Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette järjestäneet teinin asumisen eron jälkeen?

Vierailija
26.12.2025 |

Jäin asumaan lapsen syntymätaloon eikä teini 15-vuotias)  halua mennä isälleen ollenkaan. Nyt on koko joululoman minulla ja arkena käy isällään vain nukkumassa. Eli lomien ulkopuolella meillä on periaatteessa 50/50 öiden mukaan mutta käytännössä ei. 

Isä ei halua muuttaa asumisjärjestelyä koska joutuu maksamaan elatusmaksut mutta itse toivoisin vaikka joka toinen viikonloppu vierailua. 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja tekee tarvittaessa laskelman elatusmaksusta. Vanhemmat joko allekirjoittavat tai eivät. 

Jos etä ei suostu allekirjoittamaan, niin sitten menet käräjille. Muista, että elareita voi vaatia vuoden ajalta takautuvasti. 

Elatusmaksu EI ole sinun rahaa, vaan lapsen elättämiseen tarkoitettua rahaa. Lapsen rahaa. 

Tiedän tämän tosi hyvin. Eniten menee rahaa vaatteisiin, ruokaan, sähköön ja harrastuksiin. 

Vierailija
22/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa lastenvalvojalle aika, siitä se lähtee rullaamaan. 

Miksi antaisit isän luistaa oman lapsensa elättämisestä? Jos olisitte vielä yhdessä, huolehtisitko silloinkin yksin lapsen kuluista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekava aloitus. Vaikea neuvoa kun ei ymmärrä mistä on kyse.

Vierailija
24/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenkäynti ja asianajaja on sinulle ilmainen, koska edustat alaikäistä lasta huoltajana. 

Mutta ensin sinne lastenvalvojalle ja sitten vasta käräjille. 

Vierailija
25/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tässä perimmäinen ongelma ne elarit? Olisit heti maininnut.

Vierailija
26/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa ap toivoo enemmän, elatusmaksuja vai lapsen = teinin hoidon tasapuolista jakautumista? Molempia ei voi saada.

Vierailija
27/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi sekava tilanne. En ole kuullut lähipiiristä vastaavaa kun yleensä jako on ollut selkeästi 50/50 tai pelkkä joka toinen viikonloppu. 

Ehkä unohdan koko jutun ja jatketaan samalla tyylillä.

Vierailija
28/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt vaan alkaa maksaa elareita miehelle vaikkapa tonnin kuussa takautuvasti erosta asti ja teini muuttaa vaikka kuuhun.

Vierailija
29/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakottaa sen teinin yöksi isälleen? Eikö hän voi asua luonasi ja tavata isäänsä kun haluaa? Ei tuossa mitään hyvää suhdetta ehdi luoda jos käy vain nukkumassa.

Vierailija
30/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok en ajatellut että mun toive siitä että teini käy edes joskus isällään on toive päästä eroon. Tarkoitus on lähinnä se että heillä on edes jonkunlainen yhteys keskenään. 

Se on isän ja lapsen välinen asia, kun ei ole kyse vaippaikäisestä.

Vierailija
31/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt vaan alkaa maksaa elareita miehelle vaikkapa tonnin kuussa takautuvasti erosta asti ja teini muuttaa vaikka kuuhun.

Nyt en ymmärrä. Miksi minä maksan elareita ja mistä kuluista? 

Vierailija
32/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenkäynti ja asianajaja on sinulle ilmainen, koska edustat alaikäistä lasta huoltajana. 

Mutta ensin sinne lastenvalvojalle ja sitten vasta käräjille. 

Ja lapsi ehtii täyttämään 18 ja juttu raukeaa. 

Vierailija
33/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonapito lasketaan yöpymisiä, eli nykytilanne on virallisesti 50/50. 

Lapsi voi silti saada elarit, koska ne lasketaan kummankin vanhemman elatuskyvyn ja elinkulujen perusteella. Isompituloinen maksaa, koska hänellä on isompi elatuskyky, vaikka lapsi olisi 50/50. 

Vierailija
34/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa sen teinin yöksi isälleen? Eikö hän voi asua luonasi ja tavata isäänsä kun haluaa? Ei tuossa mitään hyvää suhdetta ehdi luoda jos käy vain nukkumassa.

Isä pakottaa. Voiko teinille sanoa että ei ole pakko mennä? 

Vierailija
35/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli niin että olisi isällään joka toinen viikonloppu mutta isä ei suostu siihen koska joutuu maksamaan elarit. 

Toki voisit olla vaatimatta niitä elareita, mutta sehän ei sinulle tietenkään käy.

Ei se kyllä valitettavasti käy. 

Lapsella on oikeus riittävään elatukseen ja siitä vastaa lapsen kumpikin vanhempi kykyjensä mukaan. 

Vierailija
36/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Miksi minä maksan elareita ja mistä kuluista? 

Se nyt vaan toimii parhaiten niin että maksat miehelle korvauksia särystä ja kivusta aiheuttamasi teinin vuoksi

Vierailija
37/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis minä heitin teinin ulos, asukoon veneen alla, mä en välitä. Teini on kipeä muisto entisestä suhteesta, en halua sitä enää elämääni.

Vierailija
38/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä pakottaa. Voiko teinille sanoa että ei ole pakko mennä? 

Totta kai. 

Vierailija
39/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi sekava tilanne. En ole kuullut lähipiiristä vastaavaa kun yleensä jako on ollut selkeästi 50/50 tai pelkkä joka toinen viikonloppu. 

Ehkä unohdan koko jutun ja jatketaan samalla tyylillä.

Teiniä tulee kuulla, eli puhut asian teinin kanssa läpi. Ja sen jälkeen isälle. Ehdotat, että hän maksaa teinille suoraan käyttörahaa. 

Vierailija
40/51 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 v ja sitä vanhempi saa itse päättää, missä asuu.

Tämä oli minulle uutta. Voiko siis kuka tahansa 12v ilmoittaa, että muuttaa meille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi