Köyhistä maista lähdetään yleensä ulkomaille töihin - koskakohan suomalaiset keksii tämän ns. life hack vaihtoehdon?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen koulutettu lähtee.
Tilalle tulee lukutaidon Somuli...
Eipä nuo suomalaiset jannut osaa aina lukea tai kirjoittaa peruskoulun jälkeen. Läpi pääsee vammaisia ja idiootteja armosta. Lukion jälkeen näitä pitäisi sitten yliopistoon ottaa. Nykynuoristo on osin ihmísjätettä josta ei ole muuhun kuin elinluovuttajaksi.
Ei, vaan ne dumpataan ammattikouluun. Pojat raksalle ja tytöt hoitajiksi. Siinä on sitten niillä järkevillä opiskelijoilla kestettävää noiden kanssa.
Lähteminen ei ole vaihtoehto kovin monelle suomalaiselle kun ei ole ammattitaitoa, koulutusta tai kielitaitoa. Ei se elämä muualla ole aina niin hohdokasta kuin moni kuvittelee mutta parhaimmillaan voi avautua uusia mahdollisuuksia jos valitsee oikein mihin lähtee.
Suomalaisen luulisi viihtyvän mm. Australiassa, Uudessa Seelannissa, Kanadassa, Norjassa ja Tanskassa. Monet näistä maista ovat kiristäneet maahanmuuton ehtoja kun ne eivät halua vapaamatkustajia viemään työpaikkoja tai elämään sosiaalitukien varassa. Pula-ammattien edustajille voi toki löytyä maahanmuuttolupa mutta joskus koulutuksen voi joutua tekemään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit että joku keskiverto tradenomi-Jaana noin vaan menee ulkomailla töihin? Suhteita sielläkin tarvitaan, ja useimmissa tapauksissa pelkän englannin osaaminen ei riitä.
Mä olin espanjassa duunissa mutta palkka tosiaan merkonomilla oli 1700€ brutto. Suomessa sentään saan 2700€.
Ei kannata mennä Espanjaan vaan Saksaan
Eipä siellä Saksassa olla enää kiinnostuneita maahan tunkeutujista kun talous sakkaa. Työpaikat halutaan antaa ensisijaisesti oman maan kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli lähti ajamaan rekkaa itävaltalaiseen firmaan ja tienaa siellä suunnilleen 25% enemmän kuin tienasi Suomessa vastaavassa hommassa. Kyllä noita kansainvälisiä työmarkkinoita kannattaa pitää silmällä. Joskus voi löytyä hyviä vaihtoehtoja.
Ja osaa saksaa hyvin vai?
Sen verran osaa, että pystyy sillä keskustelemaan ja ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Opiskelee työn ohessa toki kieltä lisää.
^ Onko sinusta monellakaan maahan_muuttajalla ammattitaitoa, koulutusta JA kielitaitoa. Ei ole, ei. Silti lähtevät kokeilemaan. Rohkeutta suomalaisilta puuttuu. Luotetaan liikaa myös sosiaaliturvaan. Siinä se elämä menee ohi, kun ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ajattelit että joku keskiverto tradenomi-Jaana noin vaan menee ulkomailla töihin? Suhteita sielläkin tarvitaan, ja useimmissa tapauksissa pelkän englannin osaaminen ei riitä.
Mä olin espanjassa duunissa mutta palkka tosiaan merkonomilla oli 1700€ brutto. Suomessa sentään saan 2700€.
En puhu saksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi suomalaisten palkkojen alhaisuudesta ? Et ainakaan faktoihin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/1a6349df-2475-4f15-b8f5-5b34e5…
No ainakin insinöörit ja diplomi insinöörit on palkkakuopassa täällä suomessa. Jos olet pian valmistumassa niin kannattaa harkita työnhakua ulkomaille.
Kannattaisi päättäjien tehdä hieman laskelmia onko tämä nyt sitten lopulta järkevää. Insinööriksi yms kouluttaminen on kallista, verorahoja kuluu reippaasti. Mitään tuottoa tälle "sijoitukselle" kuitenkaan ei saa, kun ihmiset ajetaan pois. Mikähän siinä ettei esim Orpoa kiinnosta pskan vertaa tämä, mutta köyhiä jaksetaan kurmottaa ja halpatyövoimaa kiikutetaan filippiineiltä asti.
Olisi aika leikata sosiaalutukia että alkaisi työ kelvata Kelan tukien varassa lomaileville luxustukipummieliitin edustajille. Pari vuotta kun on kotona makoillut niin työnantajan kannalta pitkäaikaistyötön on työhaluton ja sellaiseen ei pidä koska pitkällä tikullakaan. Näin se vain menee nykypäivänä että pitkä työttömyysjakso on huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin ensin poistaa tuet ja kela gold..
Ei ne muuten työllisty ne m a m u t.
työllistyykö persut jos Kela Gold lakkautetaan?
Persuhullu ei ainakaan niin paljoa että saisi lääkkeensä hommattua
Lähtisin, jos nuori Australia, Kanada
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta se kielitaito, osataanko tarpeeksi saksaa merkonomina tai tradenomina saadakseen työpaikan Saksassa. Toinen juttu on se, että pitää olla itsenäinen ja omatoiminen Saksassa: Saksa ei ole niin valtiojohtoinen maa, että siellä voisi huutaa hallitusta apuun joka ainoassa asiassa. Siellä pitää toimia itse. Kokemusta on kun olin siellä 40 vuotta töissä. Tämänhetkinen työtilanne joillakin aloilla esim. autoteollisuus, lienee aikalailla huono Saksassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mihin! Negatiivista ajattelua. Englannin osaaminen riittää, olen sen todennut monessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli lähti ajamaan rekkaa itävaltalaiseen firmaan ja tienaa siellä suunnilleen 25% enemmän kuin tienasi Suomessa vastaavassa hommassa. Kyllä noita kansainvälisiä työmarkkinoita kannattaa pitää silmällä. Joskus voi löytyä hyviä vaihtoehtoja.
Ja osaa saksaa hyvin vai?
Sen verran osaa, että pystyy sillä keskustelemaan ja ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Opiskelee työn ohessa toki kieltä lisää.
Rekkakuskina pärjää hyvin vaikka ei kielitaito olisikaan hyvä. Ajan kanssa oppivat. Heidän työkuvaansa ei kuulu hyvä kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu saksaa.
Opettelet. Niin tein minäkin aikoinaan kun sinne menin ja jäin.
Rupesin miettimään montako tunnen. Lopetin laskemisen kymmenennen kohdalla. Insinöörejä monta. Saksa, Ruotsi ja USA yleisimmät kohteet, mikä ei varmaan yllätä. Myös etelä-Afrikka ja Australia on listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mihin! Negatiivista ajattelua. Englannin osaaminen riittää, olen sen todennut monessa maassa.
No ei sentään. Rallienglannilla ei kovin hyvin pärjää missään työpaikassa ulkomailla joissa maan kieli ei ole englanti. Olen vuodesta 1971 asti ulkosuomalainen ja kolmessa maassa töitä tehnyt ja nyt asun eläkkeellä neljännessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sentään. Rallienglannilla ei kovin hyvin pärjää missään työpaikassa ulkomailla joissa maan kieli ei ole englanti. Olen vuodesta 1971 asti ulkosuomalainen ja kolmessa maassa töitä tehnyt ja nyt asun eläkkeellä neljännessä maassa.
Itse olen siis kahdeksassa maassa asunut ja työskennellyt kaikissa, Ensin englanti oli tyyliin rallienglanti, ehkä parempi, mutta vuosien kuluessa kehittyi tietysti tosi sujuvaksi. Aina olen pelkällä englannilla pärjännyt ja vain kerran asunut englanninkielisessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi suomalaisten palkkojen alhaisuudesta ? Et ainakaan faktoihin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/1a6349df-2475-4f15-b8f5-5b34e5…
No ainakin insinöörit ja diplomi insinöörit on palkkakuopassa täällä suomessa. Jos olet pian valmistumassa niin kannattaa harkita työnhakua ulkomaille.
Kannattaisi päättäjien tehdä hieman laskelmia onko tämä nyt sitten lopulta järkevää. Insinööriksi yms kouluttaminen on kallista, verorahoja kuluu reippaasti. Mitään tuottoa tälle "sijoitukselle" kuitenkaan ei saa, kun ihmiset ajetaan pois. Mikähän siinä ettei esim Orpoa kiinnosta pskan vertaa tämä, mutta köyhiä jaksetaan kurmottaa ja halpatyövoimaa kiikutetaan filippiineiltä asti.
Koulutusjärjestelmä on laajaa ihan sen takia että ihmisillä olisi tekemistä ja toivoa tulevaisuudesta. Tosiasia on että nykykoulutus takaa työtä vain täsmäammatteihin ja monet valmistuvat suoraan kortistoon. Jos koulutusmääriä vähennettäisiin niin työttömien todellinen määrä olisi ainakin puolen miljoonan luokkaa. Sen verran meillä on ylimääräistä väestöä joita työtä tekevät joutuvat elättämään eläkeläisten lisäksi. Melkein voi sanoa että jokainen työssä oleva rahoittaa jonkun toisen elämisen veroillaan.
Vierailija kirjoitti:
Täältähän lähdettiin sankoin joukoin 60-70 luvulla Ruotsiin, siis tosi paljon.
Kyllä ja myös Australiaan, joka maksoi menomatkan ja jopa paluun, jos oli töissä neljä vuotta.
Työkomennukselle meno vs työtä etsimään meno on kaks eri asiaa.
ja parhaassa tapauksessa Suomessa lapsuudenkoti +mamman lihapata turvana että aina paikka mihin palata, jos rahat loppuu.
Ei tällä hetkellä lähdetä noin vaan ulkomaille, ellei ole soppari taskussa jo mennessä.
Muutn jo 15 vuotta sitten.