Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten jotkut voi syödä Jouluna sikaa? -Lakto-ovo-vege

Vierailija
21.12.2025 |

Onko teillä käsitystä että tuo viaton pikku puttepossu laitetaan lihoiksi mikä on todella julmaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haista v+ttu!

Vierailija
22/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haista v+ttu!

Ei se haista, se on homo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala itse antoi eläimet ihmisille syötäväksi, löytyy ihan raamatustakin, joten todellakin tulee sikaa joulupöytäämme.

Luepa uudestaan. Raamatussa annetiin siementä tekevät kasvit ravinnoksi. Rakkauden juhlaa ei pitäisi viettää toisten kärsimyksellä ja lahtaamisella, mutta uskovaiset ovat yhtä itsekkäitä ja epäempaattisia kuin muutkin. T. ateisti vegaani.

Tulvan jälkeen Jumala antoi ihmisille eläimet syötäväksi. Luepa itse uudestaan.

Vierailija
24/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain juntit syö jouluna sianlihaa, sivistyneet ihmiset syö vegekinkkua ja silakkaa.

Silakkakin ollut elävä

Kaloilla ei ole tunteita 

Vierailija
25/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain juntit syö jouluna sianlihaa, sivistyneet ihmiset syö vegekinkkua ja silakkaa.

Silakkakin ollut elävä

Kaloilla ei ole tunteita 

On. Ja tuntevat kipua myös.

Vierailija
27/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuat että olet syönyt kinkkua ennen kuin keksit ettet halua syödä 

Vierailija
28/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala itse antoi eläimet ihmisille syötäväksi, löytyy ihan raamatustakin, joten todellakin tulee sikaa joulupöytäämme.

Jumala myös nimenomaan kielsi syömästä sianlihaa. Vaikka useimmat kristityt ei tätä kieltoa noudatakaan.

Vierailija
29/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaah rasvaista kinkkua, sitö possua ny naamioon. Aijai jai sinapilla kyllästetty porsas ja olutta, aika hyvää tekee. Salted pork my friends,yes indeed enjoy.

Vierailija
30/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon sen, että kasvikunnassa esiintyt useita lajeja, jotka esim. ovat kykeneväisiä kipuun, stressihormoneiden eritykseen, omien jälkeläistensä hoitoon (sokerin antaminen oman perimän ja suvun kasveille), yhteistyöhön (symbiosis ja kommunikaatio sienirihmastoissa ja jopa tiettyjen hyönteislajien kontrollointi ja kesyttäminen), sekä jopa liikkumaan, on loppujen lopuksi yhdentekevää, kenestä ravintomme saadaan. 

Soijantuotanto tuhoaa sademtsiä, kuten tuhoaa karjatalous. Sikojen rehu (koska nyt biojäte poltetaan kaasuksi) vaatii paljon maanviljelysalaa, ja niiden ulster on jäteongelma. Toisaalta esimerkiksi maailmassa on ainakin n. kolmannes maasta sellaista, joka soveltuu vain eläinten laidunnukseen (etenkin vuohet, kamelit, ja laamat, huppuesimerkki jakkihärkä). Monet ekosysteemit ovat riippivaisia laidunuksesta, ja fosfori/typpikierto ei onnistu läheskään yhtä tehokkaasta, joka johtaisia suuriin ongelmiin. Näinollen lihan tuottaminen on välttämättömyys.

Maailman väestönkasvu on jo kääntynyt laskuun, paitsi Sahelin Afrikassa. Sen sijaan kehitysmaiden väestö rikastuu ja haluaa mukavuutta, lihaa, parempaa elintasoa ja elämää. Keith me olemme epäämään heiltä tämän? Olisiko meillä edes kanttia muuttaa kehitysapua pakotteiksi? Mercosurin kanssa kauppasopimus, miksei pakotteita Brasilialle, jotta Amzonin tuhoaminen lopetettaisiin? Palmuöljyn ja viidakkotuhon suurvalta Indonesia, sama kysymys? 

Jos kaikissa maailman maissa olisi 76% metsää ja 10% suotq, ja sama väestöntiheys, kuin Suomessa, olisi maapallo paratiisi ja luonto voisi hyvin. Sen sijaan Euroopassakin rakennetaan hiilivoimaa ja hubriksessa toimiva,ei neuvostotekninen, ydinvoima on ajettu alas hiilen tieltä. Lihan suhteen asian laita olisi varmastikin sama, jossa "paha liha" korvattaisiin ja korvataankin, ultraprosessoidulla, syöpää aiheuttavalla siemenöljymössöllä. Transrasva kiittää ja kumartaa, kuten tekevät sobering, maltodekstriini, ja liikalihavuus.

Vierailija
31/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joulunviettomme alkaa jo toukokuussa
Porsaalla silloin on herkut suussa
Se lihoo, se kasvaa, se vahvistuu
Ja sitten kun koittaa marraskuu
Niin lapset laulaa "Jouluntähti on ehdoton"

Sika, se kuulan kalloon saa
Sika, sen setä teurastaa
Sika, ja setä verta juo
Sika, se joulumielen tuo

Minä läävässä lojuvaa karjua katsoin
Kärsivin ilmein, vellovin vatsoin
Jouluna sikaa mä muista en,
Vain kinkkua vahtaan himoiten
Ja lapset laulaa "Jouluntähti on ehdoton"

Sika, kun sitä suolataan
Sika, yhdessä kuolataan
Sika, ja isi mielellään
Sika, on vesi kielellään

Jouluruuhkassa ihminen sokkona ryntää
Kadulla adventtisohjoa kyntää
Joku ihmistä katsoo, kääntää pään
Kun ihminen rypee läävässään
Ja lapset laulaa "Jouluntähti on ehdoton"

Sika, se kohta paistetaan
Sika, sen perää maistetaan
Sika, on sähköuunissa
Sika, on mutsi duunissa

Kato, äiti on laittanut kystä kyllä
Sinappihuntu on sialla yllä
Isoveli veistänsä terottaa
Ja luistansa porsaan erottaa
Lapset laulaa "Jouluntähti on ehdoton"

Sika, lopulta tappoi sen
Sika, ympäristö vatsan happoisen
Sika, voi kuinka isi syö
Sika, isiltä loppuu vyö

Joulu täynnä on kinkkua, kylkeä, potkaa
Läskiä, niskaa ja tietenkin votkaa
Kun loppuu aatto ja alkaa yö
Niin ihminen on sitä, mitä hän syö"

Vierailija
32/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakone? Miltä vuodelta keskustelu on? 1960?

Vierailija
33/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala myös nimenomaan kielsi syömästä sianlihaa. Vaikka useimmat kristityt ei tätä kieltoa noudatakaan.

Tulvan jälkeen Jumala antoi luvan syödä eläimiä. Genesis 9:3 : "Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken."

Vierailija
34/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa uudestaan. Raamatussa annetiin siementä tekevät kasvit ravinnoksi. Rakkauden juhlaa ei pitäisi viettää toisten kärsimyksellä ja lahtaamisella, mutta uskovaiset ovat yhtä itsekkäitä ja epäempaattisia kuin muutkin. T. ateisti vegaani.

Raamatussa ei sanota yhtään mitään joulujuhlan viettämisestä. Ei kehoiteta sellaista juhlimaan.

Vierailija
35/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Genesis 9:3 "Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken."

Vierailija
36/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulvan jälkeen Jumala antoi luvan syödä eläimiä. Genesis 9:3 : "Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken."

3. Mooseksen kirja 11:26-27: "Näitä ovat kaikki sellaiset nelijalkaiset eläimet, joiden sorkat eivät ole kokonaan kaksijakoiset ja jotka eivät märehdi ruokaansa; niitä teidän on pidettävä saastaisina. Jokainen, joka niihin koskee, tulee epäpuhtaaksi".

Vierailija
37/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa ei sanota yhtään mitään joulujuhlan viettämisestä. Ei kehoiteta sellaista juhlimaan.

Jeesus kyllä vietti Hanukka -juhlaa, eli temppelin vihkimisjuhlaa. Huom, tähän ei löydy myöskään Raamrusta kehoitusta. Kritityt viettävät joulua, Krituksen Jeesuksen syntymäjuhalana, koska hän on Kuningas, ja kuninkaan sybtymäpäivää nyt on laajalti tapana viettää juhlana, samaten koska Kristuksen Ruumis on vihitty, Jeeuksen syntymässä, ja koska Kristuksen Ruumis on Jumalan temppeli ja Uhri joka otti pois ihmisten synnin, niin temppelin vihkimisjuhlaa on sopiva kristityn viettää. Plus jouku on oikeasti jatkumoa Hanukka juhlalle, ja joulukuusi on Martti Lutherin keksintö, niin juhlalla ihan vankatkin kristilliset perusteet.

Vierailija
38/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Mooseksen kirja 11:26-27: "Näitä ovat kaikki sellaiset nelijalkaiset eläimet, joiden sorkat eivät ole kokonaan kaksijakoiset ja jotka eivät märehdi ruokaansa; niitä teidän on pidettävä saastaisina. Jokainen, joka niihin koskee, tulee epäpuhtaaksi

Muistelisin kyllä, Jeesuksen sovitettua kaikki tehdyt, tekemättömät ja tulevaisuudessa tehtävät synnit ei Vanha Mooseksen laki enää voimassa olisi. Kristityille ja Jeesukseen uskoville kaikki on vapaata riistaa (Kiitos Jesse <3)

Juu ta laisille (onkohan kielletty sana? No ylimääräiset välilyönnit pelastavat?) Mooseksi laki on voimassa, heidän ei sikaa ole lupaa syödä.

Vierailija
39/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö kyseenalaista ihmisten kirjoittamaa kirjaa? 

Vierailija
40/44 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyttä trollailua jonka ainoa tarkoitus on sada ihmiset tuntemaan vihaa sellaisia ihmisiä kohtaan jotka eivät hyväksy eläinten osaa tehotuotannossa ja osoittavat sen myös puhein ja teoin.

Toivottavasti jokainen lakto-ovo ymmärtää ettei se maidon tai munien tuotanto ole oikeastaan sen vähemmän ongelmallista kuin vaikkapa sianlihan tuotanto, yhtä lailla siinäkin eläimet kärsivät. Tosin, jos hankkii munansa vaikka naapurilta joka pitää kanaparvea hyvin, ja maidonkin jostain luomitilalta jossa oikeasti lehmät saavat laiduntaa ja hoitaa vasikoitaan, niin se on jo huomattavasti parempi kuin ostaa halvalla tuotettua.

Ja itse sanon tämän vegaanina, mutta en koskaan syyllistä ketään ruokavalinnoistaan koska tiedän ettei siitä mitään rakentavaa seuraa. Ihmiset osaavat syyllistyä ilman syyllistämistäkin, siitä kertoo vihaiset reaktiot mm. eläinoikeusakatemian sisältöihin. Pelkästään se että informoidaan eläintuotannosta, saa jotkut puolustuskannalle. Miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan