Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän käytös suututtaa ja surettaa

Vierailija
22.12.2025 |

Lyhyesti: hyvä ystäväni roikkuu parisuhteessa, joka on aivan kauhea. Mies on vaikuttanut narsistilta alusta asti. Hän käyttää ystävää taloudellisesti hyväksi (on itse työtön ja saanut käyttöön kymmeniä tuhansia), on tehnyt rasistisia kommentteja, suuttunut ja uhkaillut muita ihmisiä, jättänyt ystävän yksin ulkomaan reissulla, huutanut, käyttäytynyt äkkipikaisesti ja nyt viimeksi ahdistellut muita naisia. 

Olen usein sanonut suoraan, että nyt pitää riittää. Ystävä puolustelee miestä ja syyttää muita. Miten toimin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ystävän parisuhde teidän ystävyyden väliin tulee? Etkö voi ilmaista mielipidettäsi ja pyytää, jos ystäväsi voisi puhua muista asioista ja kertoa ettei sinun mielestäsi ehkä kannattaisi suhteessa olla ja turhauttaa kuunnella ystäväsi kärsimystä kun ei kuitenkaan tee kuten neuvot. Ehkä ystävän hylkääminen vaikean parisuhteen takia ei ole ystävän teko? Elämässä tulee vaikeuksia.

Vierailija
22/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samansuuntaista tuskastelua ollut kun väärin kuviteltuani että parisuhteita paljon kokeneella olisi järki päässä, mutta kun ei. Viiletetään pää komantena jalkana ihastuksissa vailla minkäänlaista miettimistä tai itsesuojeluvaistoja ja pahastihan siinä tietenkin käy lopulta. Tuntuu pahalta olla se "ilonpilaaja" alussa ja lopussa se "mitäs mä sanoin" ja jatkuvasti pitäisi vaan olla ymmärtävinään ja tukemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on peloissaan ja häpeää itsekin tilannettaan, siksi puolustelee miestä. On kontrollin alla ja uskoo itsekin olevansa huono ihminen. Kerro rauhallisesti syyt, miksi et voi katsoa, kun ystävääsi kohdellaan väärin. Esitä varovasti, että puhuisi jonkin ammattiauttajan kanssa. Korosta, että et halua hylätä ystävääsi ja olet aina tukemassa. Mutta et jaksa katsoa, kun ystävääsi kaltoinkohdellaan. Sinun on pelastettava myös itsesi, henkisesti todella raskasta seurata sivusta. 

Vierailija
24/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa ystävän käytös suututtaa ja surettaa, mutta itse viestissä kuitenkin tuntuu suututtavan ystävän miesystävän käytös. Eli mikä tarkalleen YSTÄVÄN käytöksessä sinua suututtaa?

Vierailija
25/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa ystävän käytös suututtaa ja surettaa, mutta itse viestissä kuitenkin tuntuu suututtavan ystävän miesystävän käytös. Eli mikä tarkalleen YSTÄVÄN käytöksessä sinua suututtaa?

Ohiksena rautalankaa: Se ettei jätä miestä. Vieläkö tarvitset rautalankaa. Itse viestissä kuvaillaan tilannetta. Miten pää pers**ssä ihmiset elävät kun eivät tajua lukemaansa eivätkä yhtään osaa päätellä mitään.

Vierailija
26/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tavallaan olen tiennyt tämän, mutta ystävä on tosi yksin tilanteessa. Luulen, että mies on manipuloinut hänet täysin. Pitääkö sanoa tämä hänelle suoraan? Pelkään, että hänelle käy tosi huonosti vielä. Ap

Et pysty vaikuttamaan tilanteeseen juuri mitenkään. Voit vain tarjota ystävällesi, että olet valmis kuuntelemaan jos hän haluaa puhua tilanteestaan ja että sun luokse voi tarvittaessa tulla turvaan. Voit tietenkin sanoa, ettet pidä miestä normaalina, mutta kaverisi tuskin kuuntelee. 

Vierailija
27/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä sekaannu ystävättärieni miesasioihin tai kumppanivalintoihin milään tavalla. Elleivät tietysti itse pyydä tosissaan apua ja silloin ohjaan ammattiauttajille jotka tietävät miten auttaa ihmissuhdeongelmissa. Kaikilla kavereillani sama linja.

Vierailija
28/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tavallaan olen tiennyt tämän, mutta ystävä on tosi yksin tilanteessa. Luulen, että mies on manipuloinut hänet täysin. Pitääkö sanoa tämä hänelle suoraan? Pelkään, että hänelle käy tosi huonosti vielä. Ap

Et pysty vaikuttamaan tilanteeseen juuri mitenkään. Voit vain tarjota ystävällesi, että olet valmis kuuntelemaan jos hän haluaa puhua tilanteestaan ja että sun luokse voi tarvittaessa tulla turvaan. Voit tietenkin sanoa, ettet pidä miestä normaalina, mutta kaverisi tuskin kuuntelee. 

Tämä on aika hyvä tapa. Minua äitini painosti kertomalla että jos en jätä miestä, hän ei halua olla tekemisissä kanssani enää ikinä. Eli minun piti valita väkivaltaisen miehen jota pelkäsin henkeni edestä ja joka oli kertonut ta**avansa minut jos jätän hänet ja äitini väliltä. Miten oma äiti voi ajaa oman lapsensa noin täysin nurkkaan. Äitini kai halusikin että kuolen ja hän saa pestä kätensä suhteeni, tätä ilmaisua hän monesti käytti asioista. Sitten kun uhka konkretisoitui, tajusi äiti olevansa itsekin tulilinjalla, sitten olikin löysät housuissa heti vaikka sai juuri sitä mitä oli tilannut.

Vierailija
29/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi auttaa (aikuista) ihmistä, joka ei halua apua. Näin se vaan on, vaikka saattaa kuulostaa julmalta.

Vierailija
30/30 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa varmaan hylätä sellainen ihminen niin ettei sille jää kuin se mies niin varmaan ymmärtää jättää sen miehen :DD