Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesukone ei pese kunnolla eikä huuhtele pesuainetta, mikä auttaisi?

Vierailija
25.12.2025 |

Ostin n. vuosi sitten uuden pesukoneen kun vanha meni rikki. Vanha oli lähes 20 vuotta vanha ja pesi pyykit raikkaaksi jopa pika ohjelmalla.

Uusi kone ei käytä vettä juuri lainkaan, eikä rummussa näy yhdelläkään ohjelmalla vettä. Märät pyykit vain pyörivät koneessa. 

Jos olisin tämän tiennyt, olisin vain korjannut vanhan koneen. Tämä uusi ei ollut edes mikään halpa kone.

Jos pesuainetta vähentää, pyykki on likaista. Edes viisi lisähuuhtelua ei auta, sillä yksi huuhtelu käyttää niin vähän vettä.

Mitä voin tehdä? Pitääkö tässä ostaa uusi kone, vai voiko veden tuloa säätää jotenkin? Tarkastettu on, että kone toimii niinkuin pitääkin. Huoltokaan ei löytänyt mitään vikaa koneesta.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pyykinpesutaidoissa ei ole mitään vikaa. Eikä pesuaineessa. Käytän laadukasta pesuainetta, joka liukenee hyvin, vaikka on jauhemaista. Kerran tämä pääsi loppumaan ja toimitusaika on käyttämässäni noin viikon. Ostin kaupasta jauhetta ja nestemäistä. Kumpikaan ei ollut hyvää.

Olen istunut koneen ääressä niin monta kertaa ja tiedän, että pesuaine liukenee kyllä pyykkiin. Pesuainejäämät näkyy vielä viimeisessä huuhtelussa. Ei siellä koneessa mitään vaahtoa näy, kun ei tuo pesuaine kauheasti vaahtoa.

Rummuttaessa myös haisee, ja kondensoitunut vesi haisee lievästi pesuaineelle. Pyykissä sitä en enää haista, koska olen tottunut siihen ja pesuaine on hajusteetonta.

Ja sitten kun olen vähentänyt pesuaineen määrää, haisee pyykki härskiintyneeltä. Myös kun kokeilin nestemäistä haisi pyykki sen jäljiltä härskiintyneeltä. Käytän ohjelmissa pääsääntöisesti 60 astetta. Lakanat ja pyyhkeet silloin tällöin 90, koska haluan niiden olevan puhtaita.

Kaikista huoltotoimenpiteistä huolimatta pyykki ei vaan ole yhtä raikasta kun vanhalla koneella.

Muistan kun ensimmäistä kertaa laitoin uudella koneella pestyt lakanat sänkyyn. Melkeen tuli itku siitä ikävästä raikkaita lakanoita kohtaan.

Nyt vaan pidän peukkuja pystyssä, että veden lisääminen rumpuun auttaisi.

Ap

Vierailija
62/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskettelen bidesuihkulla vettä pesuainelaarin kautta. Sain traumat, kun sukkapyykissä kaikki sukat eivät edes kastuneet kokonaan.

Tietenkin käytän sitä lisävalintaa, joka lisää vettä, mutta truuttaan silti alkuvaiheessa lisää käsisuihkulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lisään aina vettä pyykinpesukoneeseen käsisuihkulla pesuainelokeroon. Tulee puhdasta ja raikasta pyykkiä. En välttämättä suosittele, mutta näin mä olen tehnyt jo viitisen vuotta.

Myös imureihin on tullut joku hämärä tehorajoitus. Haaveilin uudesta imurista, mutta nykyisin ei enää ole tarjolla yhtä tehokkaita kuin meidän vanha imuri. Onneksi se on Miele.

Vierailija
64/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Nestemäinen pesuaine (esim. hajusteeton ja muutenkin ympäristöystävällinen Erisan biohajoava pyykinpesuneste). Annosteluohjetta vähän pienempi määrä riittää (jos esim. ohjeannostus on 50 ml, niin laitan 30-40 ml pyykin likaisuuden mukaan)

- Pesuaine aina pesupallossa pyykin sekaan!

- Suosi pukeutumisessa puuvillavaatteita, jotka voit pestä huoletta 60 asteessa. 60 astetta lakana/pyyhepyykille tietysti aina

- Valitse lisähuuhtelu pesuohjelman yhteyteen, ei erikseen sen jälkeen

-Pese kone välillä tyhjänä kuumimmalla pesuohejlmalla (90 tai 95 astetta koneesta riippuen)

- Ei missään tapauksessa mitään pyykkietikoita eikä etenkään huuhteluaineita

Vierailija
65/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Nestemäinen pesuaine (esim. hajusteeton ja muutenkin ympäristöystävällinen Erisan biohajoava pyykinpesuneste). Annosteluohjetta vähän pienempi määrä riittää (jos esim. ohjeannostus on 50 ml, niin laitan 30-40 ml pyykin likaisuuden mukaan)

- Pesuaine aina pesupallossa pyykin sekaan!

- Suosi pukeutumisessa puuvillavaatteita, jotka voit pestä huoletta 60 asteessa. 60 astetta lakana/pyyhepyykille tietysti aina

- Valitse lisähuuhtelu pesuohjelman yhteyteen, ei erikseen sen jälkeen

-Pese kone välillä tyhjänä kuumimmalla pesuohejlmalla (90 tai 95 astetta koneesta riippuen)

- Ei missään tapauksessa mitään pyykkietikoita eikä etenkään huuhteluaineita

Lisään vielä, että itse pesin vuosikausia pyykit taloyhtiön vanhalla ja tehokkaalla teollisuuspesukoneella. Kun ostin oman pesukoneen muutama vuosi sitten, niin piti opetella uudet pesurutiinit. Itse onnistun näillä. Jos kone käyttää säästeliäästi vettä, niin en usko, että mikään jauhemainen pesuaine toimii sen kanssa kunnolla, oli kuinka laadukas tahansa. Pesukoneet on erilaisia ja joskus vaan pitää päivittää omat rutiininsa koneeseen sopiviksi, eikä pitää kiinni vanhoista tottumuksistaan.

Vierailija
66/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko takuu voimassa? Tilalle uusi kone

Vierailija
67/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot ostanut n.s. maanantaikappaleen. Valitusta liikkeeseen ja uusi tilalle. 

Vierailija
68/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bideesuihkulla lisää vettä rumpuun pesuainelokeron kautta muutama litra.  Itse teen tämän etenkin esim. tummien tekstiilien, neuleiden ja farkkujen kanssa koska paloi hermo siihen, että kaikki alkoi näyttää kulahtaneelta todella nopeasti verrattuna vanhaan koneeseen.  Vaikka pesenkin tummat/farkkuohjelmalla nämä niin vettä ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi että olisi tarpeeksi väljää vaikka täyttäisi rummun 1/3. Vaatteet kuluvat ja nukkaantuvat paljon nopeammin kun vähässä vedessä myllyttää tuntikausia. 

Vierailija
69/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytät liikaa pesuainetta. 

Huuhteluaine on täysin turha. 

Olet kerryttänyt koneen tukkoon zeoliittia ym  joten ei se pese ennenkuin puhdistat sen tehopesuohjelmalla ja -aineella.

Lue käyttöohje ja noudata sitä. 

Käytän pesuainetta vähemmän kuin ohjeen mukaan. Vähempää en voi käyttää, koska silloin lakanat ja pyyhkeet haisevat härskiintyneeltä. En käytä huuhteluainetta, vaan väkiviinaetikkaa. Pesuaine on zeoliititonta, ollut jo vuosikausia. Nestemäistä pesuainetta olen kokeillut, mutta se ei ole riittävän tehokasta.

Käytän jauhetiivistettä, ja sitä käytetään oikeasti tosi pieni määrä.

Ap

Minun uusi kone säästää vettä pestäessä mutta myös huuhtelussa. Usein pyykit ovat tunkkaisia. Kerran huuhtelin käsiin konesta tullut pyykit. Valtava lika lähti sieltä. Elikä nämä konet eivät pesee kunnolla eivätkä myös huuhtele kunnolla. Kunnon kaatopaikatavaraa. Hinnat vaan nousevat. Usein pesen pyykkejä nykyajalla ilman konetta tai laitan  saman ohjelman 2 x peräkkäin. Ensimmäisessä on pesuaine ja  toinen kertaa ilman. 

Vierailija
70/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Ap jotain toista pesuainetta ja laita sen kanssa pyykkietikkaa. Siinä on eroja, miten hyvin eri pesuaineet liukenee ja pesee. Etikka neutralisoi pesuainejäämät ja raikastaa pyykin.

Voisit myös tarkistaa, että koneen tulovesiletku ja venttiili ovat kokonaan auki sekä puhtaita, ja ettei niissä ole mitään tukoksia, kalkkisaostumia jne. jotka estäisivät veden virtaamisen. 

Vierailija
71/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Lisähuuhtelutkaan ei auta,  pyykki on täynnä pesuainejäämiä. En tiedä mitä tässä voi tehdä. Jos markkinoille tulee joku todella vesisyöppö kone, niin ostan heti.

Vierailija
72/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuossa on mitään tehtävissä. Kun entinen pesukoneeni hajosi, etsin netistä pesukonetestin ja ostin Boschin pesukoneen. Suurin yksittäinen syy oli, että sitä moitittiin runsaasta vedenkulutuksesta.

Tämä on Boschin kone!

Ap

Minullakin on : BOSCH WAN282P8SN PYYKINPESUKONE ollut jo monta vuotta. On aivan loistava peli, en pese ikinä pitkillä ohjelilla, siinä kun on vaihtoehtoja paljon. Xrta pyykkipulveria, halpaa käytänn, enkä koskaan mitään huuhteluaineita. Tulee todella puhdasta.

Vierailija
73/73 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma. Lisähuuhtelutkaan ei auta,  pyykki on täynnä pesuainejäämiä. En tiedä mitä tässä voi tehdä. Jos markkinoille tulee joku todella vesisyöppö kone, niin ostan heti.

Ei tule kun EU on kieltänyt sellaiset koneet. Pesukoneen voi tietysti ostaa EU:n ulkopuolisesta maasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan