olen nyt joululomalla kilpailittanut vanhempieni ja mummon sähkösopimukset, kännykkäliittymät, korjannut tietokoneen ja päivittänyt tabletit
Sekä puhelimen.. sitten pitäisi vielä nettipankissa käydä maksamassa pari vaikeaa laskua.
Kuinka monta päivää joulun jälkeen te pääsette joulutunnelmaan?
Kommentit (53)
Työväenopistot järjestävät ikäihmisten tietotekniikkakursseja vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kun ei se vanhus niistä mitään ymmärrä, eikä pysty luikkaalla sinne menemään eikä muutoinkaan bussilla kulkemaan. En minäkään näissä taituri ole. Aikaa menee, mutta tuleepahan opeteltua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tällä aloituksella et saa vielä kovin kummoista marttyyrikruunua. Noihin hommiin menee max pari tuntia.
Mutta jos ap on ainoa joka osasi nuo hommat tehdä, niin silloin niillä on aika suuri vaihdanta-arvo kun töitä jaetaan.
Kylläpä pitää luetella palveluksia joita läheisilleen tekee. Normaalia huolehtia rakkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Noihin ei nyt kauaa mene. Minä hoidan nuo meillä. Tabletin päivitys? Tulee viesti, uusi päivitys on saatavilla, päivitetäänkö nyt? Painan kyllä. Ja siinä se😅. Tietokoneen korjaus voi olla jotain, mistä en selviä. Vähän riippuu mikä vika. N59
No, meillä se ongelma on siinä, että vanhus estää ja poistaa kaikki ilmoitukset virusten pelossa. Sitten sovellukset ym. lakkaa toimimasta. Kaikki pitää asentaa uudelleen. Paljon turhaa työtä, jos en itse muista katsoa päivitystarpeet tarpeeksi usein.
Kiitos ap. tuollaista apua moni vanhus juuri tarvitseekin, kun vielä melkein osaa hoitaa asiansa, mutta ei oikein tiedä mistä aloittaa joku työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin ei nyt kauaa mene. Minä hoidan nuo meillä. Tabletin päivitys? Tulee viesti, uusi päivitys on saatavilla, päivitetäänkö nyt? Painan kyllä. Ja siinä se😅. Tietokoneen korjaus voi olla jotain, mistä en selviä. Vähän riippuu mikä vika. N59
No, meillä se ongelma on siinä, että vanhus estää ja poistaa kaikki ilmoitukset virusten pelossa. Sitten sovellukset ym. lakkaa toimimasta. Kaikki pitää asentaa uudelleen. Paljon turhaa työtä, jos en itse muista katsoa päivitystarpeet tarpeeksi usein.
Ok, tämä on tietysti työläämpää. N59
Huh huh! Nyt on kyseessä joko laatuprovo tai ihka aito uuvatti 😁
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmisillä se ongelma näissä asioissa on usein muistissa, niin ei siinä silloin mitkään kurssit auta. Nyt kun äitini on ikääntynyt ja tullut muistiongelmia niin ne entiset taidot ja kyvyt ei ole enää tallella eikä uutta enää opita. Hyvin usein on nykyään kysyttävää ihan perusasioista sekä tietokoneen ja älypuhelimen kanssa mitkä ennen hallitsi. Näin se vaan menee.
Sellastahan se tuppaa olemaan, kun on it-alalla. Mutta mietipä, jos sulla on sen lisäksi myös sairaanhoitajan koulutus. Sitten käyt noiden lisäksi katsomassa kaikki haavat, ihottumat jne. Käyt arvioimassa, pitääkö soittaa 112 vai riittäisikö, että vanhus menee taksilla päivystykseen. Vai onko tilanne sellainen, että riittää, kun menee ajanvarauksella lähipäivinä käymään lääkärissä. Käyt arvioimassa, onko jokin oire vain jonkun vanhuksen käyttämän lääkkeen sivuvaikutus vai onko kyse jostain uudesta jutusta, joka vaatii lääkärin tutkimuksia. Tai kun vanhus kotiutuu leikkauksen jälkeen sairaalasta, käyt päivittäin pistämässä verenohennuslääkkeet. Ja paljon paljon muuta,
Mun tyttö hoitaa nuo, poika ei osaa. Ei tämä ole sukupuolikysymys vaan taitokysymys.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Sellastahan se tuppaa olemaan, kun on it-alalla. Mutta mietipä, jos sulla on sen lisäksi myös sairaanhoitajan koulutus. Sitten käyt noiden lisäksi katsomassa kaikki haavat, ihottumat jne. Käyt arvioimassa, pitääkö soittaa 112 vai riittäisikö, että vanhus menee taksilla päivystykseen. Vai onko tilanne sellainen, että riittää, kun menee ajanvarauksella lähipäivinä käymään lääkärissä. Käyt arvioimassa, onko jokin oire vain jonkun vanhuksen käyttämän lääkkeen sivuvaikutus vai onko kyse jostain uudesta jutusta, joka vaatii lääkärin tutkimuksia. Tai kun vanhus kotiutuu leikkauksen jälkeen sairaalasta, käyt päivittäin pistämässä verenohennuslääkkeet. Ja paljon paljon muuta,
Älä jaksa kätistä vanha akka.
Onko siis aloituksessa luettelemasi "työt" arkipäivän töitäsi?