Miksi raha on ihmisille niin tärkeää? Joku vähän päälle tuhat euroa riittää oikein hyvin aikuiselle ihmiselle, alaikäiselle pari sataa euroa
En ymmärrä miksi tästä tehdään niin haloo. Jos joku sanoo, että se riittää selviytymiseen, en tiedä mitä eläminen sitten tarkoittaa kun 3000 nettopalkastani jää lähemmäs 2000 säästöön joka kuukausi, enkä joudu pihistelemään harrastuksissa, asumisessa, ruoassa, bensassa, autossa, treffailussa, en mistään.
Kommentit (23)
Kuulostaa vähän ikävältä, en osaa sanoittaa muuten mutta totuuden mukaisesti on kyseessä mielisairaus. Jos on paineistanut sen ajatuksen, että elämä ei ole elämää ilman 10 000 tuloja on mieleltään sairas koska se ei ole objektiivinen totuus, annetaan tunteiden määrittää miltä tuntuu ja se hyvät ystävät on: vaarallista!
Vierailija kirjoitti:
Odotas kun sairastut vakavasti ja samalla hajoaa muutama kodinkone. Rahaa alkaa kulua yllättävästi.
Jep, tuo tapahtuu lähes päivittäin, kiitos kommentistasi.
Jaa, otsikon perusteella ajattelin että tässä puhutaan nyt joululahjaksi annettavista summista....
Niin, et ehkä ihan hahmota että se joka saa tuloja 1000 e/kk, niin ei sillä ole välttämättä mitään tonneja makaamassa säästössä, mistä voi tarvittaessa ottaa. Kädestä suuhun eläminen ja epävarmuus on täysin eri asia.
Kyllä 3000€ nettona sinkulle taitaa riittääkin ja sillä voi elää ihan kohtuumukavaa elämää. Monet kuitenkin toivovat perhettä ja lapsiperheen menot on vähän eri luokkaa kuin sinkuilla.
Niin niin mutta riittääkö sinulle 10 vai 20 sekuntia suihkuun jota enempää yksikään ihminen ei voi tarvita peseytymiseen koska sinä.
Minäkään en pihistele, tosin minun kolmen tonnin nettopalkasta ei yleensä jää mitään säästöön. Alaikäiselle 200e?? Ehkä jollekin imeväisikäiselle. Mun alaikäisten teinipoikien ruokkimiseen menee vähintään tuo 200e/naama, ja vielä jäi maksamatta vaatteet, hygienia, terveys, harrastukset ja kulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pihistele, tosin minun kolmen tonnin nettopalkasta ei yleensä jää mitään säästöön. Alaikäiselle 200e?? Ehkä jollekin imeväisikäiselle. Mun alaikäisten teinipoikien ruokkimiseen menee vähintään tuo 200e/naama, ja vielä jäi maksamatta vaatteet, hygienia, terveys, harrastukset ja kulkeminen.
Ja siksi lapsesi ovat onnettomia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, et ehkä ihan hahmota että se joka saa tuloja 1000 e/kk, niin ei sillä ole välttämättä mitään tonneja makaamassa säästössä, mistä voi tarvittaessa ottaa. Kädestä suuhun eläminen ja epävarmuus on täysin eri asia.
Kuinka moni realistisesti saa 1000e/kk? Työttömätkin saavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, saan 1200e.
Suomi kallis. Ja kallistuva. Laskut suuria, ulosottokelpoisia. Osalla nyt vähemmän kuin se.
Annappa mulle se 2000e mikä sinulta jää yli minulle koko loppuelämäsi ajan ja katsotaan kuinka kauan jaksat tuota.
Itse veikkaan, että seinä tulee siinä 1-2 vuoden jälkeen.
Nythän sulla on se raha siellä säästössä, voit käyttää milloin vain kun tulee tarve. Muilla ei sitä säästöä ole.
Joten jos oikeasti seisot tuon sanomasi takana, niin ala antamaan se 2000e pois. Mutta mehän tiedetään ettei näin tapahdu
Vierailija kirjoitti: Annappa mulle se 2000e mikä sinulta jää yli minulle koko loppuelämäsi ajan ja katsotaan kuinka kauan jaksat tuota. Itse veikkaan, että seinä tulee siinä 1-2 vuoden jälkeen. Nythän sulla on se raha siellä säästössä, voit käyttää milloin vain kun tulee tarve. Muilla ei sitä säästöä ole. Joten jos oikeasti seisot tuon sanomasi takana, niin ala antamaan se 2000e pois. Mutta mehän tiedetään ettei näin tapahdu
Olen lähemmäs koko aikuisikäni käyttänyt elämiseen lähemmäs tämän saman summan paitsi ihan ensimmäisenä vuonna kun sain kunnian päästä töihin, käytin rahaa kaikkeen turhaan, (ylimääräiseen, turhaan) ruokaan meni joku 800 euroa kuukaudessa ja alkuhuumassa ostelin kaikkea turhaa mitkä meni kaapin pohjalle. Laitan rahani rahastoihin, käytän palkastani tietyn ylimäärän lomamatkoille joita on kaksi kertaa vuodessa. Sitten lahjoitan WWF:lle osan tuotoistani ja loput säästän kunnes löydän niille suuremman tarkoituksen kuin minä itse, kuten yritys tai hyväntekeväisyys.
ap
Mullakin tonni riittäisi kyllä, mutta asunkin nykyään pienellä paikkakunnalla parin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Täällä yksiön vuokra on noin 300€. Jos asuisin edelleen Helsingissä, niin ei todellakaan riittäisi. Juuri ja juuri asumiskuluihin ehkä. Ruokaan ja muuhun ei jäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Pelkkään ruokaan menee kuukaudessa noin 250 euroa per naama, vaikka ostaisi ihan perusruokaa marketista. Tuohon summaan ei siis sisälly ulkonasyömiset.
Sen lisäksi menee puhelinliittymälasku, vaatteet, kengät, tavarat, julkinen liikenne tai bensa omaan vekottimeen, harrastusmaksut, reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeet, hygieniatuotteet ja pienet huvitukset. Yhteen teiniin menee heittämällä 600 e kuukaudessa. Ja silloin pitää ostaa halvimpia vaatteita, mitä saa eikä siltikään riitä. Ja harrastus voi olla ehkä 50 e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Annappa mulle se 2000e mikä sinulta jää yli minulle koko loppuelämäsi ajan ja katsotaan kuinka kauan jaksat tuota. Itse veikkaan, että seinä tulee siinä 1-2 vuoden jälkeen. Nythän sulla on se raha siellä säästössä, voit käyttää milloin vain kun tulee tarve. Muilla ei sitä säästöä ole. Joten jos oikeasti seisot tuon sanomasi takana, niin ala antamaan se 2000e pois. Mutta mehän tiedetään ettei näin tapahdu
Olen lähemmäs koko aikuisikäni käyttänyt elämiseen lähemmäs tämän saman summan paitsi ihan ensimmäisenä vuonna kun sain kunnian päästä töihin, käytin rahaa kaikkeen turhaan, (ylimääräiseen, turhaan) ruokaan meni joku 800 euroa kuukaudessa ja alkuhuumassa ostelin kaikkea turhaa mitkä meni kaapin pohjalle. Laitan rahani rahastoihin, käytän palkastani tietyn ylimäärän lomamatkoille joita on kaksi kertaa vuodessa. Sitten lahjoitan WWF:lle osan tuotoistani ja loput s
Ja tärkeimpänä pointtina haluan tuoda sen esille, että rahan haluaminen, tienaaminen, käyttäminen ei itsessään ole paha, hyvä homma jos on rahaa ja voi mahdollistaa "korkeamman" elämäntyylin, mutta se ei saa olla lopullinen päämäärä, että onnellisuuden määrittää tilillä oleva summa tai tämä kyseinen elämäntyyli. Tuo on 100% itsekästä ja pelkoon nojautuvaa elämistä. Sama juttu jos koulussa pelkää huonoja arvosanoja ja epäonnistumista, stressaa jokaisesta hetkestä ennen koetta -> koe on ohi -> huokaistaan helpotuksesta -> sama rumba seuraavaan kokeeseen. Ei kovin kestävää, varsinkaan aikuisiällä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki saa.
Ne, jotka asuu omistuskämpässä saavat vain 595 e. Jos tilillä yhtääkään rahaa, niin ei tipu mitään muuta. Siinä sitten syödään säästöjä, kunnes ollaan persaukisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki saa.
Ne, jotka asuu omistuskämpässä saavat vain 595 e. Jos tilillä yhtääkään rahaa, niin ei tipu mitään muuta. Siinä sitten syödään säästöjä, kunnes ollaan persaukisia.
Pointtisi siis on, että jos sinulla on rahaa niin et saa lisää rahaa? Kuulostaa kyllä epäreilulta. :D
Odotas kun sairastut vakavasti ja samalla hajoaa muutama kodinkone. Rahaa alkaa kulua yllättävästi.