maidoton puuro??
nyt pojalla 7kk todettiin maitoallergia.....olen tähän asti antanut bonan/piltin jauhepuuroja, mutta niissä siis maitoa!
Voiko tämän ikäiselle keittää ihan tavallisista kaurahiutaleista puuroa ja siis esim myös ruis, ohra jne. Niissä kun ei taida olla maitoa mutta onko niissä liikaa suolaa??
Kommentit (4)
Heips,
meilläkin maitoallerginen syö ihan noita tavallisia hiutaleita..tosin vaan kauraa ja neljän viljan..mut kuitenki. olen tehny ihan mikrossa. 2 rkl hiutaleita jotka olen sauvasekoittimella ensin hienontanu pienemmäks siihen oon lisänny vaan keitetyn veden. antanu turvota vähän aikaa ja sit mikroon n.40 sekkaaa. tuo aikahan riippuu ihan siitä et minkälainen mikro..meillä tossa ajassa kiehahtaa jo silleen et kohta tulee kulhosta yli. sit vaan sekaan jotain hedelmäsosetta...
kannattaa kokeilla..
inari
sitten olen keitellyt maitoalergikolle nalle minuuttivelliä, kunnes todettiin myös vilja-allergia. mutta se valmistuu nopeasti, on sileää ja voi keittää vähän paksumpaa ja notkistaa sopivalla maidolla
myös muksun valmispuuro ohra-luumu on maidoton.
Valmispuuroihin on lisätty niin monenlaisia ainesosia, että allergiselle niissä on aika tutkiminen että varmasti sopii.
Muksu-puurotetroissa on tosin maidottomia versioita, ne ovat ihan käteviä reissussa. Esim. Puolukkainen puuro on maidoton, se on minustakin todella hyvää. Muitakin makuja löytyy, mutta kannattaa varmistaa että puuro sisältää niitä viljoja joita olette jo kokeilleet ja todenneet sopiviksi.
Itse olen aina tehnyt puurot kotona maidottoma ja hyvin maistuvat eli olen käyttänyt ihan tavallisia kaupan kaura, manna tai neljänviljan puurojauhoja, siis aikuikuisillekkin tarkoitettuja eikä niissä mitään suoloja ole . Riisipuurosta ei oikein hyvä tullut. Pojan ollessa ½v keitin puuroa vähän suositusaikaa pitempään, niin tuli pehmeämpää. Koska puuro on maidottomana ehkä hiukan mauttomampaa olen käyttänyt Bona / Piltti ym hilloja aika reiluja määriä. Niihinhän ei ole lisätty sokeria.
Mukavia maidottomia puurohetkiä teille, hyvää tulee!