Mitkä rattaat matkalle mukaan (lentomatka)?
Olemme lähdössä kesällä etelään, ja nyt aloin miettiä (tai mies alkoi), viitsiikö meidän hyviä matkarattaita - Graco Aerosport - ottaa sittenkään mukaan, jos menevät koneessa hajalle??
Mies ehdotti, että ostetaan jotkut halvimmat rimpulat tyyliin Prisman 35 eur sattarit, jotka voi vaikka myydä matkan jälkeen jos vielä ovat ehjät.
Mietin vaan, pärjääkö pieni niissä, kun selkänojaa ei voi säätää, ei ole mitään kuomua (pitäisi ostaa sitten ainakni aurinkovarjo lisäksi), ei mitään tavarakoria mikä on tosi näppärä...
Lapsi on matkan aikaan 1 v. 4 kk, joten ehkä vielä nukkuisi päiväuniakin rattaissa, jos ollaan liikkeellä.
Ja nyt 1 v. 1,5 kk ikäisenä ei vielä oikein edes kävele, joten en tiedä miten vakaata meno vielä kesälläkään on.
Mutta toisaalta ei ole kiva jos kentällä huomataan että hyvät rattaamme on hajalla :-(.
Mitenkäs muut ovat tehneet tällaisissa reissuissa, mitkä rattaat? (Isoja kuomurattaita en ajatellut kyllä ottaa kuitenkaan.)
Kommentit (11)
..isot vaunut/rattaat aina reissuissa mukana. Eivät ole menneet rikki lennoilla, tosin se riski tietysti on. Mutta toisaalta reissussa on tosi kurjaa olla huonoilla rattailla.
Tuon ikäinen kuitenkin saattaa nukkua rattaissa. Ja jos olette menossa johonkin aurinkoon, on rattaissa hyvä olla kuomu suojaamaan liialta auringolta.
Jos rattaat hajoavat matkanaikana, kuten meille kävi ( Emma- matkikset )
korvasi lentoyhtiö ( Finnair ) rattaiden OVH:n jos rattaita ei saa korjattua, muuten hoitavat korjauksen.
Me maksettiin Emmoista n. 80 euroa ja niiden OVH oli tuolloin 120 euroa. Rattaiden korjaus olisi maksanut enemmän, joten lastentarvikkeessa antoivat meidän valita uudet tilalle.
Me otetiinkin sitten Gracon Speree matkikset, maksettiin 40 euroa lisää ja nuo on kestänyt hyvin lentomatkailun ( 1-3 kertaa vuodessa )
Eli lämpöisesti suosittelen esim. noita Gracoja, ainakin ns. kunnon matkikset on matkalla ehdottomat.
Mukavaa matkaa! :)
OP
Valitettavasti kannattaa varautua siihen että rattaat, olivat laadukkaat tai eivät, kärsivät lennolla. Aina ei niin käy mutta kannattaa kuitenkin varautua.
Meillä on kokemusta Ryanairista ja tunisialaisesta lentoyhtiöstä rattaiden kanssa. Mukana oli kummallakin kerralla ihan perussattarit ja Gracon Ultimat. Ryanairin käsittelystä selvisivät ehjinä (olivat koneen rappusille asti mukana) mutta tunisialaisen yhtiön kohtelussa Gracot kärsivät vähän " kosmeettisesti" . Kuomuun tuli etureunaan viilto, ja ympärillä on ilmeisesti öljyä tms. Sinänsä tuo ei käyttöä haittaa mutta ilkeästi näkyy.
No, ei siinä mitään mutta kun tuo korvausjuttu on vähän hankala. Vastaavaa kuomua (tai edes sinnepäin) ei ole enää saatavilla, ja kuomusta hyvitetään 25 euroa. Olisivat antaneet kyllä uuden kuomun mutta kaikki ovat niin eri värisiä että eivät käy. Rattaissa on mustaa ja ajattelin laittaa kuomuun sellaisen mustan tarrapaikan symmetrisesti kummallekin puolelle. Saa nyt sitten nähdä millainen tulee.
Yksi vaihtoehto olisi ollut luopua rattaista ja ottaa hyvitys mikä olisi ikävähennysten jälkeen ollut n. 100 euroa. Mutta eihän sillä saa lähellekään vastaavia rattaita. Niin tai näin, tosi tylsää. Olin vielä ajatellut nuo myydä ja ostaa tilalle Ponyt tms. piakkoin mutta eihän niitä nyt enää kukaan osta kuin tositosi halvalla.
Kavereilla on kaksi kertaa mannerten välisellä lennolla menneet (muistaakseni) Gessleinin rattaat vaihtoon. Ovat olleet niin uudet ja menneet pahasti lyttyyn että saivat aina uudet. Matkustavat usein ko. väliä kyllä.
Jos haluat välttää mielipahaa ja tätä selvittelyrumbaa niin ota mukaan rattaat " joilla ei ole niin väliä" . Ihan sattarit ei varmaan teille sovi jos lapsi nukkuu rattaissa (mikä on kyllä tosi kätevää reissussa). Mutta kirpparilta tai muualta käytetynä voisit löytää kyllä reissurattaat. Kannattaa ajoissa alkaa etsiä, viime tingassa ei varmasti löydy...
Peukutukset rattaiden etsintään ja reissuun!
...että jos nyt ostatte tai teillä on uudet rattaat, niin niihinhän kyllä saa varaosia helposti jos rikkoutuvat. Ja ikävähennyksiä ei niin mene kuin muutaman vuoden vanhoista. Eli korvaussysteemit helpottuu. Meillä oli ongelmana juuri se, että rattaat sen verran vanhat (vaikka huippukuntoiset ovatkin) ettei varaosia enää saa ja vähennykset jotain 30%.
Joko ottaa mukaan jotkut käytetyt jolla ei ole niin väliä. Pelkillä sattareilla tuskin pärjää ja tuskin kukaan sitten niitä ostaa jos uutena maksaa vaan 35e eli ehkä ennemmin sijoittaa sen rahan parempiin käytettyihin. Tai sitten ihan uudet rattaat mukaan vaan.
Meillä on myös hajonnut joggerit ja ihan kotimaan lennolla. Saatiin täysin uudet liikkeestä tilalle koska olivat vajaa vuoden vanhat ja runko vääntyi niin ei kannattanut korjata. Mutta mitään ongelmia ei siis ollut hyvityksen kanssa. Varmaan tietty voi olla vaikeampaa jos on joku ulkomaalainen lentoyhtiö kyseessä :)
Jos on pelkät lennot ulkomaisesta lentoyhtiöstä niin voi tosiaan olla hankalaa.
kosmeettisilta haitoilta. Jos lennätte Finnairilla saatte pussin heiltä, mutta muista yhtiöistä en osaa sanoa.
Ja säästäkää pussi paluu lentoa varten!!
Matkatavaravakuutus ainakin korvaa rattaat jos lentoyhtiö ei. Joten suosittelen aina ottamaan myös tavaroille vakuutuksen.
taas OP
Meillä rattaat oli pussissa mutta olivat hinkanneet vissiin jotain vasten. Pussiin oli tullut reikä jne. Pussi kannattaa säilyttää paluumatkaa varten ja teippiä ottaa mukaan pakkaamista varten. Varuiksi kannattaa säilyttää myös sitten ne tunnistelärpäkkeet mahdollista korvausta varten.
kattaa sen osan hajoamisesta, jota lentoyhtiö ei kata. Jos on rattaat, joihin ei saa varaosia, niin sitten kannattaa miettiä uudestaan. vakuutusyhtiöltä kannattaa varmistaa, että hoitavat korvuksen teille ja tappelevat itse lentoyhtiön kanssa (muutoin voi jouta odottamaan).
Jos lapsi nukkuu rattaissa, on tuo selkänojan kallistus tärkeää. Pelkkään kuskaamiseen on niissä rimpulasattareissa hyviäkin puolia (keveys ja pieni tila, josta on hyötyä, kun joutuu nostelmaan rattaita tai menee liikennevälineisiin)
Suomen päässä mielestäni pakataan rattaat muoviin lentoyhtiöstä riippumatta ja kaikissa muissa maissa (kokemusta melkein kymmenestä) on aina saanut tuoda rattaat portille (tällöin menevät viimeisenä ruumaan ja otetaan ekana ulos odottamaan portille > pienempi riski rikkoutua).
oli meillä etelässä mukana. Lapsemme oli 1v 7 kk, nukkui niissä ja niillä rattailla pääsi rantahietikossakin ajamaan. Päästiin joka paikkaan rattailla, paitsi paikallisissa busseissa teki vähän tiukkaa, mutta kyytiin päästiin. Niissä oli ihan reilusti tavaratilaa, joka on ihan tarpeen minun mielestäni ainakin.
Kukaan ei kertonut, että menomatkan rataspussi kannattaisi säästää, joten emme säästäneet. Rattaat eivät olleet pussissa tulomatkalla, mutta edelleen ovat ehjät. Seuraavan kerran ottaisin myös mielummin kunnon rattaat kuin sattarit.
Meillä on ollut kaks kertaa vaunut mukana etelässä ja ehjänä pysyivät. Kerran on Finnairin lennolla vaunut hajonneet (rengas vääntyi) mutta silloin oli kotimaan lento ja onneksi mukana mummolavaunut. Niihin saatiin sitten ilmaiseksi uudet ilmakumirenkaat vanhojen valkoisten tilalle. Joten onni onnettomuudessa. :)
Me ollaan reissattu paljon lentokoneella kahden lapsen kanssa ja ylensä mukana ollut kahdet Gracot jotka ovat kyllä aina säilyneet ehjinä. Sateenvarjorattaat oli esikoiselle mukana viime kesän etelän reissulla ja ne ovat kyllä kätevät kun menevät kasaan ja pieneen tilaan mutta huono liikkua.
Suosittelen ottamaan KUNNOLLISET MATKARATTAAT joista saat selkänojan MAKUUASENTOON. Jos et halua ottaa riskiä että hyvät matkarattaasi rikkoutuvat, osta käytetyt matkarattaat. Esim. huuto.netistä saa jopa 10-20 eurolla ihan hyväkuntoisia Gracoja. (nimim. ostanut sitä kautta!)
MaryJ & 3 lasta