Perintöasiaa: Vanha ja sairas isäni asuu yksin ja minä ainoana lapsena tulen perimään
hänen pienen yksiön, missä on valtavan suuri yhtiövastike. Isäni on minulle hyvin rakas ja toivoisin, että hän eläisi ikuisesti, mutta ottaen huomioon hänen tilansa, luulen, että elinpäiviä ei ole enää mahdottomasti. Hoidan myös isääni ns.omaishoitajana ja huolehdin kaikista hänen asioistaan ja minulla on valtuudet kaikkeen.
Mietin siis sitä, että voisinko tehdä jotain etukäteen tuon perintöasian kanssa? Tiedän, että isäni kuoltua olen niin surun murtama, etten paljonkaan pysty ajattelemaan näitä materia-asioita.
Kommentit (32)
Sunplikaa isäsi kanssa niin että hän lahjoittaa elinaikanaan sinulle sitä osaa perinnöstä jolla on arvoa eikä ole rasite niinkuin esimerkiksi tämä asunto mahdollisesti olisi, ja sitten kun kuolee voit kieltäytyä perinnöstä.
Myös osakkeita, käteistä jne voi lahjoittaa.
Lahjoituksesta menee lahjaveroa. Mutta niin menisi perinnöstäkin perintöveroa.. ja voi olla parempi näin päin kuin rasitteeksi jäävät kustannukset.
Fakta vaan on että ihan joka paikassa ei enää kannata omistaa asuntoa tai kesämökkiä jos sitä ei oikeasti tule itse käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa syytinki rasinteena, niin jonkun yksiön arvo on olematon.
Ja mistä löytyy niin osaamaton ostaja, ellei sitten ap. osta asunto a, jolla voi ostaa isälle palveluita kotiin ja vanhus 0voi viettää viimeiset elinvuotensa ihmisarvoista ja hyvää elämää.
Olen isäni omaishoitaja (työni ohella) ja hoidan häntä ja kaikkia hänen asioitaan.
lahjoittaa voi ilman lahjaveroa x tonniin saakka oliko 3-4v välein, eli joka tapauksessa, jos mahdollista kannattaa tällainen siirto tehdä jo pikimmiten nin siitä ei tarvitse sitten myöhemmin maksaa veroa. Jos siis esim elinaikaa tuleekin vielä esim 4v. (Tähänkin on sääntönsä että x vuoden kuluessa ei enää huomioida jos lahjoittaja kuolee ko.lahjoitushetkestä). Tarkista veron sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Asunto ei ole arvokas mutta kova yhtiövastike?????
Maaseutu on näitä pullollaan ja monen kaupungin lähiöt
Asunnot vanhoja, betonielementeista tehty, jossa juoksevat kovat hoitovastikkeet. Esim. Itä-Suomessa voi saada rivitalo kolmio tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä asunnosta voi myös jättää yhtiövastikkeet maksamatta, jolloin taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa.
Mietin samaa. Jos asunto on arvoton, mutta yhtiövastike iso, niin helpointa on jättää vastikkeet maksamatta ja antaa asunto taloyhtiön riesaksi.
Asunto ei ole arvoton, mutta tulee myyntiarvoltaan olemaan halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä asunnosta voi myös jättää yhtiövastikkeet maksamatta, jolloin taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa.
Mietin samaa. Jos asunto on arvoton, mutta yhtiövastike iso, niin helpointa on jättää vastikkeet maksamatta ja antaa asunto taloyhtiön riesaksi.
Mutta silloin ei voi olla muuta omaisuutta tai tuloja, kuten palkkaa tai eläkettä, koska ensimmäisenä ulosmitataan tuloista ja jos se ei onnistu, tulee huoneiston haltuunotto ja ap. tapauksessa on ulosmitattavana eläke.
Mistä sä sitä vielä tiedät kuinka monta lehtolasta löytyy, kun isäsi taustoja aletaan penkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin ei voi olla muuta omaisuutta tai tuloja, kuten palkkaa tai eläkettä, koska ensimmäisenä ulosmitataan tuloista ja jos se ei onnistu, tulee huoneiston haltuunotto ja ap. tapauksessa on ulosmitattavana eläke.
Höpö höpö, se on silloin taloyhtiön asunto. Taloyhtiö vastaa omaisuudestaan itse.
Paljonko tämä kallis yhtiövastike on ? Ja mikä on arvioitu asunnon arvo?
Et välttämättä peri jos kuolet ennen isääsi, esim auto-onnettomuudessa.
Eli vanha rakennus, jota joudutaan jatkuvasti korjaamaan.