Milloin valmislaatikot tulivat kauppoihin? Omassa lähipiirissä suurin osa ostaa kaupasta joululaatikot.
Mitä hieman ihmettelen, koska valmislaatikot maistuvat niin huonoilta. Olen 20-vuotias ja niin kauan kun muistan on ollut valmislaatikoita, mutta oliko niitä jo 1990-luvulla?
Kommentit (18)
Omassa lähipiirissä kaikki tekevät itse joululaatikot.
En tajua tätä tuunausvimmaa. Perunalaatikko on niin helppo tehdä itse ja tulee paljon parempaa kuin kaupan valmislaatikoista. Porkkanalaatikko syntyy hetkessä riisipuuron jämistä.
Keväällä 1957 myytiin ensimmäiset alumiinivuoksiin pakatut maksalaatikot. Muita samaan aikaan markkinoille tulleita valmisruokia olivat lanttu- ja porkkanalaatikko sekä lihaperunasose- ja makaronilaatikko, kaalikääryleet sekä italian-, peruna- ja punajuurisalaatti.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä tuunausvimmaa. Perunalaatikko on niin helppo tehdä itse ja tulee paljon parempaa kuin kaupan valmislaatikoista. Porkkanalaatikko syntyy hetkessä riisipuuron jämistä.
Imelletyssä perunakolossa ainakin on aika paljo hommaa. Ja voi mennä silti vituiksi jos lämpötila/perunanjauhoisuus/mikävaan on väärä
Oli niitä jo ysärillä. Olin lapsi silloin ja aina oli valmislaatikoita joulupöydässä. Toki ne laitettiin aina uunivuokaan ja lorautettiin kermaa päälle ja lämmitettiin uunissa. Olen syönyt näitä itse tehtyjäkin eikä sen parempia olleet.
Oli suuri helpotus kun laatikoita alkoi tulla kauppoihin. Niitä oli helppo maustaa jasiirtää lasivuokiin. Lanttulaatikko toi mahdottomasti helpotusta ja porkkanalaatikko. Eikö se ollut Saarioinen joka laatikot toimarkkinoille.
Tosin, harmittaa minulle ei maistu mikään muu kuin lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko.
Kaikissa muissa on jokin arabialainen mauste ja valkosipulia, joka on kuvottava mausta , sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelletyssä perunakolossa ainakin on aika paljo hommaa. Ja voi mennä silti vituiksi jos lämpötila/perunanjauhoisuus/mikävaan on väärä
Eikä ole. Ihan helppo tehdä.
50-luvun lopulla. Olen syntynyt 70-luvun alussa ja meillä syötiin valmis laatikoita, vaikka muuten ei äitini eineksiä ruuanlaitossa käyttänytkään.
Isämme teki paljon töitä, joten varmasti äidillä riitti muutenkin tekemistä neljän lapsen kanssa, vaikka me lapset kaikessa autoimmekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelletyssä perunakolossa ainakin on aika paljo hommaa. Ja voi mennä silti vituiksi jos lämpötila/perunanjauhoisuus/mikävaan on vääräEikä ole. Ihan helppo tehdä.
Monet kerrat oon tehnyt minäkin. Kuumia perunoita on vittumainen kuoria, muussaaminen, vahtiminen että pysyy lämpimänä jnejne
Se tekee, joka laatikoita tehdessään saa itsellensä siitä hyvän joulumielen. Mä en saa ja osto laatikot ovat yhtä hyviä tai parempiakin kuin itsetehdyt. Ei ne itsetehdyt ollenkaan aina niin hyviä ole kuin niiden tekijät mainostavat. Se on koettu.
70-luvulla jo oli, mutta menekki oli pienempää nykyiseen verraten, melkein kaikki tekivät itse.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla jo oli, mutta menekki oli pienempää nykyiseen verraten, melkein kaikki tekivät itse.
Enpä usko, että tuotteita olisi valmistettu ja myyty tuossa vaiheessa jo 20 vuotta, jos melkein kaikki olisivat tehneet itse. Kyllä niillä on kysyntää ja menekkiä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee, joka laatikoita tehdessään saa itsellensä siitä hyvän joulumielen. Mä en saa ja osto laatikot ovat yhtä hyviä tai parempiakin kuin itsetehdyt. Ei ne itsetehdyt ollenkaan aina niin hyviä ole kuin niiden tekijät mainostavat. Se on koettu.
Samahan se on torttujen kanssa. Jotkut mainostavat ylpeinä kuinka ovat tehneet taikinan itse ja ne kaupan taikinasta tehdyt ovat parempia ja lehteviä.
Ehkä se riippuu paljonko niitä menee? Lapsuudessa äiti teki laatikot kun niitä meni reilusti ja sai pakkaseen laitettua ylimääräiset, mutta jos ei tarvise kuin yhden porkkanalaatikon niin ehkä ei jaksa keitellä riisipuuroa ja porkkanoita ja muussata ja sekoittaa, helpompi vain ostaa se valmis laatikko.
Muistaako joku ihan vaikka tarkan vuoden?