Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat hoi! Kertokaa, miksi 11-vuotias esiteini soittaa joulupukin kuumaan linjaan?đŸ€­

Vierailija
24.12.2025 |

Ihanko vaan pĂ€teĂ€kseen, miten erinomainen ja lahjakas on, ja kertoakseen, miten paljon harrastaa kaikkea.😅 Vai uskooko vielĂ€ joulupukkiin? Olisi ehkĂ€ syytĂ€ kertoa jo totuus jos niin on. Voi olla ylĂ€asteella muuten vĂ€hĂ€n noloa.đŸ€­

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksi tosiaan soittaa joulupukilla, tuon ikĂ€iset ovat jo Tik Tokissa pyllyÀÀn keikuttamassa,  keimailemassa ja kaikkea myymĂ€ssĂ€. EhkĂ€ ymmĂ€rsivĂ€t kuuman linjan vÀÀrin ;)

Vierailija
62/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Suurin osa soittajista oli kouluikÀisiÀ, jotka todennÀköisesti eivÀt usko pukkiin

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11 vuotias on lapsi ei mikÀÀn esiteini, todella surettaa ettĂ€ tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ tuonkin ikĂ€isten pitĂ€isi olla muka pikkuaikuisia. 

TÀnÀ pÀivÀnÀ? Esim 70-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, ettÀ 11-vuotias vielÀ höpöttelisi joulupukille. Saattoi jopa toimia pukkina, jos oli sisaruksista vanhin.

MennÀÀn 80-luvun alkuun ja todellakin oli ihan tuiki tavallista, ettÀ tuon ikÀinen uskoi vielÀ joulupukkiin jne. MÀ itse inhosin joulupukn suoraalinjaa sen takia, ettÀ sinne soitteli kaikki epÀvireiset luokkakaverit ja laulaa lallatti. Hitto sitÀ myötÀhÀpeÀn mÀÀrÀÀ ja sitten koulussa oltiin ihan pokkana, ettÀ hienosti meni. NOLOA!

Vierailija
64/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitÀs pahaa tuossa oikein on. Vai oletko Ap itse kateellinen kun et koskaan pÀÀssyt lÀpi juttelemaan joulupukin kanssa. Ja nyt purat pahaaoloasi aikuisena vauvapalstalla. EttÀ kumpikohan tÀssÀ on se todellinen huomiohuora.

Vierailija
65/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 vuotias on lapsi ei mikÀÀn esiteini, todella surettaa ettĂ€ tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ tuonkin ikĂ€isten pitĂ€isi olla muka pikkuaikuisia. 

EihÀn tÀmÀ mitÀÀn mutu juttu ole, vaan 11 vuotias todellakin on esiteini. Tulee ennen teini-ikÀÀ, jos on tullakseen.

Vierailija
66/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli tv:ssĂ€ pohjoismainen lasten laulukilpailu muistaakseni Femmalla. Silloin pisti silmÀÀn, ettĂ€ suomalaiset lapset olivat paljon aikuisempia kuin muiden maiden lapset, jotka vaikuttivat lapsilta kuten ikÀÀn kuuluukin. Vaaditaanko tÀÀllĂ€ lapsia aikuistumaan liian varhain, tuli mieleen. Muistan kun itse lapsena toivoin tonttupukua, silloin Ă€itini Ă€rjĂ€isi, ettĂ€ ISO IHMINEN. Se on varmaan minua loukannut, koska muistan sen vielĂ€kin, vaikka en ole sitĂ€ aktiivisesti muistellut. 

Muualla maailmassa ala-asteikÀiset eivÀt kulje itekseen koulumatkoja ja joudu olemaan tunteja kotona. SiinÀ mielessÀ Suomessa vaaditaan lapsilta itsenÀistymistÀ todella ajoissa.

Vierailija
67/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

11vuotias voi myös olla kehitysvammainen. Kuten se Peltsin poika 13 vuotta uskoo vielÀ vahvasti joulupukkiin.

Vierailija
68/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11-vuotias on oikeasti vielÀ lapsi, eikÀ sitÀ pidÀ hÀvetÀ vaan siitÀ pitÀÀ olla ylpeÀ.

Todellakin on lapsi. Jos annetaan olla lapsi. Maailmassa on kaikenlaisia limanuljaskoita saalistajia. Jotka kateellisina haluavat riistÀÀ lapsilta lapsuuden. 

Vierailija
69/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

todella ilkeitĂ€ ihmisiĂ€ tÀÀllĂ€ kommentoimassa lasta. 

Vierailija
70/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11-vuotias on oikeasti vielÀ lapsi, eikÀ sitÀ pidÀ hÀvetÀ vaan siitÀ pitÀÀ olla ylpeÀ.

Onko ne nykyaikana lapsia enÀÀ 7-vuotiaanakaan?

Vierailija
71/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli tv:ssĂ€ pohjoismainen lasten laulukilpailu muistaakseni Femmalla. Silloin pisti silmÀÀn, ettĂ€ suomalaiset lapset olivat paljon aikuisempia kuin muiden maiden lapset, jotka vaikuttivat lapsilta kuten ikÀÀn kuuluukin. Vaaditaanko tÀÀllĂ€ lapsia aikuistumaan liian varhain, tuli mieleen. Muistan kun itse lapsena toivoin tonttupukua, silloin Ă€itini Ă€rjĂ€isi, ettĂ€ ISO IHMINEN. Se on varmaan minua loukannut, koska muistan sen vielĂ€kin, vaikka en ole sitĂ€ aktiivisesti muistellut. 

Muualla maailmassa ala-asteikÀiset eivÀt kulje itekseen koulumatkoja ja joudu olemaan tunteja kotona. SiinÀ mielessÀ Suomessa vaaditaan lapsilta itsenÀistymistÀ todella ajoissa.

Muu maailma tuli meille ja nyt ei lapsia voi laittaa yksin mihinkÀÀn, viedÀÀn jopa vaatteet pÀÀltĂ€. Nainen ei saa liikua yksin, mielellÀÀn miespuolinen turvana. 

Vierailija
72/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EihÀn tÀmÀ mitÀÀn mutu juttu ole, vaan 11 vuotias todellakin on esiteini. Tulee ennen teini-ikÀÀ, jos on tullakseen.

Tarvitaanko tuollainen sana oikeasti? EihÀn kukaan puhu esiaikuisestakaan tai esiseniorista. Eikö riitÀ sanat lapsi ja teini (sitten kun siihen ikÀÀn on ehtinyt)?

Vierailija
73/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ton ikÀisenÀ jo eka poikaystÀvÀ.

Olen pahoillani. Noin nuori ei ole vielÀ valmis seksiin,vanhempiesi olisi pitÀnyt puuttua siihen ettÀ lapsi leikkii aikuista.

Vierailija
74/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VĂ€hĂ€x nolođŸ€­

Niin, ala-koululaisen vapettajan mielestÀ.

Vierailija
75/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ton ikÀisenÀ jo eka poikaystÀvÀ.

Olen pahoillani. Noin nuori ei ole vielÀ valmis seksiin,vanhempiesi olisi pitÀnyt puuttua siihen ettÀ lapsi leikkii aikuista.

No eihĂ€n hĂ€n mistÀÀn seksistĂ€ puhunut herranjumala! KyllĂ€ monet tuon ikĂ€iset "seurustelevat" eli jotain kĂ€destĂ€ pitelyĂ€ ym. EivĂ€tkĂ€ siis todellakaan mitÀÀn sekstaile.đŸ€ą

Vierailija
76/76 |
24.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tokihan 11-vuotias tietÀÀ mikÀ on totta ja mikÀ leikkiÀ. MinÀkin 5-kymppinen nainen höpisen mieluusti hobiteista ja haltioista. Ja pehmoleluni "puhuvat" (tietysti puhuvat). MeissÀ kaikissa (tai ainakin suurimmassa osassa) asuu se sama lapsi vaikka ikÀÀ tuleekin.

Ja erotan myös sen ettÀ Jeesus on totta ja tÀmÀ maallinen kerran pÀÀttyy, hobittihöpinöineen kaikkineen.