Köyhistä maista lähdetään yleensä ulkomaille töihin - koskakohan suomalaiset keksii tämän ns. life hack vaihtoehdon?
Kommentit (105)
Täältähän lähdetään jo.
Itsekin suunnittelen, koska tällä on törkeä verotus, ja itse asiassa paskemmat julkiset palvelutkin kuin valtaosassa länsieuroopan maita.
vähän tyhmähän olen kun täällä vielä olen kun keskieuroopassa saisi 1) paremman palkan 2)kevyemmän verotuksen 3)paremman ostovoiman per euro 4) jopa paremmat julkiset palvelutkin, mutta kun pitää noista sukulaisista huolehtia myös ja yhteiskunnan palveluita ei ole saatavilla.
Jos olisi ruotsin tunneilla ollut hereillä, niin siellä olisi töitä helpostikin, jos olisi joku ammatti hankittuna. Toisaalta ihan hyvässä lihassa pysyy Suomessakin, käypä töissä tai ei. Joillakin on toki hyvät syyt olla käymättä töissä.
Niin, tulevat juuri esim.tänne rikkaaseen maahan.
Varmaankin tämä tulee lähivuosina lisääntymään. Jos töitä ei kerrassaan ole, ja samalla työttömyysturvaa heikennetään, mitä jää vaihtoehdoksi sille että kilpailet olemattomista työpaikoista. Erityisesti koulutetun työvoiman palkkataso on surkea verrattuna muihin länsimaihin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit että joku keskiverto tradenomi-Jaana noin vaan menee ulkomailla töihin? Suhteita sielläkin tarvitaan, ja useimmissa tapauksissa pelkän englannin osaaminen ei riitä.
Tämä. Siellä ulkomailla on työnhakijat omastakin takaa niin tuskinpa kiinnostelee joku keskiverto suomalainen insinööri tai tradenomi, jolla ei ole maahan mitään kontakteja ja kielitaito voi olla tyyliä rallienglanti ja rimaa hipoen läpäisty virkamiesruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ruotsin tunneilla ollut hereillä, niin siellä olisi töitä helpostikin, jos olisi joku ammatti hankittuna. Toisaalta ihan hyvässä lihassa pysyy Suomessakin, käypä töissä tai ei. Joillakin on toki hyvät syyt olla käymättä töissä.
Kansaneläkkeellä sitten kituuttavat eläkeiässä kun ei työeläkettä kerry ollenkaan. Leipäjonot pitenevät ja Hurstin on vuokrattava joku hehtaarihalli jouluksi jotta luuserit pysyvät hyvässä lihassa hamaan loppuun asti.
Suomalaisia on 8 miljoonaa. 5,6 miljoonaa Suomessa ja reilut 2 miljoonaa ulkomailla. Kun otetaan mukaan Suonesta edellisen sadan vuoden aikana lähteneiden jälkeläiset.
Tyhmiä ovat pääosin olleet. Elämä harvoin muuttuu paremmaksi ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on kärsinyt aivoviennistä koko 2000-luvun. Koko ajan enemmän jengiä lähtee ulkomaille töihin. On ihan fiksua mennä muualle töihin vaikka 1800 euron kuukausipalkalla, mikäli kokonaisvaltainen ostovoima on kohdemaassa parempi kuin Suomessa 3600 euron palkalla.
Voi olla fiksua ajatella ostovoimaa, mutta se on kuitenkin aika lyhytnäköistä. Palkan mukaan määrittyy mm. eläke ja mahdolliset sairaus- ja työttömyyspäivärahat. Niitähän ei kukaan toivo, mutta jossain kohtaa kuitenkin voi tulla tilanne, että niitäkin joutuu hakemaan. Varsinkin pieneksi jäävä eläke rajoittaa myöhemmin elämää. Minun neuvoni on, että lähde mieluummin sellaiseen paikkaan, missä palkkataso on edes kutakuinkin sama kuin Suomessa, niin pystyt sitten eläkeiässä valitsemaan, jos haluat palata vielä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Täältähän lähdetään jo.
Itsekin suunnittelen, koska tällä on törkeä verotus, ja itse asiassa paskemmat julkiset palvelutkin kuin valtaosassa länsieuroopan maita.
vähän tyhmähän olen kun täällä vielä olen kun keskieuroopassa saisi 1) paremman palkan 2)kevyemmän verotuksen 3)paremman ostovoiman per euro 4) jopa paremmat julkiset palvelutkin, mutta kun pitää noista sukulaisista huolehtia myös ja yhteiskunnan palveluita ei ole saatavilla.
On iso ero että ns. suunnittelee lähtöä tai lähtee LOL
Vierailija kirjoitti:
Koulutetut lähtee kiihtyvällä tahdilla, ulkomailla tienaa paremmin. Duunarit jää kun Suomessa on paremmat palkat.
Det är de komparativt fattigare som packar ihop och drar iväg. I Finland är det de välbärgade och bildade som är komparativt fattiga. Finland har lyckats med det omöjliga, ännu en liten stund. Utbildade flyr och obildade immigrerar.
Finska styren försöker bygga Finland till ett fängelse för finländare som förtjänar något. Även det bör helst göras inom den offentliga sektorn.
För den som vill emigrera, och speciellt vill ta sitt bolag med sig, har Finland stiftat en mängd vitsiga lagar som
- allmän skatteskyldighet till Finland i fyra år från flyttdagen
- bedömning av tillgångar i de finska skattelagarna
- ledningsplatslagen för bolag
- slopande av folkpensionen utanför Finland
- räknande av utomlandsdagar, där en minut under ett dygn är en "Finlands dag". Fråga närmare av bl.a. Jari Latvala.
Snaran dras åt kring de som har efterfrågan utomlands, eftersom de som stiftar lagarna inte har det själva. Metoden är den samma som för att få folk att åka kollektivt, hindra allt annat. Har det fungerat?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi olisi hyvä kohde monelle, kielitaidon perusteet hallussa
Vierailija kirjoitti:
Täältähän lähdetään jo.
Myten om den finska sjukvården, socialstöden, arbetslöshetsstöden, pensionerna och Lottovinsten att födas i Finland vittrar samman desto mera finländare ser mera av världen. EU och (relativt) fri handel, som Finland försöker stoppa på alla tänkbara sätt, har öppnat folks ögon.
Tältä palstaltahan joka päivä joku on lähdössä onnen ihmemaahan, jossa kultaa sataa taivaalta, kun vain avaa suunsa.
Ehkä kannattaa tutustua ensin k o onnenmaan todellisuuteen.
Toki Suomi korkeasti kouluttaa lähes maksutta väkeä, joka sitten vie tietonsa jonkun muun maan hyväksi. Hyvä, että meidän opiskelijoille lähes maksuton koulutus kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
^ Onko sinusta monellakaan maahan_muuttajalla ammattitaitoa, koulutusta JA kielitaitoa. Ei ole, ei. Silti lähtevät kokeilemaan. Rohkeutta suomalaisilta puuttuu. Luotetaan liikaa myös sosiaaliturvaan. Siinä se elämä menee ohi, kun ei edes yritä.
Mitä työtä sinä kuvittelet kielitaidottoman (suomalaisen) saavan missään korkeamman elintason maassa? Kyllä kielitaidottomat Ruotsissakin olivat tehtaitten liukuhihnatyössä, siivoojina ja muissa matalapalkkatöissä. 1960-luvulla elintaso oli silti korkeampi kuin Suomen syrjäseudun pientilalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tulevat juuri esim.tänne rikkaaseen maahan.
Mitä rikasta maata tarkoitat? Suomi ei ole enää rikas maa kun valtio ottaa velkaa 17 miljardia euroa vuodessa joka jaetaan Kelan toimesta apua tarvitseville kerjäläisille ja työtä vieroksuville.
Pari vuotta voi nykymeno jatkua kunnes IMF tulee kylään ja kertoo että vastiikketon rahan jakaminen on tyhmää. Edessä on kylmää kyytiä aika monelle. Elintaso tulee tässä maassa laskemaan kun vaihtoehtoja ei ole.
Suomi ottaa mallia Kreikasta kun lähdetään laittamaan taloutta kuntoon.
Uskon että aika pian lähdetään esim Puolaan suorittavaan työhön. Eikä siitä kauaa ole kun lähdettiin Ruotsiin.
Korkeakoulutettujen lähtemistä tapahtuu jo koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältähän lähdetään jo.
On iso ero että ns. suunnittelee lähtöä tai lähtee LOL
Suunnittelun jälkeen siirrytään toimiin. Olen ollut jo ulkomailla töissä, mutta palasin takaisin, osin koska läheinen henkilö sairastui syöpään ja tarvitsee näin apuja. Kokonaisuutena aatellen oli kuitenkin virhe palata, mutta emme hennonneet jättää lähisukulaista heitteillekään, kun eihän täällä oikeasti julkiset toimi.
Ongelma taitaa olla siinä että ne joiden olisi hyvä lähteä niin ei ole taloudellisia resursseja niin tehdä. Puhumattakaan siitä että maailma on muuttunut 50 vuodessa. Monesti pitää olla jo työpaikka tiedossa kun muutat toiseen maahan. Ei enää katsota hyvällä epämääräisiä ihmisjoukkoja jotka tulevat "töihin".
Tienaan vajaa 6000€/kk. EU-maissa ei makseta vastaavista duuneista älyttömästi enempää. Esim Saksassa ja Ruotsissa ei juuri parempia palkkoja. Sveitsissä voisi olla.
Jossain matalapalkka-alan ammatissa voi englannilla pärjätä mutta ainakin terveysalalla on osattava maan kieltä.