Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei työtön! 1.9.2026 alkaen sinun pitää tehdä profiili työmarkkinatorille

Vierailija
23.12.2025 |

ja paljon muutakin tulossa:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d9f0169-70e6-45e5-8e33-a1d05c2fb…

Työssäkäyvä voi ihan vapaasti omasta tahdosta tehdä profiilin vaikka linkediniin

"Työttömyystuki lähtee helpommin

Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. Uutena asiana työnhakijoiden on laadittava ja julkaistava profiili Työmarkkinatori-palvelualustalle 1. syyskuuta 2026 alkaen."

Virkamiehet varmasti syynää noita profiileja ja laittaa karensseja jos profiili ei ole tarpeeksi hyvä?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskoisi kirjoitustaidostasi päätellen. Missä kävit koulusi? Suomessa ei ole tapana laittaa pistettä joka sanan väliin.

Suomessa voidaan laittaa piste joka sanan jälkeen, jos halutaan simuloida sitä tapaa missä puhuessa pidetään pidempi tauko joka sanan välissä. Tätä käytetään esimerkiksi silloin, kun halutaan saada joku yksinkertainen ymmärtämään selkeä asia.

Oletko yksinkertainen vai miksi ihmeessä teet noin? Oikeasti koulutettu osaisi esittää asiansa käyttämällä kieltämme monipuolisesti ja napakasti ilman turhia pelleilyjä. Taidat olla pelkästään wannabe koulutettu.

Kyseessä on Asiantuntija. Sellainen joka tekee Vaativaa Asiantuntijatyötä. Ihmissuhdetaidot ovat olemattomat ja hän yrittää päteä käyttäytymällä muita kohtaan ylimielisesti. Jos joku ei ymmärrä Hänen korkeutensa ulostuloa alkaa lapsellinen temppuilu. Kuten tässäkin tapauksessa. Hän ei voi vastata asiallisesti, koska kyseessä on itsestään epävarma "älykkö" joka ottaa itseensä joka h*lvetin asiasta. 

Vierailija
122/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä.

Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?

Mä olen tarkoituksella pois somesta, en halua tietojani julkisesti mihinkään.

Olin työttömänä pari vuotta sitten 2kk. Minulla oli jo kirjoitettu työsopimus, mutta piti silti pari kk hakea työpaikkoja. Yhteen työpaikkaan olisin päässyt haastatteluun, mutta ilmoitin että olen jo päässyt töihin (kuten olinkin!), joten skippaan haastattelun. Viikon päästä tuli työkkäristä soitto, että yritys x soitti että olen kieltäytynyt töistä? Minä kysyin vastavuoroisesti, että kuka on vuotanut minun tiedot ja kelle, työkkärikö on kertonut yritys x:lle et juu kyllä meillä on matti meikäläinen Porvoosta täällä listoilla, vai miten on mahdollista että ilman mitään tarkempia työnhakijatietoja etu- ja sukunimeä enempää tai että cv:stä olisi näkynyt työttömyyteni, olen hakenut töitä, ja yritys x on saanut tietoon minun olleen työkkärin listoilla? Ei osannut työkkäri vastata!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nonni, kaksi tiplua ja tuet pois. Nyt loppui loikoilu.

Tyhmä kokkari ei ymmärrä, että jos työmarkkinatuki tai anssi katkaistaan, ihminen hakee silloin toimeentulotukea. Ja mikä parasta, silloin ei tarvitse hakea töitä, voi loikoilla ihan rauhassa. Mutta tätähän te itse halusitte 😂

Ihan vaan nyt tiedoksi sulle, että lakia muutettiin just siten, että jos et hae töitä ja työmarkkinatukea, tai perseilet sen hakemisen suhteen, niin sun perustoimeentulotukesi puolitetaan. Vieläkö naurattaa :-)

Vierailija
124/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vähän samallainen kuin tinder ilmoitus?

On täsmälleen samanlainen, voit tehdä vaikka kymmenen ilmoitusta etkä tule saamaan yhtään mätsiä 530 000 muun työnhakijaksi ilmoittautuneen joukosta. 

Suomessa on historiallinen massatyöttömyys siksi että työpaikkoja on puoli miljoonaa liian vähän ja työnantajat haluavat päinvastoin irtisanoa nykyisetkin täysin ilmaiseksi ja mielivaltaisesti.

Ai hittolainen, kävipä niillä tuuri kun hallitus laillisti perusteettomat irtisanomiset 1.1.2026 alkaen.

Vierailija
125/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Profiili on varmaan kaikista yksinkertaisin asia mitä työttömältä vaaditaan. Ihan jo oman koulutus- ja työhistorian kirjaaminen työttömäksi ilmoittautuessa vie hemmetisti enemmän aikaa. Jos ei jaksa kirjoittaa jotain muutamaan tekstikenttään, niin sitten saa kyllä olla ilman tukiakin. Ja nimi ei näy profiilin yhteydessä kenellekään muulle kuin työllisyyspalveluiden virkailijalle, eli mikään GDPR ei käy tekosyyksi.

Tekoäly tekee täydellisen profiilin muutamassa sekunnissa kun sille viheltää vähän ensimmäisetä värssystä pohjaksi. 

Koomista seurata keskustelua jossa rikkaimman prosentin kuplaan sulkeutuneiden ammattipoliitikkojen lisäksi joku av-mammakin ihan oikeasti kuvittelee että työnantajat tulisivat ikinä edes avaamaan työttömältä tulvivia hakemuksia saati sitten että kukaan menisi syynäämään puolen miljoonan työnhakijaksi kirjautuneen profiileja.

BUAHAHAHAHAHAHA!

Vierailija
126/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei edes yritetä puhua, että työkokeilija, harjoittelija tms olisi töissä. Kaikki tietävät, etteivät ole. 

Vierailija
127/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä.

Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?

Kyllä sun on julkaistava tietosi. Muuten ei työkkäri maneja tipu!

Vierailija
128/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eduskunta hyväksyi potkulain"

https://yle.fi/a/74-20200730

Vierailija
129/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain"

https://yle.fi/a/74-20200730

Tulee voimaan viikon päästä.

Vierailija
130/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma sinne torille pitää julkaista myös vähintään minuutin pituinen työnhakuvideo jossa kertoo omasta osaamisestaan. Tämä on vaatimus sille että tuet jatkuvat. Ja videot tulevat tosiaan olemaan kaikille julkisia. 

Vierailija
131/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. "

Neljä hakemusta kuussa? 

Sitähän tässä tarvittiinkin, että yritykset alkavat saada entistä enemmän hakemuksia perattavaksi. Ilmeisesti 1000+ hakijaa ei ole riittänyt. 

Vierailija
132/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä väliinputoajia, jotka eivät tosiasiallisesti voi työllistyä. Sairaita ja vammaisia, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta ei päästetä.

Ihan yhtälailla iäkkäämmät hakijat työttömät ovat pulassa. 

Tai itseasiassa lähes kaikki. 

Vierailija
133/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma sinne torille pitää julkaista myös vähintään minuutin pituinen työnhakuvideo jossa kertoo omasta osaamisestaan. Tämä on vaatimus sille että tuet jatkuvat. Ja videot tulevat tosiaan olemaan kaikille julkisia. 

:D

Vierailija
134/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) olekaan tässä tapauksessa voimassa?

Tämähän on rekisteri jota voi käydä katsomassa kuka tahansa työnantajaksi ilmoittautunut. Niissä riittää kaikenlaista puliveivaria.

Ei. Voi. Käydä.

Jäikö peruskoulu kesken vai etkö ole käynyt koulua?

Olen käynyt enemmänkin kuin peruskoulun. Suosittelen myös sinulle, niin kenties ymmärrät ettei tässä ole kyseessä mikään julkinen nimilista eikä olla rikkomassa tietosuoja-asetusta.

Kerro tarkemmin. Ketkä saavat käydä katsomassa?

Vierailija
135/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kiinnostaa se että syynääkö työnantajat koskaan noita profiileja, eli voiko oikeasti saada työtarjouksia tuota kautta.

No tuskin sillä mielin että palkkaako töihin vaan muuten vaan uteliaisuuttaan. Julkinen juorutoimisto siitä tulee ja pilkankohde. Suomalaiset tuntien.

Vierailija
136/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keillä on pääsy katsomaan sitten tuota työttömien massiivista listaa?

Voiko kuka tahansa mennä katsomaan ja etsimään tuntemiaan ihmisiä, että ovatko he siellä listattuna ja näkemään heidän profiilin?

Olettaisin että sinne pitää jotenkin tunnistautua, ei kai työpaikkailmoituksiakaan voi muuten jättää. Joka tapauksessa jokainen voi itse valita kuinka paljon kertoo omassa profiilissaan. Ei ole pakko laittaa näkyviin nimeä tai yhteystietoa, ei varsinaista cv:tä, ei tarkkoja tietoja koulutuksesta valmistumisvuosineen... Saa kertoa vapaamuotoisesti millaista työtä on tehnyt ja millaista työtä hakee. Eli kyseessä ei ole mikään työttömien julkiterhikki mistä voi käydä etsimässä tuttuja ja sukulaisia.

Kuulostaa ihan rekryfirmojen ilmoituksilta :D. Niissähän ei usein kerrota firman nimeä tai tarkkaa työnkuvaa. Työttömän pitäisi kuitenkin (mukamas) tehdä yksilöityjä hakemuksia niihin ja osoittaa suunnatonta kiinnostusta mysteerityötä kohtaan. 

Olisi kyllä hyvä, jos työpaikatkin pakotettaisiin kahlaamaan läpi tuhansia ympäripyöreitä ilmoituksia kuten "olen 30-50 -vuotias henkilö, jolla on paljon työkokemusta". Siitä vaan palkkaamaan!

Vierailija
137/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pakotetaan laittamaan julkiseksi työkokeilut, kuntouttavat työtoiminnat ym. Pahimmassa tapauksessa arviointeineen, miten hienosti Jukka kuori ihan itse perunoita ja Sirpa tyhjensi puistojen roskiksia. Siitä sitten vammaisen narkomaanin maine ja menee viimeinenkin mahdollisuus saada oikeaa palkkatyötä. Jippii!

Vierailija
138/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) olekaan tässä tapauksessa voimassa?

Tämähän on rekisteri jota voi käydä katsomassa kuka tahansa työnantajaksi ilmoittautunut. Niissä riittää kaikenlaista puliveivaria.

Ei. Voi. Käydä.

Jäikö peruskoulu kesken vai etkö ole käynyt koulua?

Olen käynyt enemmänkin kuin peruskoulun. Suosittelen myös sinulle, niin kenties ymmärrät ettei tässä ole kyseessä mikään julkinen nimilista eikä olla rikkomassa tietosuoja-asetusta.

Kerro tarkemmin. Ketkä saavat käydä katsomassa?

Työnantajat. Eivätkä hekään tosiaan näe kuin ne tiedot mitä työnhakija itse dinne laittaa, ja nimi ja yhteystiedot eivät kuulu niihin pakollisiin, kuten ei työhistoriakaan muuten kuin yleisluontoisesti kuvattuna. Siitä ei ole mitään pelkoa että profiilista tulisi tunnistetuksi jos ei itse halua.

Vierailija
139/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä.

Mitenköhän GDPR vaikuttaa tuohon?

"Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) suojaa yksityishenkilöitä, kun heidän tietojaan käsitellään yksityisellä sektorilla ja suurimmalla osalla julkista sektoria." 

Vierailija
140/183 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatori on juurikin työttömille. Ei kukaan työntekijä omista profiilia siellä. Siksi kannattaa olla töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän