Ihmiset eivät enää osaa rauhoittua jouluun
Tänä vuonna olen huomannut, että ihmiset eivät enää osaa rauhoittua joulunviettoon. Somesta näin, miten näille ihmisille joulu oli just ja just se aattoilta, ja joulupäivänä jo sitten taas lähdettiinkin shoppailemaan, hoitamaan kotiaskareita jne. Ja sitten voidaankin taas jo valittaa tasaisen harmaata arkea, kiirettä ja stressiä.
No kai se arki pakkaa päälle, jos ei edes jouluna malteta pysähtyä edes pariksi päiväksi ja olla vähän eri tavalla kuin arkena. Itse kävin äsken ekaa kertaa ruokakaupassa sitten aatonaaton, ja kyllä, nyt on levännyt olo.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Aikataulut teipataan liian täyteen, kiireinen arki ja joulu on joillekin kuin arki päivä.
Ei pit nyt kirjoittaa teipata vaan tupata..
Olen osittain samaa mieltä, mutta en tykkää sohvalla makaamisesta. Tykkään käydä juoksemassa, kävelyllä metsässä, avannossa, ja hiihtämässä (jos on lunta). Joululomalla onneksi on aikaa kaikkeen tuohon.
Hermoto käy näillä ylikierroksilla
Miksi pitää rauhoittia? Hiljentyä? Voi joulua viettää iloisesti nauraen ja juhlien..tää olat korvissa kyyristely, synkistely ja pakkohiljentyminen on ihan omituista suomiperimää..pitää iloita, juhlia ja nauraa enemän..
Itse pystyin rauhoittumaan täysin. Ajattelin töissä jo edellisellä viikolla, että nyt kun on 5 pv vapaata, niin sitten rentoudun ja nautin vaan vapaista. Ja niin tein. Ei hössötystä. Mutta ei myöskään mitään kuvia somessa. Sinkun joulu meni kyllä kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää rauhoittia? Hiljentyä? Voi joulua viettää iloisesti nauraen ja juhlien..tää olat korvissa kyyristely, synkistely ja pakkohiljentyminen on ihan omituista suomiperimää..pitää iloita, juhlia ja nauraa enemän..
Se hiljentyminen tarkoittaa lähinnä että unohdetaan arjen työstressi ja laskeudutaan nauttimaan joulusta ja vapaista. Kuka mitenkin, joku hiljaisuudessa, voi juhliakin :)
Miksi pitää rauhoittia? Hiljentyä? Voi joulua viettää iloisesti nauraen ja juhlien..täällä olat korvissa kyyristely, synkistely ja pakkohiljentyminen on ihan omituista suomiperimää..pitää iloita, juhlia ja nauraa enemän..joululaulut surullisa ja kauhuheita, synkkiä surullisia joululauluja radiosta ja tv:ta. Pilkataan kauniita jouluvaloja ja runsaita kauniita joulukoristeita asunnoissa ja kuusissa..pitäisi olla vaatimatontanja ankean rumaa, sitten ainoa oikea joulu..
Helppoahan se on niillä joilla ei ole vastuuta mistään, ei tartte mennä töihin, ei hoitaa lapsia tai mitään. Tämä yhteiskunta on tällainen että harvoilla on mahdollisuutta vaan kaivella napaansa monta päivää putkeen.
Joillakin, niillä rikkaimmilla jotka saavat passiivista tuloa, on aikaa tehdä niin vaikka vuoden ympäri. Rahalla on helppo maksaa kaikki hössötys jonkun toisen hoidettavaksi.
En näe mitään syytä viettää kallisarvoista lomaani sohvalla maaten, kun voin lähteä luontoon ulkoilemaan ja ehtii tehdä suursiivousta ym.
Annetaan jokaisen viettää joulu omalla tavalla. Kaikille sillä ei ole sen suurempaa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Aikataulut teipataan liian täyteen, kiireinen arki ja joulu on joillekin kuin arki päivä.
Sain äidiltä whatsappiin joulun aikataulun ja päätin jäädä opiskelupaikkakunnalle. Ei vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla.
Jep. Kun on kaksi pientä tenavaa vanhempineen mummin ja pappan ilona koko joulunajan, ei tarvitse tylsistyä saati miettiä joulun ohjelmaa, eikä varsinkaan lähteä viettämään nk. Laatuaikaa mihinkään ostoshelvettiin.
Kuka hit...to jaksaa viettää joulua kolme päivää? Onko enää ankeampaa aikaa vuodessa kuin joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hiljentyminen tarkoittaa lähinnä että unohdetaan arjen työstressi ja laskeudutaan nauttimaan joulusta ja vapaista. Kuka mitenkin, joku hiljaisuudessa, voi juhliakin :)
Mitä jos se shoppailu on joillekin rentouttavaa? Miksi se on kiellettyjen tapojen listalla?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joulunpyhät meni töissä. Miten siinä rauhoitut?
No se raha lisineen, jonka saat... kyllä kai sinuakin rauhoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on niillä joilla ei ole vastuuta mistään, ei tartte mennä töihin, ei hoitaa lapsia tai mitään. Tämä yhteiskunta on tällainen että harvoilla on mahdollisuutta vaan kaivella napaansa monta päivää putkeen.
Joillakin, niillä rikkaimmilla jotka saavat passiivista tuloa, on aikaa tehdä niin vaikka vuoden ympäri. Rahalla on helppo maksaa kaikki hössötys jonkun toisen hoidettavaksi.
Siis niin tämä kertaa kymmenen!
Ja myös tuo että mikä aapee on sanomaan mikä kenenkin tapa on joulua viettää. Toiset ovat perusluonteeltaan aktiivisempia ja tekevämpiä ja jos he haluavat mennä joulupäivänä hakemaan alekonvehteja tai juoksulenkeillä niin se ei ole sinulta pois AP. Ehkä he kokevat että heillä akut latautuu eri tavalla kuin sinulla.
Suomalainen joulu on niin ankea 🤢
Vierailija kirjoitti:
Jouluun rauhoittuminen on vaan niin tylsää. Aatto perinteinen on aivan kiva, mutta minua ei kiinnosta tuijottaa tylsiä tv-ohjelmia joulupäivänä. Mielelläni lähden tapaninpäivänä alennusmyynteihin ja palaan normaaliin. Se joulupäivänän rauhoittuminen oli jo niin pitkästyttävää. Tiedän että osa nauttii siitä rauhoittumisesta eikä se tietenkään ole minulta pois.
Ja mä taas inhoan kaupassa käyntiä niin paljon, että joku hupishoppailu on viimeinen aktiviteetti mihin lähden.
Onneksi mies tykkää tehdä ruokaostokset, niin ei tarvii niitäkään. Ja toki verkko-ostoksetkin on jo useissa paikoissa mahdolliset.
Mutta pitkää jouten oloa en jaksa minäkään. Joulupäivän oleilu on tarpeeksi ja silloinkin on pitkä ulkoilu tarpeen. Aattona oleilua ei juuri ehdi ollakaan.
Mä luulen, että meillä tää on vähän sukuvika myös. Tapahtumia pitää olla sanoo seitsenkymppinen isäni.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hit...to jaksaa viettää joulua kolme päivää? Onko enää ankeampaa aikaa vuodessa kuin joulu.
On monille, mutta monille myös joulu on se ahdistavin, kenelle mistäkin syystä
Elämä on todella raskasta tällä hetkellä. Hermosto ei lepää. Hyvin ahdistunut 24/7. Siinä sitten kynttilöitä, vaahtokylpy ja samppanjaa, ehkä pari konvehtia....just joo