Millainen on hyvä äiti?
Aika herkästi kritisoidaan vanhempia ja varsinkin äitiä. Millainen on hyvä äiti, äiti jonka haluaisit itsellesi?
Kommentit (35)
Ymmärtää isän arvon ja merkityksen. Jopa lakiin on kirjattu, että vanhempien pitää tukea toisiaan vanhemmuudessa. Tämä ei useinkaan toteudu "äitien" toimesta, päin vastoin, moni "äiti" tekee hartiavoimin töitä haitatakseen lapsen ja isän välistä suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Antaa pilua
Tämä. Miten muuten nuori poika oppisi naisten kanssa toimimaan jos oma äiti ei opeta?
T. Rainer
Hmmm, nämäkö ovat hyvän äidin kriteerit?
Sellainen, joka käyttää tietonsa ja taitonsa lapsen eduksi.
Edelleen toisinaan mietin, että jotkut hänen kontroversiaalit ratkaisut tulivat tehtyä, sillä ne suojelivat minua isommilta ongelmilta. Hyvä äiti on kuin emokarhu ja usein lapsen pahin vihollinen voi olla anoppi, iso, kirkko, tai koulu: kaikki rahvaus ja taantumus.
Tottelee tytärtään siitä alkaen kun tyttö täyttää kolme, nöyristelee ja antaa lasten olla perheen pomoja.näin olen täältä oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtää isän arvon ja merkityksen. Jopa lakiin on kirjattu, että vanhempien pitää tukea toisiaan vanhemmuudessa. Tämä ei useinkaan toteudu "äitien" toimesta, päin vastoin, moni "äiti" tekee hartiavoimin töitä haitatakseen lapsen ja isän välistä suhdetta.
Miehet eivät voi saada lapsia, tuo on valhetta ja meemiä. Homopari ei voi kuin ryöstää lapsen naiselta. Samoin isä on tällainen lapsenryöstäjä.
Vierailija kirjoitti:
Tottelee tytärtään siitä alkaen kun tyttö täyttää kolme, nöyristelee ja antaa lasten olla perheen pomoja.näin olen täältä oppinut.
Usein äiti ja tytär pitävät toisensa parhaiten turvassa.
Hänen silmistään loistaisi rakkaus, hän ymmärtäisi minua, kuuntelisi minua. Valmistaisimme joulun yhdessä. Hän olisi ylpeä minusta ja valinnoistani. Kävisimme silloin tällöin toistemme luona viettämässä laatuaikaa. Hän osasi kannustaa minua jo lapsena, sain häneltä vahvan itsetunnon. Hän on elämäni, kiinnekohtani mutta hän antaa minulle vapauteni.
Älykäs, huolehtiva, keskustelutaitoinen, osaa antaa akateemisen kasvatuksen.
Sellainen, joka ei ilkeile ja aiheuta pahaa mieltä tahallaan.
Äiti! Antaisin paljon jos minulla olisi sellainen.
Minulla on ns äiti mutta hän ei ole ikinä osannut sitä olla. Hän on synnyttäjäni. Biologisesti äitini. Ikävä kyllä sosiaalista tai muuta sijaisäitiä ei ole ollut.
Siihen aikaan tuskin oli lastensuojelua tai jos oli, se oli varattu joillekin joiden kulissit eivät olleet kunnossa. Meillä oli rahaa, kiitos ahkeran isäni.
Äitini on ollut myös jatkuva haukkujani, potkijani, hakkaajani, huonon itsetuntoni lähde ja sisäistynyt pilkkaajani. Jos jotakin olisin toivonut, niin äitiä, joka olisi rakastanut, kannustanut ja ollut turvallinen ihminen.
Minä sanoisin että omalla elämällään ja esimerkillään opettaa miten pärjätään ja on positiivinen. Ei ole liian neuroottinen ja täydellisyyttä tavoitteleva tai ahdistava.
On itse tasapainoinen ja mahdollistaa hyvät puitteet elämään. Ei peitä vastoinkäymisiä tai tunteita, vaan osoittaa että niistä selvitään.
Ei myöskään anna lasten pyörittää koko perhettä tai käyttäytyä huonosti, sekä asettaa lasten huolet mittasuhteisiinsa paapomatta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Isä arvo ja merkitys?! Melkoista, kun pitää aikuista tukea vanhemmuudessa. Itse kannattelin ja tuin lasteni isyyttä 15 vuoden ajan ydinperheessä.
Ero tuli sitten ja miten kävikään. Isä ei osannut tai halunnut olla isä ollenkaan. Koin eron jälkeen ettei minun pidä olla mikään suhteen ylläpitäjä. Isä ei ole kertaakaan ottanut lapsia luokseen, ei ole elättänyt, ei ole ostanut lahjoja. Isä on jossain uuden perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin että omalla elämällään ja esimerkillään opettaa miten pärjätään ja on positiivinen. Ei ole liian neuroottinen ja täydellisyyttä tavoitteleva tai ahdistava.
On itse tasapainoinen ja mahdollistaa hyvät puitteet elämään. Ei peitä vastoinkäymisiä tai tunteita, vaan osoittaa että niistä selvitään.
Ei myöskään anna lasten pyörittää koko perhettä tai käyttäytyä huonosti, sekä asettaa lasten huolet mittasuhteisiinsa paapomatta liikaa.
Tämä. Lisäksi ymmärtää lastensa temperamenteja ja osaa kohdella jokaista sen mukaan mitä tämä tunnetasolla tarvitsee. Kuka lohtua, kuka rohkaisua, kuka rajoista rautalankaa.
Ymmärtää, että lapsi ei ole hänen kopionsa. Ei pidä lastaan jonain ilmaistetapeuttina. Ei kadehdi lastaan, vaan on iloinen hänen onnestaan. Eli ihan normaali ihminen, jollaisia kaikki eivät valitettavasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ns äiti mutta hän ei ole ikinä osannut sitä olla. Hän on synnyttäjäni. Biologisesti äitini. Ikävä kyllä sosiaalista tai muuta sijaisäitiä ei ole ollut.
Siihen aikaan tuskin oli lastensuojelua tai jos oli, se oli varattu joillekin joiden kulissit eivät olleet kunnossa. Meillä oli rahaa, kiitos ahkeran isäni.
Äitini on ollut myös jatkuva haukkujani, potkijani, hakkaajani, huonon itsetuntoni lähde ja sisäistynyt pilkkaajani. Jos jotakin olisin toivonut, niin äitiä, joka olisi rakastanut, kannustanut ja ollut turvallinen ihminen.
Millainen isä sinulla oli? Toivottavasti olet saanut lojaaleja ihania ystäviä!! Hyvää joulua 🌲
Minusta hyvä äiti pitää huolta mm. siitä että lapsella on ruokaa, puhdas koti ja ehjät, säähän sopivat, puhtaat vaatteet, hän saa iän mukaista opetusta (opetetaan kuivaksi ajoissa , vieroitetaan tutista ja pullosta viimeistään taaperona, lapsen kanssa leikitään ja luetaan, opetetaan lukemaan, laskemaan, uimaan, pyöräilemään yms. valmiuksia mitä elämässä on hyvä osata).
Lapsen sosiaalista kehitystä tuetaan, vietetään aikaa yhdessä lapsen kanssa, lapsen kanssa harrastetaan ja luodaan ihmissuhteita esim. pidetään yhteyttä sukulaisiin, tutustutaan muihin lapsiperheisiin ja pyydetään lapsen ystäviä usein kylään.
Lapsen terveydestä huolehditaan (käydään neuvolassa, otetaan rokotukset, käydään hammaslääkärissä, ja lääkärissä tarvittaessa, syödään säännöllisesti ja monipuolisesti, lapsi nukkuu riittävästi ja saa tarpeeksi liikuntaa ja ulkoilua).
Sellainen joka ei uhriutuisi sukupuolensa vuoksi.