Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu valmistui YAMK:sta, teki opinnot tekoälyllä

Vierailija
21.12.2025 |

Näin pitkästä aikaa erästä tuttua. Oli kuulemma juuri valmistunut AMK:sta ylempään YAMK-tutkintoon. Ihmettelin miten oli ehtinyt kun tekee pitkää päivää töissä muutenkin. Naureskeli kurssien olleen ihan helppoja kun teki kaikki esseet ChatGPT:llä ja samaten opinnäytetyönsä pikavauhtia. Läpi menivät, että hujahti.

Tämähän on täysin naurettavaa, korkeakoulututkinnon saa nyt sellaisetkin jotka ei sitä ikinä muuten olisi saaneet?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, oliko se yiivieskan AMK vai Ypäjän AMK?

Vierailija
2/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekoälyhullu satuilee taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, oliko se yiivieskan AMK vai Ypäjän AMK?

porvoon

Vierailija
4/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä paljastunut sellaisiakin tohtorin väitöskirjoja, jotka on joku muu kirjoittanut tai sitten ne on kopioitu ulkomailta.

Vierailija
5/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritan oman alan yamk-tutkintoa ja olen huomannut saman. Opintoja ei ole vielä mitenkään sopeutettu tekoälyn olemassaoloon, osaa ei ole edes muokattu digitaaliseen oppimisympäristöön sopivaksi,.

Vierailija
6/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tekoälyhullu satuilee taas

Tunnistan sen sekopään, tämä oli valitettavasti faktaa. Ei ollut näitä paremman pään AMK:ta tämä kuten jotain Metropoliaa tai JAMK:ia. Ehkä tuo tyyppi laittoi juttuihinsa amerikanlisää. Eikös ne kuitenkin tarkasta ne harjoitustyöt jollain työkalulla jolla etsitään merkkejä tekoälystä?

Vierailija
7/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista tää on. Yhdeltä työkaverilta kuulin joka teki englanninkielisen YAMK tutkinnon joka oli pelkkää ryhmätyötä. Nämä kansainväliset vahvistukset tusasi tekoälyllä jotain kuraa ja tää suomalainen joutui kasaamaan työn kokoon että se menis läpi. Opettajia ei kiinnostanut pätkääkään, niille merkitsee vain se että kaikki pääsee läpi kun siitä raha tulee.

Vierailija
8/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär käy AMK:ssa. Kuulema todella motivoivaa puuhaa, kun ryhmätöissä osa tekee kaiken tekoälyllä ja sitten voi olla ryhmiä, jossa kaikki tekee kaiken tekoälyllä ja vanha opettaja kehuu työtä, kuinka upea ja hieno. Tytär ja pari muuta haluaa oppiakin jotain, niin tekevät itse.

Koulujen pitäisi ehdottomasti muuttaa arvosteluaan niin, että mikään muu kuin kokeessa tehty sisältö ja tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosteluun. Kotitehtävillä ja ryhmätöillä, joissa mahdollisuus käyttää AI:tä ei saisi olla mitään vaikutus arvosanaan.

Vierailija
9/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä turhauttaa koska olen käyttänyt aikaa tuhansia tunteja, että osaan oikeasti laskea tai kirjoittaa hyviä kirjoitelmia tai mitä tahansa muuta. Nyt sitten luokan sluibarit ajaa ohi oikealta ja vasemmalta koska ovat sosiaalisia ja täydentävät osaamisensa puutteet huijaamalla. Tekoäly ei auta minua muuttumaan sosisaaliseksi paskanpuhujaksi josta kaikki tykkää.

Vierailija
10/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä yliopistossakin käyttää ja monessa muussakin opiskelussa. Mikä oli sun pointtisi tässä? Luuletko ettei sitä hyödynnettäisi jos mahdollista? 

Vierailija
11/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hei, onko ongelma nyt siinä, että opettaja ei ole kärryillä mitä pitää opettaa. Kyllä tekoäly tekee, hakee tiedon, asettelee sen ja vielä analysoikin tiettyyn rajaan asti. Koska kyse ei ole yliopistosta, mielestäni ei edes akateemisesta oppilaitoksesta, pitää se soveltaminen olla pääosassa, haetun ja analysoidun tiedon vienti käytäntöön, arjen toimintaan. Pieni seuranta pitää osata tehdä, vaikkei mitään tieteellistä tutkimusta ja analysointia tarvitakaan.

Eli minä syyttäisin tämmöisestä kyllä opettajien amattitaidottomuutta, kyvyttömyyttä kehittää oman ammattialan toimintaa. Vaikka paljon on kahlehdittu suunnitelmiin ja linjauksiin, niin ne ovat vain minimitavoitteita. Ylittää ne voi aina.

Olisiko ongelma siinä, että meillä on vain akateemisen maailman AMK-opettajia? Siis saadun tiedon soveltaminen käytäntöön puuttuu täysin?

Vierailija
12/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär käy AMK:ssa. Kuulema todella motivoivaa puuhaa, kun ryhmätöissä osa tekee kaiken tekoälyllä ja sitten voi olla ryhmiä, jossa kaikki tekee kaiken tekoälyllä ja vanha opettaja kehuu työtä, kuinka upea ja hieno. Tytär ja pari muuta haluaa oppiakin jotain, niin tekevät itse.

Koulujen pitäisi ehdottomasti muuttaa arvosteluaan niin, että mikään muu kuin kokeessa tehty sisältö ja tuntiaktiivisuus vaikuttaa arvosteluun. Kotitehtävillä ja ryhmätöillä, joissa mahdollisuus käyttää AI:tä ei saisi olla mitään vaikutus arvosanaan.

Tuo on todella harmillista ja väärin tytärtäsi ja muita rehellisiä kohtaan. Paperitentit ja valvonta on ainoa tapa estää kusetus varmasti. Tämän takia esimerkiksi Jyväskylän yliopistolla matematiikan kurssien tentit on edelleen paperilla tehtäviä useimmissa tapauksissa tai sitten valvotuissa oloissa jos tehdään koneella jokin määrätty kurssi. Tiedän tämän siitä koska kävin viimeksi kursseja vuosi sitten:

Vierailija
13/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä turhauttaa koska olen käyttänyt aikaa tuhansia tunteja, että osaan oikeasti laskea tai kirjoittaa hyviä kirjoitelmia tai mitä tahansa muuta. Nyt sitten luokan sluibarit ajaa ohi oikealta ja vasemmalta koska ovat sosiaalisia ja täydentävät osaamisensa puutteet huijaamalla. Tekoäly ei auta minua muuttumaan sosisaaliseksi paskanpuhujaksi josta kaikki tykkää.

Sama ongelma. Todella ärsyttävää. 

T: Tuntematon 

Vierailija
14/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt tehtäviä tekoälyllä, koska mun on vaikea saada vaadittavia sanamääriä täyteen. Käsken sitten tekoälyä tekemään mun omasta kirjoitelmastani rönsyilevämmän, kun en itse osaa kirjoittaa lauseisiin niin paljon turhia täytesanoja.

5/5 olen saanut jokaisen tehtävän arvosanaksi.

Vierailija
15/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voihan sitä yliopistossakin käyttää ja monessa muussakin opiskelussa. Mikä oli sun pointtisi tässä? Luuletko ettei sitä hyödynnettäisi jos mahdollista? 

Miten olet noin viisas? Oletko nero?

Vierailija
16/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hei, onko ongelma nyt siinä, että opettaja ei ole kärryillä mitä pitää opettaa. Kyllä tekoäly tekee, hakee tiedon, asettelee sen ja vielä analysoikin tiettyyn rajaan asti. Koska kyse ei ole yliopistosta, mielestäni ei edes akateemisesta oppilaitoksesta, pitää se soveltaminen olla pääosassa, haetun ja analysoidun tiedon vienti käytäntöön, arjen toimintaan. Pieni seuranta pitää osata tehdä, vaikkei mitään tieteellistä tutkimusta ja analysointia tarvitakaan.

Eli minä syyttäisin tämmöisestä kyllä opettajien amattitaidottomuutta, kyvyttömyyttä kehittää oman ammattialan toimintaa. Vaikka paljon on kahlehdittu suunnitelmiin ja linjauksiin, niin ne ovat vain minimitavoitteita. Ylittää ne voi aina.

Olisiko ongelma siinä, että meillä on vain akateemisen maailman AMK-opettajia? Siis saadun tiedon soveltaminen käytäntöön puuttuu täysin?

Opettaja ei ole ajantasalla, jos porukkaa pääsee kursseista läpi ja saa arvosanan sen perusteella, ette tekee kaikki hommansa AI:llä. Miten osaaminen ja ymmärrys varmistetaan? Ihan sama asia, kun entisessä maailmassa, joku kopsaisi muilta harjoitustyöt ja saisi tämän perusteella vitosen ymmärtämättä aiheesta mitään.

Vierailija
17/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteen ollessa nykyinen, mitataan oppilaan tekoälynkäyttötaitoja eikä oppilaan todellisia taitoja.

Vierailija
18/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin tuhotaan ajattelu. 

Vierailija
19/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Nythän toki koulutetaan tentaattoreja tunnistamaan tekoälyvastaukset, Täälläkin taukit viljele niitä ja niin noloa.

Muuten sittehän se nähdään kuinka työelämässä toikin pärjää. Vallalla on, että , että ei mitään asiaa työssä pärjäämiselle.   Ihan vaan ammattikoulun kampaaja ei osaa leikata. väriaineiden kemia ei mitään. Se yksikin tyttö poltti asiakkaan pään sairaalakuntoon aineilla. Nuo vanhemmat työllistäjät ihan kauhuissaan- moisia ei uskaltaisi edes laittaa työelämään.  Olkoon amk tai amistyypit.  Ei ole lukutaitoa myöskään. Ei kyetä hahmottamaan asiakirjoja-kokonaisuuksia. Hälyttävää. Ei lueta kirjoja jne. Lapset jo päiväkodissa- mikä toi on- SE on kirja, ai miten sitä käytetään,  Niinpä , sitä  liukuuko se, kuten puhelinnäyttä, ei edes sivuja osata kääntää. 

Vierailija
20/24 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapa nähdä. Tuskin tasoa ainakaan tästä on enää varaa pudottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä