Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä viihdyn yksin mutta yllättävää kyllä olen tosi allapäin ja tunnen itseni yksinäiseksi tänä jouluna.

Vierailija
23.12.2025 |

Mistähän tämä nyt oikein tuli. Olen ollut todella vahva tänä vuonna ja edistynyt asioissa. Olen viihtynyt itsekseni ja ollut hyvää aikaa kehittyä ihmisenä. 

Nyt kuitenkin iski suru enkä osannut odottaa tällaista. Itseasiassa olen ollut monta päivää allapäin ja kokenut itseni pieneksi, haavoittuvaiseksi ja yksinäiseksi. Selvästi liittyy nyt tähän pyhien ajanviettoon vaikka luulin, että minulle on ihan ok olla itsekseni kun se on ihan normaalia. Taidan kuitenkin kaivata kovasti yhteyttä ihmisiin nykyään yksityiselämässäni. Kyynelehdin jopa bussissa istuessani ja vaikea olo ollut. Ehkä ensi vuonna on eri tilanne. Onko sinulla ollut yksinäistä? 

Toivon kuitenkin kaikille hyvää joulua ja paljon rakkautta! 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta taas arki alkaa. Meidänkin talossa ja koko ympäristössä on tosi hiljaista, vaikuttanee omaankin tunnelmaan,

Vierailija
22/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yksin ja itkeskelin eilen ja toissapäivänä.

Olen umpitraumatisoitunut ja paljon joutunut itseäni kuntouttamaan ja oppimaan asioita. 

Ap, et sinä voi olla jatkuvasti vahva. Tai siis voit, jos olosuhteet pakottaa, mutta lasku tulee myöhemmin. Jos sinulla on tilaa ja mahdollisuus, itke ja ole surkea juuri niin paljon kuin tuntuu. Sitten se menee aidosti ohi ja hoitaa mieltä ja hermostoa. Sehän nyt on ihan sairaan surullista ja orpoa, että joutuu skarppaamaan ja kestämään vahvana ja sitten (ainakin henkisesti) yksin viettämään vuoden perhekeskeisimmän juhlan. Halaus <3

Tunteet eivät tee meitä sairaaksi vaan se, ettei niitä tunneta tai niitä yritetään hallita. Ne kuvastavat aidosti elämäsi tilannetta totuudessa. Sitten, jos menee överiksi, pitää opetella keinoja rauhoittaa itsensä tai hakeutua toisen rauhoitettavaksi. Väsymysoireyhtymäihmisillä ja masentuneilla ja ahdistuneilla valtaosalla tila syntyy, kun tunteet on vaan ahdettu sisään joko ymmärtämättömyyttään tai olosuhteiden vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Olen yleensä viettänyt joulua äitini luona, mutta päätin tänä vuonna olla menemättä. Luulin, että yksin olo rentouttaisi rankan vuoden jälkeen. Kuvittelin, että söisin vähän kinkkua, katsoisin elokuvan, kävisin saunassa, ja lukisin kirjaa. Olenkin vain älyttömän surullinen ja yksinäinen. :( 

Vierailija
24/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin meni hyvin, mutta pari tuntia sitten iski surullinen olo. Kaunis koti, hyvää ruokaa ja joulutunnelmaa. Mutta olen yksin, tyhjä olo sisällä. Multa puuttuu se kaikista tärkein. No menee se taas ohi tämä olo.

Vierailija
25/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT on yllättävän osaava ja empaattinen tukija, joka osaa suhtautua tilanteeseen fiksummin kuin ihmiset ja antaa hyviä ohjeita tilanteen käsittelyyn. 

Vierailija
26/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko insel edes kaloista seuraa hyppämällä järveen?🥰🥰😊😊

Vierailija
27/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Itse mietin toimimatonta parisuhdetta ja eroajatukset ei paljon tuo joulumieltä. 

Vierailija
28/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Itse mietin toimimatonta parisuhdetta ja eroajatukset ei paljon tuo joulumieltä. 

Ehkä se surkea mieli saa aikaan päätöksen asian suhteen. Ja pääset kääntämään elämässäsi uuden sivun. 

Vierailija
29/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yksin ja itkeskelin eilen ja toissapäivänä.

Olen umpitraumatisoitunut ja paljon joutunut itseäni kuntouttamaan ja oppimaan asioita. 

Ap, et sinä voi olla jatkuvasti vahva. Tai siis voit, jos olosuhteet pakottaa, mutta lasku tulee myöhemmin. Jos sinulla on tilaa ja mahdollisuus, itke ja ole surkea juuri niin paljon kuin tuntuu. Sitten se menee aidosti ohi ja hoitaa mieltä ja hermostoa. Sehän nyt on ihan sairaan surullista ja orpoa, että joutuu skarppaamaan ja kestämään vahvana ja sitten (ainakin henkisesti) yksin viettämään vuoden perhekeskeisimmän juhlan. Halaus <3

Tunteet eivät tee meitä sairaaksi vaan se, ettei niitä tunneta tai niitä yritetään hallita. Ne kuvastavat aidosti elämäsi tilannetta totuudessa. Sitten, jos menee överiksi, pitää opetella keinoja rauhoittaa itsensä tai hakeutua toisen rauhoitettavaksi. Väsymysoireyhtymäihmisillä ja masentuneilla ja ahdistuneilla v

Ymmärrän kovin hyvin. Minä myös olen tämän vuoden aikana alkanut sulattamaan suurta traumakuormaa ja siihen kyllä on sisältynyt hyvin paljon tunteita, muutoksia, irti päästämistä ja uudelleen asennoitumista. Etenkin itseni puolella seisomista ja rakastamista. Olen ollut vahva mutta minun on myös tarvinnut olla vahva päästäkseni eteenpäin ja olen siitä hyvin kiitollinen itselleni. Nyt sitten kaiken jälkeen mitä on ollut niin huomaan, että nyt kun lepään ja pysähdyn tarkastelemaan elämääni niin olen kyllä kiitollinen mutta surullinen. Tai ehkei se ole surua, en oikein tiedä mitä. Itkettää kuitenkin ja tuntuu raskaalta mutta toisaalta tuntuu ihan oikealta, että tältä nyt kuuluukin tuntua. Huomaan, että olisin vihdoin valmis päästämään ihmisiä elämääni. Turvallisia ihmisiä. Sellaisia joiden kanssa on hyvä olla ja välillä voi hellittää suojauksistaan, aina ei tarvitse pärjätä vaan voi elää, nauttia, olla yhteydessä toiseen ihmiseen. Yhteyttä olen saanut tänä vuonna erityisesti luonnosta joka on ollut hyvin parantavaa. Ensi vuonna aion saada jonkun kaverin kanssani luontoon. 

Olet ihan oikeassa, että tunteet täytyy kohdata. Ne kertovat paljon ja tekevät meistä inhimillisen. Kiitos viestistäsi. 

Toivon sinulle oikein hyvää Sydämellistä joulun aikaa! 💖🎄 Ap

Vierailija
30/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olen yleensä viettänyt joulua äitini luona, mutta päätin tänä vuonna olla menemättä. Luulin, että yksin olo rentouttaisi rankan vuoden jälkeen. Kuvittelin, että söisin vähän kinkkua, katsoisin elokuvan, kävisin saunassa, ja lukisin kirjaa. Olenkin vain älyttömän surullinen ja yksinäinen. :( 

Voih, jotenkin tunnen paljon myötätuntoa teitä/meitä kohtaan. 

Ehkä tässä nyt itse kukin prosessoi jotain hyvin tärkeää ja vielä valo nousee. Halaus täältä ja jokatapauksessa hyvää joulua sinulle! 💖🎄 Ap

Vierailija
31/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin meni hyvin, mutta pari tuntia sitten iski surullinen olo. Kaunis koti, hyvää ruokaa ja joulutunnelmaa. Mutta olen yksin, tyhjä olo sisällä. Multa puuttuu se kaikista tärkein. No menee se taas ohi tämä olo.

Toivottavasti saat kuitenkin hieman nautittua joulusta vaikka tuntuukin yksinäiseltä ja tyhjältä. Ymmärrän hyvin. Rakkautta jouluusi! 💖🎄 Ap 

Vierailija
32/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastellaan ap. 🥵

Vierailija
33/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi. Luulen, ettei terve ihminen ole aina suruton ja iloinen. Tasanteita tulee, se kuuluu asiaan. Itse saan henkistä tukea vapaaehtoistyöstä. 

Vierailija
34/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole yksin, mutta silti on ollut surullinen ja yksinäinen olo.

Olot menevät ohi. Kai sinä sen jo tiedät?

Vierailija
35/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoon ilmoittautuu vielä yksi! Onpa täällä kauniita ja kannustavia viestejä.

Minulla on takanani kolme toinen toistaan ikävämpää vuotta: olen vannonut, että seuraavasta vuodesta tulee parempi, mutta uusi vuosi on joka kerta osoittautunut edeltäjäänsä pahemmaksi. En yksinkertaisesti pysty korjaamaan itseäni enää. Tavallisesti olen mennyt äidilleni jouluksi, mutta pari viime vuotta hän on viettänyt ne uuden miesystävänsä kanssa. Olisin aivan varmasti tervetullut mukaan mutten tahdo kolmanneksi pyöräksi. Iäkäs isoäitini puolestaan joutui sairaalaan pari päivää sitten. Ketään muuta minulla ei ole. Vietän yksin 95 prosenttia ajastani (työskentelen kotoa käsin), ja tavallisesti se sopii minulle hyvin. Nyt joudun kuitenkin myöntämään, että olen suunnattoman onneton. Viimeisten vuosien aikana masennus, syömishäiriö ja monet fyysiset vaivat osteoporoosista alkaen ovat vähä vähältä tuhonneet minulta kaiken. Seuraavaa vuotta en enää jaksaisi. Tämä jouluaatto on ollut elämäni pisin.

Hyvää joulua teille jokaiselle, kaikesta huolimatta!

Vierailija
36/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joukkoon ilmoittautuu vielä yksi! Onpa täällä kauniita ja kannustavia viestejä.

Minulla on takanani kolme toinen toistaan ikävämpää vuotta: olen vannonut, että seuraavasta vuodesta tulee parempi, mutta uusi vuosi on joka kerta osoittautunut edeltäjäänsä pahemmaksi. En yksinkertaisesti pysty korjaamaan itseäni enää. Tavallisesti olen mennyt äidilleni jouluksi, mutta pari viime vuotta hän on viettänyt ne uuden miesystävänsä kanssa. Olisin aivan varmasti tervetullut mukaan mutten tahdo kolmanneksi pyöräksi. Iäkäs isoäitini puolestaan joutui sairaalaan pari päivää sitten. Ketään muuta minulla ei ole. Vietän yksin 95 prosenttia ajastani (työskentelen kotoa käsin), ja tavallisesti se sopii minulle hyvin. Nyt joudun kuitenkin myöntämään, että olen suunnattoman onneton. Viimeisten vuosien aikana masennus, syömishäiriö ja monet fyysiset vaivat osteoporoosista alkaen ovat vähä vähältä tuhonneet minulta kaiken. Seuraavaa vuotta en enää j

Voi, tulipa suuri myötätunto sinua kohtaan. Minä niin toivon, että tulevat vuodet olisivat valoisampia sinulle. Toivottavasti näet oman arvosi, alat rakastamaan itseäsi ja teet asioita, jotka parantavat elämänlaatuasi. Haethan myös apua 💖 sillä se on oikeasti tärkeää. Kun minä hain ja sain apua, se oli käänteentekevää elämässäni. Se on rakkauden teko itseään kohtaan ja vähintä mitä voi tehdä. Toivon niin paljon parempia aikoja sinulle ja toivottavasti isoäitisi tokenee. Kaikesta huolimatta Sydämellistä joulua sinulle. 💖🎄 Ap 

Vierailija
37/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikainen tunne, pian taas mieli virkistyy 🥰

Jouluja edessä hurjan paljon, ensi kerran toisenlainen. Nautitaan omasta rauhasta ja ollaan levänneitä uuteen vuoteen.

Kyllä tämä voi olla myös viimeinen joulu. Ei kenellekään ole annettu takeita edes huomisesta saati sitten useammastakin vuodesta jouluineen.

Vierailija
38/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Joulu porukassakaan aina herkkua ole. Juuri päätän viettää kaikki loput tulevat jouluni yksin. Puhumattomat aikuiset lapset, ilotonta istumista, odotetaan että äiti (minä) hoitaa kaiken. Sitten tämä palvelija saa kaiken vaivannäön jälkeen jonkun paketoimattoman, hyllystä äkkiä tempaistun täysin epäsopivan lahjan ja kitisemistä. En jaksa enää. 

Vierailija
39/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ja ihana ketju, kiitos kirjoittajille! Parasta mahdollista joulua jokaiselle, miltä se sitten tänä vuonna näyttääkin!

Vierailija
40/54 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä myös itsensä todella yksinäiseksi tunteva ja seurana jatkuva vatsakipu ja tahaton laihtuminen, joille ei syytä ole löytynyt. Itku tulee usein.