Lue keskustelun säännöt.
Kirjoittavatko hakijat kotiselvityksen itse?
23.04.2007 |
Ja sosiaalityöntekijä vain muokkaa sen? Tarvitaanko siinä jotain erityisiä kirjailijanlahjoja? En minä ainakaan keksi juttua kymmentä sivua... :-/
Kommentit (2)
Edelliseen vielä lisäisin, että PeLalla sosiaalityöntekijä saa hyvät pohjat
adoptioneuvonnassa tehdyistä kotitehtävistä. Eli kun niihin jaksaa kirjoitella, se edesauttaa myös kotiselvityksen tekemistä. Valmistunee nopeammin ja on sitten täydellisempi; PeLalla onneksi ovat yleensä niin kokeneita että tietävät mitä siinä pitää olla ettei tule lautakunnasta sitten selvitys- tai täydennyspyyntöjä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eivät toki yleensä kirjoita. Näiltä palstoilta olen lukenut, että jotkut kuntien sossut ovat laittaneet hakijat itse kirjoittamaan kotiselvityksen " pohjan" , jota sossu itse on sitten vain vähän muokannut. Mutta ainakin Pelalla meidän sos. tt laati itse vajaan kymmenen sivun pituisen kotiselvityksen ja me luimme sen läpi ja kommentoimme asiavirheet (esim. jotain vuosilukuvirheitä), jotka sos.tt sitten korjasi ennen kotiselvityksen lähettämistä Pelan palvelunantajapuolelle.
Käsitykseni mukaan on kyllä väärin laittaa hakijat itse kirjoittamaan kotiselvitystä, kun sen pitäisi olla nimenomaan sos.tt:n laatima kooste ja arvio hakijoiden sopivuudesta adoptiovanhemmiksi. Ohjeita kotiselvityksen laadintaan löytyy (olikohan sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema?) " Ottolapsineuvonta" -nimisestä kirjasta, jota saa esim. kirjastosta lainaan.