Vanhemmat hoi! Kertokaa, miksi 11-vuotias esiteini soittaa joulupukin kuumaan linjaan?đ€
Ihanko vaan pĂ€teĂ€kseen, miten erinomainen ja lahjakas on, ja kertoakseen, miten paljon harrastaa kaikkea.đ Vai uskooko vielĂ€ joulupukkiin? Olisi ehkĂ€ syytĂ€ kertoa jo totuus jos niin on. Voi olla ylĂ€asteella muuten vĂ€hĂ€n noloa.đ€
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotias on lapsi ei mikÀÀn esiteini, todella surettaa ettÀ tÀnÀ pÀivÀnÀ tuonkin ikÀisten pitÀisi olla muka pikkuaikuisia.
TÀnÀ pÀivÀnÀ? Esim 70-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, ettÀ 11-vuotias vielÀ höpöttelisi joulupukille. Saattoi jopa toimia pukkina, jos oli sisaruksista vanhin.
MeidÀn nuoruudessa 40-luvulla kyllÀ katottiin kieroon viisivuotiasta jos ei saanut perheen halkoja tehtyÀ ja joulusaunaa lÀmmitettyÀ. Ja kinkkua paistettua, hevosia suitsittua ja sidottua joululyhteitÀ pihan linnuille. Jo on nykynuoriso nyt pullamössöÀ
Muistakaa ettÀ se ettÀ joku 11 vuotias on "pikkuaikuinen" Joka hoitaa kotityöt, tietÀÀ paljon asioita, sanontoja, osaa jopa hyvin kieliÀ esim englantia, Ruotsia jne, ei tarkoita sitÀ ettÀ joku muu samanikÀinen olis samanlainen, on rohkeita nuoria/lapsia ja sitten on ujoja, arkoja lapsia/nuoria, osa leikkii vielÀ ulkona tuonikÀisenÀ, leikkivÀt myös nukeilla yms leluilla kun taas joku muu saattaa pitÀÀ lapsellisena ja olla kiinnostunut enemmÀn meikeistÀ, vaatteista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotias on lapsi ei mikÀÀn esiteini, todella surettaa ettÀ tÀnÀ pÀivÀnÀ tuonkin ikÀisten pitÀisi olla muka pikkuaikuisia.
TÀnÀ pÀivÀnÀ? Esim 70-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, ettÀ 11-vuotias vielÀ höpöttelisi joulupukille. Saattoi jopa toimia pukkina, jos oli sisaruksista vanhin.
MeidÀn nuoruudessa 40-luvulla kyllÀ katottiin kieroon viisivuotiasta jos ei saanut perheen halkoja tehtyÀ ja joulusaunaa lÀmmitettyÀ. Ja kinkkua paistettua, hevosia suitsittua ja sidottua joululyhteitÀ pihan linnuille. Jo on nykynuoriso nyt pullamössöÀ
Just joo, 60 luvulla tuon ikÀisiÀ pidettiin ihan lapsina, kakaroina myös 11 vuotiasta ei todellakaan kohdeltu kuin aikuista työikÀistÀ jotain hommia kyllÀ teetetettiin 11 vuotiaan ja varsinkin tytön pitÀnyt auttaa esim kotitöissÀ, siivota, tiskata yms, samanikÀisen pojan piti olla apuna peltotöissÀ yms ulkohommissa pidettiin lapsena muttei niin lapsena etteikö jotain olis osannut tehdÀ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat vanhemmat kutsuvat 11-vuotiasta esiteiniksu, jottei tule niin huono omatunto siitÀ, ettÀ lapsi on puhelimella koko ajan eikö harrasta enÀÀ mitÀÀn.
Ei. KyllÀ se on ihan asiantuntijoiden puhetta
"Noin 10-vuotias on latenssivaiheessa, jota voidaan kutsua esiteiniajaksi. Se on portti alkavaan murrosikÀÀn, kertoo nuorisolÀÀkÀri Silja Kosola. HÀn on Helsingin kaupungin lasten ja nuorten terveyspalveluiden johtava ylilÀÀkÀri."
Varmasti voidaan kutsua. Mutta elÀvÀssÀ elÀmÀssÀ olen huomannut, mutta esiteineiksi lapsiaan kutsuvat yleensÀ ne vanhemmat,
No biologinen fakta nyt kuitenkin on, ettÀ ovat esiteinejÀ.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja kohta sinne soittaa joku 17-vuotias Jarkko-Liisa ja laulaa sen tuiki, tuiki tÀhtönen....
Joku aikuinen vois laulaa Joulupukki puree ja lyö.
Esiteiniys on kulttuurinen kÀsite, ei biologinen. Biologisessa mielessÀ 5-vuotiaskin on esiteini, koska murrosikÀ ei ole alkanut.
Mites se Mika HÀkkinen joskus sanoi, "Suomessa on vÀhÀn ankea ilmapiiri".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja kohta sinne soittaa joku 17-vuotias Jarkko-Liisa ja laulaa sen tuiki, tuiki tÀhtönen....
Joku aikuinen vois laulaa Joulupukki puree ja lyö.
SiitÀ sitÀ sitten vaan soittamaan ja laula se.
Aikoinaan oli tv:ssÀ pohjoismainen lasten laulukilpailu muistaakseni Femmalla. Silloin pisti silmÀÀn, ettÀ suomalaiset lapset olivat paljon aikuisempia kuin muiden maiden lapset, jotka vaikuttivat lapsilta kuten ikÀÀn kuuluukin. Vaaditaanko tÀÀllÀ lapsia aikuistumaan liian varhain, tuli mieleen. Muistan kun itse lapsena toivoin tonttupukua, silloin Àitini ÀrjÀisi, ettÀ ISO IHMINEN. Se on varmaan minua loukannut, koska muistan sen vielÀkin, vaikka en ole sitÀ aktiivisesti muistellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keski-ikÀinen palstamamma katsoo Joulupukin Kuumaa Linjaa?
Olen setĂ€, mutta hauska nauraa typerille kakaroille samalla kun vetÀÀ keittoa.đȘ
Aamulla 8 aikaan vedĂ€t jo keittoa ja katsot pukin kuumaa linjaa? Niin kuka se typerĂ€ ja sÀÀlittĂ€vĂ€ onkaan đ€Ł keski-ikĂ€isellĂ€ ukolla alemmuuskompleksi nuorista kakaroista, kaikkea sitĂ€ nĂ€kee
MikÀ vttu suomalaisia AIKUISIA nykyÀÀn vaivaa, kun kiusaavat netissÀ LAPSIA !? Ihan vtun surullista !
Kaikki tuhmat tytöt voi soittaa mulle, numero on luettelossa.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ vttu suomalaisia AIKUISIA nykyÀÀn vaivaa, kun kiusaavat netissÀ LAPSIA !? Ihan vtun surullista !
Hihiih!đ€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen setĂ€, mutta hauska nauraa typerille kakaroille samalla kun vetÀÀ keittoa.đȘ
Aamulla 8 aikaan vedĂ€t jo keittoa ja katsot pukin kuumaa linjaa? Niin kuka se typerĂ€ ja sÀÀlittĂ€vĂ€ onkaan đ€Ł keski-ikĂ€isellĂ€ ukolla alemmuuskompleksi nuorista kakaroista, kaikkea sitĂ€ nĂ€kee
En oo kyllĂ€ vielĂ€ keski-ikĂ€inen. Itse asiassa oon sen verta nuori, et teidĂ€n mielestĂ€ voisin varmaan soittaa kuumaan linjaan.đ
MinÀkin soitin 11vuotiaana ja selitin ummet lammet lemmikkimarsustani :D
11vuotias on LAPSI: Vai pitÀisikö sen vapettaa huoneessaan ja huutaa ettÀ haista pa"a,en varppina syö mitÀÀn Àllöö kinkkuu.
Joulu on lasten juhla, ei katso ikÀÀ. mieluummin noin kuin katujengissÀ. aikuinenkin voi soittaa, hassulla joulumielellÀ. novallakin ihan vanhat ukot soitteli--- kilpailu--- joko se tonttu kilkutti kisa. kivaa heittÀytymistÀ
Vierailija kirjoitti:
miks ei, kiva kuulla lasten juttuja ja mistÀ pÀin suomea soitellaan. lasten iloa. siekö istut aamusta jo Ale pubissa
Vierailija kirjoitti:
11-vuotias on oikeasti vielÀ lapsi, eikÀ sitÀ pidÀ hÀvetÀ vaan siitÀ pitÀÀ olla ylpeÀ.
Mulla oli ton ikÀisenÀ jo eka poikaystÀvÀ.
Vierailija kirjoitti:
MeillÀ aikuinen katsoo lasten kanssa telkkaria aina. Ei heitÀ itekseen jÀtetÀ tvn kanssa.
N28
Snowflakes snowflakes snowflakes snowflakes snowflakes snowflakes snowflakes ... snowflakes snowflakes snowflakes... đ„±đ„±đ„± snowflakes snowflakes snowflakes... đŽđ€