveydeltä niin ettei ohi pääse. Minä minä minä asenne paistaa kilometrin päähän. Kurittomat penskat pitää junan penkkejä jonain kiipeilytelineinään ja karmea kiljunta mukana.
Vierailija kirjoitti: No itseä paikallisena ärsyttää erityisesti tämä airbnb-ilmiö. Tarkoittaa että turistit on jalkautuneet myös lähiöihin vuokra-autoineen. Kaikki pikkukaupatkin tietyissä kaupunginosissa ovat täynnä näitä. Seisovat ja kulkevat isoina joukkoina edessä, eivät väistä, eivät noudata liikennesääntöjä ja tämä on oikeasti ihan helvetin vaarallista! Kukaan ei halua kenenkään päälle ajaa, ja nämä tampiot ei tajua, ettei se auto liukkailla pysähdy niin vain omilla vihreillään, kun turisti toikkaroi punaisellaan eteen! Puhumattakaan siitä, kun ne itse ajavat näillä vuokra-autoillaan.. punaisia päin ja sitten teillä keskellä tai ihan hiton hiljaa ja vaeltaen. Puhelinta räpläten. Mukana on tullut nämä etelästä tai mistä lie kamelinpa**allista tulleet taksikuskit, jotka yrittävät kusettaa sekä paikallisia että turisteja! Ajavat todella vaarallisesti, eivät osaa reittejä koska eivät tunne seutuja, eivätkä pahimmoilleen osaa kieltäkään edes
Sun elämäntehtävä on valittaa ihan kaikesta. En ole kokenut tuollaista paikallisena. Sul taitaa olla lääkitys pielessä.
Ratkaisu on hintojen nostaminen turistien palveluissa. Hinnat niin ylös, että massaturismia ei synny. Näille rahakkaille hyvät ja erittäin kalliit palvelut.
Itse en ainakaan haluaisi airb&b -kämppiä naapuriin.
Ja kaksi ramdom-tyyppiä, Markku ja Antti, ovat sitten koko Rovaniemen asukkaat ja heidän mielipiteensä?