Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako köyhän hankkia Bamix tai muu kallis sauvasekoitin?

Vierailija
27.12.2025 |

Aina sanotaan, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. Mutta millainen sauvasekoitin köyhän kannattaa hankkia? Onko esim. Bamix hintansa arvoinen, jos tekee paljon ruokia alusta asti itse, eikä pelkästään nuorena ja hyväkuntoisena vaan myös silloin kun ikä alkaa jo painaa ja tekee ruuanlaitosta hankalaa? Onhan sillä sitten myös jälleenmyyntiarvoa, jos tulee tiukka paikka eteen ja joutuu myymään omaisuuttaan saadakseen rahat riittämään. Vai onko parempi hankkia suosisti joku kympin halpissauvasekoitin ja hankkia uusi tilalle aina kun edellinen menee rikki?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut noin kahdeksan vuotta Boschin sauvasekoitin joka maksoi 80 euroa. 

Vierailija
42/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bamix kestänyt jo pari vuotta päivittäistä käyttöä, mutta maksoihan se toistasataa. Toimii hyvin ja on hiljainen. Mutta toisaalta jos ostat vuoden välein uuden kympin koneen, niin pärjäät samalla rahalla yli kymmenen vuotta. Tee omat valintasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut noin kahdeksan vuotta Boschin sauvasekoitin joka maksoi 80 euroa. 

Ja moottoritakuukin on siis vielä voimassa. Ihmiset vertailevat täällä nyt Bamixejaan johonkin 15€ kiinalaisvatkaimiin joista se toinen kokemus on.

Vierailija
44/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 65 000 euroa vuodessa ja laitan kaikki rahani sijoitusasuntoihin. Ostan kaiken elektroniikan torista käytettynä. Sauvasekoitin on siellä halvimmillaan viisi euroa. Voihan se olla ettei tulos ole niin hyvä kuin jossain laadukkaammassa, mutta ihan sama. Monesti miettinyt että ostaisin sauvasekoittimen, mutta koska saan soseutettua myös ilmankin, niin en ole ostanut. Minulla ei muutenkaan ole kuin murto-osa niistä tavaroista joita muilla on. Mutta minulla on niin iso omaisuus, että asun suuren kaupungin keskustassa kattohuoneistossa merinäköalalla. Eli minun vinkkini on, että köyhän kannattaisi jättää sauvasekoitin ostamatta ja käyttää rahat paremmin. Ilmankin pärjää 

Vierailija
45/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 65 000 euroa vuodessa ja laitan kaikki rahani sijoitusasuntoihin. Ostan kaiken elektroniikan torista käytettynä. Sauvasekoitin on siellä halvimmillaan viisi euroa. Voihan se olla ettei tulos ole niin hyvä kuin jossain laadukkaammassa, mutta ihan sama. Monesti miettinyt että ostaisin sauvasekoittimen, mutta koska saan soseutettua myös ilmankin, niin en ole ostanut. Minulla ei muutenkaan ole kuin murto-osa niistä tavaroista joita muilla on. Mutta minulla on niin iso omaisuus, että asun suuren kaupungin keskustassa kattohuoneistossa merinäköalalla. Eli minun vinkkini on, että köyhän kannattaisi jättää sauvasekoitin ostamatta ja käyttää rahat paremmin. Ilmankin pärjää 

Oletko kova laittamaan ruokaa?

Vierailija
46/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas täytän elämäni tavaralla, koska se tekee minut onnelliseksi. Tienaan enemmän.

Vierailija
47/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on halpis-sauvasekoitin ja Bamix. 

Kyllä Bamixilla saa paljon tasaisempaa sosetta aikaiseksi. 

Katso vaikka sen rakennetta. Aineet pääsee Bamixissa virtaamaan melkein vapaasti teriin. Muissa alaosa on kupin mallinen, jolloin aineiden "kierto" terien ympärillä on rajallisempi. 

Jos kuppimalli on niin huono, miksi kaikki muut valmistajat käyttää sitä?

-----

Patentti. 

Vierailija
48/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut n. 20 e Braunin sauvasekoitin nyt n. 25 v. ja hyvin toimii edelleen.

Mutta se on hankittu 25 v sitten, kun moni asia tehtiin kestävämmin. Bamixit ovat hyviä edelleen. 

Jos ap on oikeasti köyhä, ostaa Torista tmv juurikin käytetyn sauvasekoittimen, tai vaikka tehosekoittimen💡

Vierailija
49/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halpaa, mutta yhden bamixin hinnalla saa 8 tavallista vatkainta...

Itseasiassa köyhän ei kannata ostaa kallistakaan. Köyhän kannattaa ostaa kestävää eli hintalaatu suhteeltaan parasta. Kallein ei ole läheskään aina se paras tai kestävin. Toki  köyhä joutuu ostamaan sen puitteissa, mihin varallisuus taipuu. Yksinkertaisesti aina ei ole varaa siihen hinta/laatu suhteeltaan parhaaseen tuotteeseen. Eahaa ei välttämättä ole juuri silloin säästössä, vaikka olisikin tapana säästää joka kuukausi vähän sukan varteen pahan päivän varalta.

Vierailija
50/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso vaikka sen rakennetta. Aineet pääsee Bamixissa virtaamaan melkein vapaasti teriin. Muissa alaosa on kupin mallinen, jolloin aineiden "kierto" terien ympärillä on rajallisempi. 

-----

Patentti. 

Höpsis. Kehityskyvyttömyys bamixin ainoa syy käyttää joka puolelle roiskivaa teräsuojaa. Noin vanhassa laitteessa ei ole enää yksikään patentti voimassa.

Vierailija
51/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bamix tekee muutakin. Vatkaa myös kermavaahdon. Mulla myös alaosa siihen mikä viipaloi ja raastaa. Mulla on se punainen. 

Yksi Bamixin parhaista puolista on tosiaan se että siihen on helppo hankkia erilaisia lisäosia. Eipähän tarvitse hankkia montaa erillistä laitetta kun yhdellä Bamixilla hoituu melkein kaikki.

Minulla tuli jo ostopaketin mukana niin hirvittävä määrä lisäosia, jotta en ole ennättänyt niitä edes käyttämään tämän viidentoista vuoden aikana ollenkaan.

Vierailija
52/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kiskaan sauvasekoitinta tarvinnut, ruokaa teen lähes päivittäin

Eihän oikein mikään ruoanlaittoväline ole ehdottoman välttämätön. Poislukien ehkä yksi kattila ja yksi veitsi. Kaiken muun voi soveltaa.

Itse käytän sauvasekotinta majoneesin tekemiseen. Siihen se on kätevä. Onnistuu kirjaimellisesti parissa sekunnissa.

Vierailija
53/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bamix kestänyt jo pari vuotta päivittäistä käyttöä, mutta maksoihan se toistasataa. Toimii hyvin ja on hiljainen. Mutta toisaalta jos ostat vuoden välein uuden kympin koneen, niin pärjäät samalla rahalla yli kymmenen vuotta. Tee omat valintasi. 

Meillä on sellainen parin kympi kone. Viisi vuotta satunnaisessa käytössä ja toimii edelleen kuin uusi. Vaikea perustella itselle miksi olisi kannattanut maksaa moninkertainen hinta bamiksista. Ehkä sitten jos tosiaan se on lähes ammattimaisessa päivittäisessä käytössä.

Vierailija
54/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 20€ arvoinen random merkkinen sauvasekoitin, joka ostettiin 15 vuotta sitten Tarjoustalosta, eli nykyisestä Tokmannista.

Turha sitä on maksaa siitä merkistä jopa kymmenen kertaista hintaa verrattaen tuntemattomaan merkkiin, ku laatu on joka tapauksessa samaa luokkaa 

Noin sanoo ihminen, joka ei ole koskaan käyttänyt laadukasta sauvasekoitinta tai käyttää sauvasekoitinta vain banaanien soseutukseen ja vastaavaan. 

Moni ei ole kokannut vielä 70-luvulla jolloin bamixia pidettiin laadukkaana. Nykyään kuitenkin saa paljon parempia puolella hinnalla. Bamix 200W, lähes mikä vaan moderni laatusekoitin 1000W. 

Ei voi verrata. Erilainen se moottori. Eli tehot ei ole verrattavissa. Kokemusta kummastakin. B

Teholla ei edes ole mitään merkitystä. Jossei jotain tiiliä meinaa sillä murskata. Missä tahansa sauvasekoittimessa on ihan riittävästi jerkkua.

Vierailija
55/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-----

Patentti. 

Mikään patentti ei taatusti pakota muita valmistajia huonoihin kuppimalleihin. 

Vierailija
56/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvasekoittimen teholla (käytännössä moottorin kyky tuottaa vääntöä kuormalla ja jaksaa ilman ylikuumenemista) on merkitystä etenkin tehtävissä, joissa massa on paksu, viskoosi, kuituinen tai sisältää kovia partikkeleita.

Paksut kasvissosekeitot ja -pyreet - peruna, palsternakka, juuriselleri, bataatti - kun halutaan silkkinen rakenne ilman että kone hyytyy

Hummus ja muut tahnat - kikherne, pavut - erityisesti kun neste on minimissä ja halutaan tiivis lopputulos

Pesto ja paksut yrtti- ja pähkinäkastikkeet - kun pähkinät ja juusto kuormittavat terää

Pähkinävoi ja siemen-/pähkinätahnat - onnistuu vain osalla sauvasekoittimista ja vaatii selvästi vääntöä, pitkää ajoa ja usein pientä astiaa; monelle tämä on enemmän monitoimikone-/blender-tehtävä, mutta teho korostuu jos sitä yrittää sauvalla

Smoothiet, joissa on paljon kuitua - lehtikaali, varsiselleri, pakastemarjat - jaksaminen ja pyörimisnopeuden säilyminen kuormassa näkyy suutuntumassa

Jään ja pakasteiden rikkominen

Emulsiot ja vaahdot suurella volyymilla - majoneesi isoihin eriä, aiolit, hollandaise-tyyppiset - ei niinkään maksimiteho vaan tasainen momentti ja lämpökuorman kesto

Suuret kattilamäärät ammattikeittiössä - jatkuva käyttöaika ja lämmönhallinta korostuvat enemmän kuin huipputeho

Teholla on vähemmän väliä näissä

Keitot ja kastikkeet, joissa on paljon nestettä ja pehmeät raaka-aineet

Yksittäiset pienet emulsiot (majoneesi yhteen purkkiin)

Kermavaahdon/munavaahdon tapaiset, jos käytetään vispiläosaa usein ergonomia ja nopeudensäätö ratkaisevat enemmän

Vierailija
57/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli lapaan tämä kysymys. Minulla on ollut Bamix 80-luvulla, sitten Braun muovitötteröllä ja nyt Braun teräsversiona.

Bamix: Sama vehe kuin 60-luvulla, ei mitään muutoksia. Tehon puute, erikoisominaisuudet: jauhaa palasokeria ja pähkinöitä, tekee vaahtoa rasvattomasta maidosta. Ylihintainen.

Braun muovirunko: Tällä ei tee mitään. Tehon puute, materiaali pyörii mukana, hienontaa huonosti.

Braun teräsrunko: Tämä on paras sauvasekoitin mitä on keksitty. Terän ympärillä on suppilo, jossa on "rutut". Nämä rutut aiheuttavat pyörteen ruttujen sisälle. Terä pääsee hakkaamaan liikkkuvaa pyörteistä materiaalia erittäin tehokkaasti. Hintaa 90e perusvaarusteilla.

Vierailija
58/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 20€ arvoinen random merkkinen sauvasekoitin, joka ostettiin 15 vuotta sitten Tarjoustalosta, eli nykyisestä Tokmannista.

Turha sitä on maksaa siitä merkistä jopa kymmenen kertaista hintaa verrattaen tuntemattomaan merkkiin, ku laatu on joka tapauksessa samaa luokkaa 

Halpisten laatu ei tosiaan ole samaa luokkaa. Mulla on Bamix, joka on vanhempi, kuin minä itse ja olen 41v. 

Mulla on ollut myös halpiksia, saatuja ja mökillä tarvittuja jne. Yksikään ei ole enää toimintakuntoinen, mutta Bamixissa ei ole kertaakaan ollut vikaa. 

Jos sauvasekoitinta oikeasti käyttää, kannattaa ostaa kunnollinen. Jos sitä tarvitsee kerran vuodessa, ajaa halpiskin varmaan asiansa (=kestää kauan, kun ei käytetä). 

Vierailija
59/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kiskaan sauvasekoitinta tarvinnut, ruokaa teen lähes päivittäin

Eihän oikein mikään ruoanlaittoväline ole ehdottoman välttämätön. Poislukien ehkä yksi kattila ja yksi veitsi. Kaiken muun voi soveltaa.

Itse käytän sauvasekotinta majoneesin tekemiseen. Siihen se on kätevä. Onnistuu kirjaimellisesti parissa sekunnissa.

Kattila ei ole pakollinen. Ruokaa voi laittaa mikrossakin, joka on muuten sähkölaskunsa itse maksavalle köyhälle energiatehokas valinta. Erillistä mikrokippaakaan ei välttämättä vaadita, jos tekee yksinkertaista ruokaa yhden annoksen kerrallaan suoraan lautaselle.

Vierailija
60/66 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei voi olla varma, että tuntematon halpamerkki kestää. Se on vähän riskillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi