Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette järjestäneet teinin asumisen eron jälkeen?

Vierailija
26.12.2025 |

Jäin asumaan lapsen syntymätaloon eikä teini 15-vuotias)  halua mennä isälleen ollenkaan. Nyt on koko joululoman minulla ja arkena käy isällään vain nukkumassa. Eli lomien ulkopuolella meillä on periaatteessa 50/50 öiden mukaan mutta käytännössä ei. 

Isä ei halua muuttaa asumisjärjestelyä koska joutuu maksamaan elatusmaksut mutta itse toivoisin vaikka joka toinen viikonloppu vierailua. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis minä heitin teinin ulos, asukoon veneen alla, mä en välitä. Teini on kipeä muisto entisestä suhteesta, en halua sitä enää elämääni.

Yritit olla hauska? Lapsia annetaan ihan oikeasti oikeassa elämässä huostaan sen uuden onnen tieltä. 

Vierailija
42/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja tekee tarvittaessa laskelman elatusmaksusta. Vanhemmat joko allekirjoittavat tai eivät. 

Jos etä ei suostu allekirjoittamaan, niin sitten menet käräjille. Muista, että elareita voi vaatia vuoden ajalta takautuvasti. 

Elatusmaksu EI ole sinun rahaa, vaan lapsen elättämiseen tarkoitettua rahaa. Lapsen rahaa. 

Ei, elatusmaksu ei ole lapsen rahaa, koska vanhemmilla on vastuu lapsen elatuksesta, siihen ei lapsen rahoja käytetä. Elatusmaksu on lapsen elinkustannusten maksamiseen tarkoitettua rahaa, ei  pelkkää ruokaa ja vaatteita, vaan myös asumiskuluja, vesimaksu jne.

Miksi oletat, että elatusmaksu olisi lapsen rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 v ja sitä vanhempi saa itse päättää, missä asuu.

Tämä oli minulle uutta. Voiko siis kuka tahansa 12v ilmoittaa, että muuttaa meille?

Ei. Lapsia ei saa päättää tulla ja mennä miten häntä sattuu huvittamaan. Moni käsittää lauseen 12 vuotiasta tulee kuulla, että tämä muka saisi päättää. 

Vierailija
44/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka nyt vaa kaivaa kuvetta ja maksaa exälleen teinistä korvausta.

Vierailija
45/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän olisi kiva saada joku lakipykälä tai muu säädös taustatiedoksi, koska en ole onnistunut tuollaista mistään löytämään. 12v täyttänyttä tulee kuulla asumisasiassa, mutta ei hän ainakaan vallitsevan lainsäädännön mukaan saa päätöstä tehdä. Turha kuvitella, että joku 15v saa tuosta vain ilmoittaa muuttavansa 18v poikakaverin luokse, koska "saa itse päättää, missä asuu".

Vierailija
46/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teinin ole pakko mennä sinne jos ei halua. Ei meilläkään mennyt enää kun 12 täytti. Tai käy enää joka toinen viikonloppu. Sopimus on edelleen 50/50, mutta saan silti elarit, kun olen pienituloinen. Ei se isäkään niitä tosin itse maksa, vaan Kela. 

Nyt juttelet sen teinin kanssa, että jos hänkin haluaa asua vain sinun luona. Sitten kerrot sen isälle. Jos ei suostu, sanot että juttu menee käräjille ja koska teini on jo niin vanha, te kyllä voitatte jutun. Jos on yhtään fiksu mies, niin ei tarvitse käräjiä, koska hän joutuu itse sen sitten maksamaan. Teidän taas ei tarvitse, koska teini on alaikäinen. Tämäkin kannattaa mainita miehelle, miehet kun on rahan perään. 

Vierailija
47/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei teini viihtynyt kummankaan luona. Vietti muutaman vioden sitten sijaiskodissa. Tai semmonen kyläkoulu se oli jossa jokaisella teinillä oli oma huone. 24h valvonta tietysti. Nyt on jo omillaan.

Vierailija
48/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teinin ole pakko mennä sinne jos ei halua. Ei meilläkään mennyt enää kun 12 täytti. Tai käy enää joka toinen viikonloppu. Sopimus on edelleen 50/50, mutta saan silti elarit, kun olen pienituloinen. Ei se isäkään niitä tosin itse maksa, vaan Kela. 

Nyt juttelet sen teinin kanssa, että jos hänkin haluaa asua vain sinun luona. Sitten kerrot sen isälle. Jos ei suostu, sanot että juttu menee käräjille ja koska teini on jo niin vanha, te kyllä voitatte jutun. Jos on yhtään fiksu mies, niin ei tarvitse käräjiä, koska hän joutuu itse sen sitten maksamaan. Teidän taas ei tarvitse, koska teini on alaikäinen. Tämäkin kannattaa mainita miehelle, miehet kun on rahan perään. 

Meillä ei mennyt edes alle 12 vuotiaana. Monella on tästäkin virheellinen käsitys, että lapsi on raahattava sinne vaikka väkisin. 

Vierailija
49/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän olisi kiva saada joku lakipykälä tai muu säädös taustatiedoksi, koska en ole onnistunut tuollaista mistään löytämään. 12v täyttänyttä tulee kuulla asumisasiassa, mutta ei hän ainakaan vallitsevan lainsäädännön mukaan saa päätöstä tehdä. Turha kuvitella, että joku 15v saa tuosta vain ilmoittaa muuttavansa 18v poikakaverin luokse, koska "saa itse päättää, missä asuu".

Tuo siis tarkoittaa, että 12 v voi päättää kumman vanhemman luona asuu, jos molemmat haluavat lapsen luokseen. Lapsi tekee päätöksen siten, että menee sen toisen vanhemman luo eikä häntä voi mikään taho väkisin sieltä hakea, jos vanhempi on hyvä vanhempi. 

Vierailija
50/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mies tosiaan luulee että käytän elarit rakennekynsiin ja kampaajaan joita en ole harrastanut avioliiton aikana enkä nytkään. 

Juttelen lapsen kanssa ja toivottavasti mies ymmärtää ettei tarvitse lähteä käräjille.

Vierailija
51/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei teini viihtynyt kummankaan luona. Vietti muutaman vioden sitten sijaiskodissa. Tai semmonen kyläkoulu se oli jossa jokaisella teinillä oli oma huone. 24h valvonta tietysti. Nyt on jo omillaan.

Meillä teini myöskään halunnut asua kummankaan luona mutta mummo kelpasi. Mummo asui lähellä koulua ja bussipysäkkiä. Siis me maksettiin mummolle elarit ja annettiin lapsinlisä. Tämä oli tosi toimiva ratkaisu ja teini viikoittain oli vapaaehtoisesti molempien vanhempien luona, että mummokin sai vapaata. Ja toisaalta mummo sai seuraa ja apua tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme