Päihdeongelmaisen joulu? Millaiseksi sen kuvittelet?
Millainen se todellisuudessa on? Saa kertoa omakohtaisia kokemuksia.
Kommentit (46)
Joulu ilman viinaa on teeskentelyä et jouluna vois olla hauskaa.
Mulla se oli aina hirveää kituuttelua. Muut päivät vuodesta saa ryypätä mielin määrin mutta jouluna joutuu viettämään aikaa läheisten kanssa enkä viitsi pilata heidän joulua olemalla kaatokännissä. Voi sitä helpotusta kun pääsee illalla omaan kotiin ja saa korkata.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ilman viinaa on teeskentelyä et jouluna vois olla hauskaa.
Viina nyt on teeskentelijöiden päihde. Niiden jotka luulee, että se on hyvää, kun ei tiedetä paremmasta.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kai tällaiset ihmiset yleensä mitään joulua vietä? Narkkareiden vanhempia käy kyllä sääliksi. Muiden vanhempien lapset tulevat kylään, mutta he joutuvat miettimään, onko lapsi edes elossa. Voimia kaikille, joita asia koskettaa.
Joskus varmaan salaa toivovat puhelinsoittoa tai poliisien kotikäyntiä jottei tarvitse enää murehtia.
Se on ongelma jos EI ole päihteitä.
Minut onneksi kutsui eräs ystävä luokseen syömään aattona, ja hänen eräs ystävättärensä tulee myös. He eivät käytä lainkaan alkoholia, joten minäkään en juo.
No sen asiasta tietämätön mieltää samaksi stereotypiaksi, kuin alkoholisminkin. Eli varmaan päihdeongelmaisen joulu on halvimmat votkan yltiöpäistä kittaamista aamusta iltaan, välillä oksentaen. Ja että syödään korkeintaan Alepan porkkanalaatikko ja leikkelekinkku.
Meillä se oli sitä, että syötiin joulupöydän antimia sivistyneesti ja lapset sai paljon kalliita lahjoja. Kuten sai myös silloinen puoliso. Joulupöydässä otin muutamia lasillisia viiniä ja toki olin ottanut olutta pohjalle päivän mittaan jo ennen pöytään istumistani. Mutta koska toleranssi alkoholiin oli huipussa, en minä ollut humalassa, en edes hiprakassa. Sitten kun pöydästä oli noustu ja lahjat avattu, niin aloin omasta mielestäni vasta juomaan. Kuuntelin musiikkia ja lasten mentyä nukkumaan tulin ehkä koneelle. Sitten meni viskiä ja join itseltäni lähestulkoon tajun pois. Aamulla nukutti pitkään ja oli helvetin huono olo. Sitten sitä lähdettiin korjaamaan - mutta ei taaskaan vedetty jurriin saakka - siis ennen yötä.
Tuo on alkoholistin - päihderiippuvaisen joulu. Sitä se mulla oli.
Itse olen alkoholisti. En kuitenkaan jouluna kehtaa ryypätä kun menen vanhemmille kylään.
Höttyrä on hyvää. 30 kiloa sokeria ja kylpyamme täyteen vettä, pikahiivaa....siinä 3-4 päivää ennen joulua. Riittää kaverille kans.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se oli aina hirveää kituuttelua. Muut päivät vuodesta saa ryypätä mielin määrin mutta jouluna joutuu viettämään aikaa läheisten kanssa enkä viitsi pilata heidän joulua olemalla kaatokännissä. Voi sitä helpotusta kun pääsee illalla omaan kotiin ja saa korkata.
Ymmärrän kyllä tuon kituuttelu fiiliksen mutta miksi sinun pitää korkata yksin kotona? Etkö osaa olla muuten vaan kotona, puuhailla jotain mielenkiintoista ja syventyä siihen? Mitä teet humalassa ryypiskellessäsi?
No minä olen ryypännyt monta päivää. Samalla olen siivonnut aina jonkin verran. Voi sitten olla selvänä kun vieraat tulee.
Silloin kun itse olin vielä juoppo, niin vähiten kännissä mä siinä perheen joulupöydässä olin. Eno ja isä humaltu jossain kohtaa siitä viinistä ihan niin, että heistä näki. Mutta mullahan oli tolet huipussa ja vaikka mä kiskoin viiniä samaan tahtiin ja nopeampaakin kuin he, niin ei musta näkynyt. Sen yleensä sai kuulla, kun äiti toru isää jossain vaiheessa iltaa et "joisit sivistyneesti kuin tuo poikas". Eikä isä siis ollut mitenkään yltiökännissä. Mutta mä vaikutin vesiselvältä, koska ei se viini tuntunut juur missään. Perseet mä vedin vasta sitten jouluyötä vasten kun olin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on itsellänikin. Aattona käyn kotipaikalla syömässä muiden sisarusteni kanssa selvinpäin, mutta illalla kännään. En halua huolestutaa vanhempiani ja sanon että illalla käyn joulusaunassa ja katson elokuvan, vaikka todellisuudessa lähinnä koko ilta menee tietokoneella ryypäten ja välillä parvekkeella tupakoiden. Yöllä sitten baariin. Sielläkin yksikseen tuhlaan vuoden viimeistä tiliä.
Kännissä. Ihan samalla tavalla, kun muutkin vapaat. Hei. Ei niiden kanssa tarvitse elää, jos ei ole lapsi.
Arvaisinko 65-vuotias nainen osti tänään jälkeeni yli 100€ viinaa Alkon kassalla käteisellä. Ei sentään etuillut. En syytä ketään koskei itsellä ollut varaa moiseen. Lieneekö saanut Joulurahat Kokkareiden toimistolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuon kituuttelu fiiliksen mutta miksi sinun pitää korkata yksin kotona? Etkö osaa olla muuten vaan kotona, puuhailla jotain mielenkiintoista ja syventyä siihen? Mitä teet humalassa ryypiskellessäsi?
Eri mutta nousuhumala vie yksinäisyyden tunteen edes hetkeksi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mutta nousuhumala vie yksinäisyyden tunteen edes hetkeksi pois.
Oikealle pitkän linjan juopolle ei kyllä nousuhumalaa enää tule.
Juuri hain 4l vodkaa ja pari laatikkoa olutta. Joulu saa tulla.