Muistatteko aikoja kun kaupat oli kiinni joulupyhinä? Ja kaikkina muina pyhinä?
Jopa sunnuntaisin olivat kiinni ja lauantaisin sulkivT kello 14.00!! Onko muita vanhoja? 😃
Kommentit (60)
Ai voi, vanhat hyvät ajat, tai ainakin vähän parempaa aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Aika oli silloin tietenkin eri. Nykyään ihmisiä on töissä kaikkina vuorokaudenaikoina, joten normaaliarjessa kaupat saavat olla auki vaikka 247. Mutta! Mun mielestä kaupat saisivat olla kiinni 24. ja 25. joulukuuta. Ei kenelläkään voi olla tarvetta käydä jouluaattoiltana kaupassa.
Ei kaikki vietä joulua. Vaikka suurin osa viettäisi, niin silti on paljon, ketkä ei vietä. Mä olen ehkä tapanina vasta menossa sukulaisille syömään, joten jouluaatto on mulle ihan normipäivä ja kiva käydä hakemassa jotain snäkkiä, jos tarvii.
Ihan nykyaikaa, että uskonnollisten juhlien vuoksi koko maailma ei pysähdy.
Erikoisliikkeet menivät kiinni kahdelta mutta isommat marketit vasta kuudelta. Sunnuntaina mikään ei ollut auki kaupungeissa mutta "maalla" pikkukaupat saivat myydä kaljaakin sunnuntaina. Tämä oli tilanne vuoteen 1997 saakka joten ei tuon muistamiseen tarvitse olla mikään eläkeläinen. Täysin aukiolo vapautettiin vasta 2016.
Maalla oli lainausmerkeissä siksi että esim. Turun Ruissalossa ja Espoon suvisaaristossa vallitsivat maaseudun olot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika oli silloin tietenkin eri. Nykyään ihmisiä on töissä kaikkina vuorokaudenaikoina, joten normaaliarjessa kaupat saavat olla auki vaikka 247. Mutta! Mun mielestä kaupat saisivat olla kiinni 24. ja 25. joulukuuta. Ei kenelläkään voi olla tarvetta käydä jouluaattoiltana kaupassa.
Kyllä ne jotkut onkin, kauppiaat saa itse päättää. Mä vähän tyrmistyin kun olin menossa viime joulupäivänä yhteen K-Supermarkettiin Hgissä ja se oli KIINNI, uskokaa tai älkää.
Lisää tyrmistystä. Ainakin yksi mainitsemasi kauppaketjun kauppa on kiinni myös 25.12. 2025. Siis Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ja talous on mennyt alaspäin siitä asti kun aukiolot vapautui.
Se nyt tuskin johtuu kauppojen aukioloaikojen vapautumisesta.
Muistan. Elämä oli rauhallisempaa silloin. Kaipaan tuota aikaa.
Eikä mainoskanavan ohjelmissa ollut mainostaukoja.
Mun molemmat lähikaupat ovat joulupäivänä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ollut edes mainoskanavia, oli vain yle 1, myöhemmin tuli sitten " viihdekanava" yle2
Muistan. Ja muistan ne hirveät ruuhkat kaupoissa ennen joulua kun kaikki ostivat kuin henkensä hädässä ruokaa pyhiksi. Pyhät sitten kökittiin kotona eikä kavereita nähty. Se oli enneminkin tylsää kuin ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja baarit ja ravintolat oli kiinni jouluna. Baariin meno jouluna olisi ollut kauhistus silloin entisaikoina.
Tapaninpäivänä sitten sai mennä baariin.
Joskus oli joku ihme välijakso, että lauantaisin meni kiinni kuudelta, mutta sunnuntaisin sai olla yhdeksään asti auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ollut edes mainoskanavia, oli vain yle 1, myöhemmin tuli sitten " viihdekanava" yle2
Vähän uudempaa entisaikaa, kun oli mtv ja muita kaupallisia kanavia niin joulunaikaan ei tullut niitä mainoksia. Näin minun lapsuudessa/nuoruudessä 80- ja 90-luvulla. Katson kyllä televisiota, mutta en muista onko tuo mainostauko vielä käytössä vai saako materialistisia mainoksia lähettää myös jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Ja muistan ne hirveät ruuhkat kaupoissa ennen joulua kun kaikki ostivat kuin henkensä hädässä ruokaa pyhiksi. Pyhät sitten kökittiin kotona eikä kavereita nähty. Se oli enneminkin tylsää kuin ihanaa.
Ne hirveät ruuhkat oli tänään, niin on ihan tuoreessa muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Kaipaan noita aikoja.
Uskomatonta miten joku voi kaivata kauppojen kiinnioloa.
Muistan vielä senkin kun Alko oli mystinen paikka missä pulloista näki kaupassa vain pohjan. Tässä ajassa kun kaikki tulee päin näköä toivoisin että Mysteeri-Alko tekisi paluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hirveät ruuhkat oli tänään, niin on ihan tuoreessa muistissa.
Ei ollut ruuhkaa. Ihan rauhallista oli illalla. Kiitos näiden vapaampien aukioloaikojen.
Lidl oli aluksi vain neljään auki lauantaina.
Ennen sunnuntaina ja pyhinä oli hiljaista. Paitsi jos joku tamppasi mattoja. Nyt on autoralli joka päivä.