Muistatteko aikoja kun kaupat oli kiinni joulupyhinä? Ja kaikkina muina pyhinä?
Jopa sunnuntaisin olivat kiinni ja lauantaisin sulkivT kello 14.00!! Onko muita vanhoja? 😃
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mainoskanavan ohjelmissa ollut mainostaukoja.
Itse asiassa ei ollut edes mainoskanavia, oli vain yle 1, myöhemmin tuli sitten " viihdekanava" yle2
Ja virityskuva.
Kaupat menivät kiinni ennen kello yhtä lauantaina ja pyhisin tuli vain jumalanpalveluksia ja Kekkosen puheita telkkarista.
Muistan hyvin.
Keski-Euroopassa on ihan tavallista tänäkin päivänä, että kaupat on kiinni sunnuntaisin. Ei se mikään muinaisjäänne ole.
Muistan. Piti pitää kiirettä että ehti töistä kauppaan ennen kuin se sulki ovensa. Muistan vielä vanhemman ajan, kun kaupassa oli myyjä, jolle kerrottiin mitä haluaa ostaa ja myyjä keräsi tuotteet tiskin takaa ja hyllyistä ja pakkasi nätisti paperiin ja sitoi vielä narulla kiinni. Silloin kellään ei ollut kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mainoskanavan ohjelmissa ollut mainostaukoja.
Itse asiassa ei ollut edes mainoskanavia, oli vain yle 1, myöhemmin tuli sitten " viihdekanava" yle2
Vähän uudempaa entisaikaa, kun oli mtv ja muita kaupallisia kanavia niin joulunaikaan ei tullut niitä mainoksia. Näin minun lapsuudessa/nuoruudessä 80- ja 90-luvulla. Katson kyllä televisiota, mutta en muista onko tuo mainostauko vielä käytössä vai saako materialistisia mainoksia lähettää myös jouluna.
Vasta 1990-luvulla alettiin lähettää mainoksia myös jouluna ja pääsiäisenä. Ensi alkuun ne olivat kauppojen joulu- ja pääsiäistoivotuksia. Mutta pian ne muuttuivat tavallisiksi mainoksiksi. Oli niin hienoa, kun 1980-luvulla joulun televisio-ohjelmat oli rauhoitettu mainoksilta. Ja pitkänäperjantaina Dallas tuli ilman mainostaukoja. Pyhä tuntui oikeasti pyhältä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa on ihan tavallista tänäkin päivänä, että kaupat on kiinni sunnuntaisin. Ei se mikään muinaisjäänne ole.
Juuri näin. Monella suomalaisella on harhainen käsitys kauppojen laajan aukiolon yleisyydestä.
Oliko joskus 2005 tienoilla vielä silleen että sunnuntaisin ei isommissa kaupungeissa isot kaupat olleet auki, mutta jostain syystä jollain pikkupaikkakunnalla (kuten pohjoisen turistikaupungissa) saattoi olla?
Muistanko ihan väärin, tämä on vaivannut. Itse olen ollut joku alle parikymppinen silloin enkä oikein kunnolla muista.
Lapsuudessani joulupäivä oli äärimmäisen hiljainen. Kun meni ulos, mitään ei oikeastaan kuulunut mistään. Yhteiskunta pysähtyi yhdeksi päiväksi. Ei aivan niin hiljaista ollut kuin erämaakämpällä Lapissa, mutta kuitenkin sellaista, että se tuntui aivan omanlaiseltaan olotilalta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani joulupäivä oli äärimmäisen hiljainen. Kun meni ulos, mitään ei oikeastaan kuulunut mistään. Yhteiskunta pysähtyi yhdeksi päiväksi. Ei aivan niin hiljaista ollut kuin erämaakämpällä Lapissa, mutta kuitenkin sellaista, että se tuntui aivan omanlaiseltaan olotilalta.
Muistan hyvin tuon. Ja kaipaan!
Muistan toki. Olen elänyt sellaista aikaa kauemmin kuin tätä älyvapaata aikaa. Onnekseni tämä kohta on ohi ja pääsen kummittelemaan.
^ Isot kaupat oli kiinni, mutta joku k-market saattoi olla auki. Se perustui kaupan kokoon. Pienet sai olla auki.
Vierailija kirjoitti:
^ Isot kaupat oli kiinni, mutta joku k-market saattoi olla auki. Se perustui kaupan kokoon. Pienet sai olla auki.
Alle 400 m2
Vierailija kirjoitti:
Oliko joskus 2005 tienoilla vielä silleen että sunnuntaisin ei isommissa kaupungeissa isot kaupat olleet auki, mutta jostain syystä jollain pikkupaikkakunnalla (kuten pohjoisen turistikaupungissa) saattoi olla?
Muistanko ihan väärin, tämä on vaivannut. Itse olen ollut joku alle parikymppinen silloin enkä oikein kunnolla muista.
Noinhan se oli. Sipilän hallitus purki sittemmin aukiolosäännöstöä, minkä takia kioskeilla alkoi mennä huonosti. Minä arvasin jo silloin, että porvarilla on ketunhäntä kainalossa: halutaan saada kansa ajattelemaan, että ei ole eroa arjella eikä pyhällä, jotta voidaan alkaa vaatia pyhäpäivälisistä luopumista.
Tavaratalo Joulun auki ympäri vuorokauden.Kuka siis oikeasti sitten enään kävisi?
98 oli ainakin Cittarit auki sunnuntaisin klo 12-21, muistan kun olin silloin kassalla töissä ja tuo oli rahakas vuoro. Lauantaisin kaupat meni klo 18 kiinni. Jouluaattona kauppa oli auki klo 18 asti.
Vierailija kirjoitti:
Muistan toki. Olen elänyt sellaista aikaa kauemmin kuin tätä älyvapaata aikaa. Onnekseni tämä kohta on ohi ja pääsen kummittelemaan.
Heh, ajattelen samoin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin Suomella meni vielä hyvin. Muista pyhittää lepopäiväsi.
Minusta se oli ay-liikkeen ja työntekijöiden kannalta hyvä ratkaisu kun kaupat olivat kiinni sunnuntaisin ja pyhäpäivinä, jolloin useimmilla ihmisillä oli enemmän yhteisiä vapaapäiviä. Jos kaupat olisivat auki esimerkiksi ma-pe klo 8-20 ja la 8-18, niin pitäisi siinä ajassa ehti tehdä ne tärkeimmät ruokaostokset, jos osaa vähänkin suunnitella asioita eteenpäin. Ei kai sitä kaikkea kotiin ostettua kaljaakaan ole pakko juoda yhtenä iltana?
Olen "vanha", mutta enpä oikeastaan muista. Tai tiedän kyllä, että näin on ollut. En käy nytkään kaupoissa sunnuntaisin ja pyhinä (joskus lauantaisin aamupäivällä), niin ei silleen ole asiasta muistikuvia.
Vierailija kirjoitti:
En käy nytkään kaupoissa sunnuntaisin ja pyhinä (joskus lauantaisin aamupäivällä),
Minäkin yritän pitää vanhoista hyvistä tavoista kiinni ja tietoisesti vältän sunnuntaisin ja pyhäpäivisin kauppoja.