Äiti tekee huonot jouluruuvat
Miten voisi sanoa äitille, että tekisi parempaa ruokaa?
Se on tehnyt jo monta joulua ja aina vain samaa. Kaupan valmislaatikot, tortut valmiisiin pohjiin, piparit kaupan taikinaan ja raakaa kinkkua.
Isän vaimoke tekee itse hyvät laatikot, kunnon karjalanpaistin ja paistaa kinkun kunnolla kypsäksi. Onneksi pääsee iskälle syömään :)
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ruuvia? Se on paha.
Ruuvit ja ruuvat ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Iskän pitäisi opettaa myös oikeinkirjoitusta.
Mistä lähtien täällä pitää vaan kirjoittaa kirjakieltä eikä saa käyttää murresanoja?
Vierailija kirjoitti:
Sana ruoka taipuu oikeasti ruuat tai ruoat, kumpikin on hyväksytty muoto.
Mutta Ruuvvat ei ole oikein. Mutta asia tuli selväksi mitä aappi tarkoittaa. Hänhän voisi itse tehdä ne -ruuvat- ja näin hemmottelisi äitiä. Yksi osaa tehdä yhtä, toinen toista.
Me ostetaan kaupasta kaikki laatikko ruuat ja valmiit taikinat. Kinkun paistaa mies Yhdessä tehdään Karjalanpaisti. Mies keittää riisupuuron parina aamuna Uunissa kun lämmittää laatikot laittaa vähän voita sekaan on ihan hyvää.
Antaisitko äiti luvan jos saisit itsellesi tältä hyvältä ruuan tekijältä pari laatikko ruokaa ja jokusen piparin ja tortun. On paljon perheitä jossa joulu on hyvin niukka ruuan suhteen. Monet lapset menevät nälkäisinä nukkumaan. Minä olen lapsuuteni saanut kokea mitä on nälkä ja kylmä kun oli. Äitisi on kyllä sinut elättänyt. Et ole joutunut lastenkotiin. On sinulla paljon kiitoksen aihettakin.
Niitä kaupan valmislaatikoita voi myös itse vähän duunata esim. loraus kermaa sekaan ja mausteita oman makuun
Minä en jaksa alkaa tekemään enää laatikoita, koska syöjiä on vain kaksi ja laatikot lentää aina mäkeen parin päivän jälkeen
En tiedä mitään ero lasten elämästä. Kävisikö vanhemmillesi, että olisit joulut isän luona. Ikävän toki äidilläni sinua olisi. Olisiko äidilläni ystäviä tai sukulaisia joiden luokse voisi mennä. Minun tyttö ei laatikoita syö. Perunaa ja Karjalanpaistia. Saattaa pitzankin ostaa. Toiselle kelpaa kaikki Bataatti laatikko on herkkua. Kaupasta ostan laatikko ruuat ja valmiit taikinat.
Meidän äiti tekee paremmat ruoat kuin teidän äiti.
Älä syö niitä. Ei ole mikään pakko. Käy Lidl:n paistopisteellä, osta sipsejä ja kaljaa. Niinhän sä muutenkin syöt, sitten nukut yli joulun loppiaiseen asti. Ei joulusta kannata ongelmaa tehdä, kun sen voi viettää tollain kivasti.
Hei onneksi sulla on iskä, jolla on ollut viime aikoina tuuria vaimokkeen ruuanlaittotaitojen kanssa. Onni on iskä, joka valitsee hyvän vaimokkeen!
Valittaja on hyvä ja tekee itse <3
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan kaupasta kaikki laatikko ruuat ja valmiit taikinat. Kinkun paistaa mies Yhdessä tehdään Karjalanpaisti. Mies keittää riisupuuron parina aamuna Uunissa kun lämmittää laatikot laittaa vähän voita sekaan on ihan hyvää.
Teetkö kielioppivirheet tahallasi vai oletko juuri noin vähäjärkinen?
Mitä ihmeen raakaa kinkkua? Meillä taas mies tekee kinkun just mehevän sopivaksi. Anoppi ja appi vetää kinkun niin yli kypsäksi,että kuivaa on. Voitte arvata kumpi kinkku loppui ekana kesken yhteisessä pöydässä. Ja jos mulla olisi noin kiittämätön kersa,olisin vaan tyytyväinen kun muuttaa pois eikä jouluna tarvitse mun ruokapöytään tulla. Menen vaihteeksi kersan pöytään haukkumaan kaikki ja vedän punkkupullon naamaan. Kun koko lapsuus tarjottu raitista joulua lapsille,niin sit loppu ja kippis!!!
Perunaa ja porkkanaa saa soseena. En tiedä mitä siihen lisätään ennen paistoa. Sitäkään en tiedä onko perunaa valmiina soseena. Ainakin sitä on imellettävä. Itse ostan aina kaikki valmiina. Tyttö tekee torttuja Pulla ja piparit kaupasta. On muuten tosi hyvän makuisia pipareita. Eli eipä kaikki äidit ole kokailioita. Voithan kysyä äidiltä jos Yhdessä koettaisitte tehdä jotain. Tai teet sitten isonpana itse. Onhan jossain myyjäisiäkin ? Tuolla oli hyvin jos tämä osaaja antaisi sinullekin. Pääasia kuitenkin, että on ruokaa ja saa vatsansa täyteen Jos äitisi osaa tehdä niin Karjalanpaisti on hyvää Tai sitten ihan mitä jokapäivä syötte. Meillä kolmena päivänä on nuo joulu ruuaat.Yksi huolii vaan perunaa
Nautin joulun lämmöstä ja rakkaudesta Sinulla on paljon elämässä hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdota että tekisitte yhdessä itse. Kaupan valmislaatikot ja valmistaikinat on kyllä kaameita. Onneksi meillä tehdään aina kaikki alusta asti itse.
Turha leuhkia siinä. Meillä tehdään itse paistinlastat ynnä muut, haetaan niihin puuta metsästä. Paistinpannutkin taotaan itse.
Meillä taas tehdään kaikki lopusta asti itse.
Mulla on joulun alla aina niin älytön kiire töissä, etten jaksa tehdä mitään joulusapuskoita. Kun teet 10-12 -tuntista työpäivää koko joulukuun, ei yksinkertaisesti energia riitä. Ostan kaiken kaupasta, vähän tuunaan ja kelpaa kyllä. Lapset on aikuisia ja vanhemmat ja puoliso haudassa. Miksi mun pitäisi raataa hellan ääressä päiväkausia? Mulle joulu on aika yhdentekevä, onpahan pari vapaapäivää ja lapset tulevat käymään.
Vierailija kirjoitti:
Sana ruoka taipuu oikeasti ruuat tai ruoat, kumpikin on hyväksytty muoto.
Ei ole. Vain ruoat on oikein, ruuat puhekieltä. Vuoka, vuoat.
Äitis tekee sen mitä jaksaa.
Jos ei kelpaa, niin tee ite.
Äidille joululahjaksi paistolämpömittari. Esim. Biltemassa 4-10e.
Kaupasta saa myös kypsiä kinkkuja ja kalkkunafileerullassa (Kariniemi) on paistovahti.
Meilläkin sanotaan murteella ruuvat. Saa kai täällä murteellakin kirjoittaa?