Vauva nukkuu vatsallaan. Onko jotenkin vaarallista/haitallista?
5kk ikäinen vauveli vääntää itsensä masulleen nukkumaan.
Vaikka vauvan laittaa pinnikseen selälleen tai kyljelleen, kun on nukahtanut, niin hetken päästä vaihtaa asentoa ja jatkaa unia vatsallaan.
Aiemmin ei nukkunut vatsallaan, mutta nyt hereillä ollessaankin haluaa olla vatsallaan, kääntyi vatsalleen ensimmäisen kerran 2kk vanhana.
Onko vatsallaan nukkumisesta mitään haittaa vauvalle?
Kommentit (6)
tupakoivien vanhempien lapsilla on suurempi kätkytkuoleman riski.
Minä ainakin sain neuvolasta siunauksen vatsallaan nukuttamiselle. Myös monissa synnytyssairaaloissa neuvotaan nukuttamaan mahallaan. Itse käänsin oman vauvani nukkumaan mahalleen n. 1 kk iässä, ja tuntuu että se on ollut yksi parhaista ratkaisuistani vauvanhoidossa. Vauva nukkuu levollista unta yöt läpeensä, kun ei pääse käsillä huitomaan ja viuhtomaan. Yöunet pitenivät samantien 1½ h.
Nyt vauvani on 6 kk, yöt ovat rauhallisia ja vauva nukkuu 9 h ilman heräilyjä. Mahallaan nukkuessa ilma pääsee pois mahasta ja vauvalla on turvallinen olo. Näin kerrottiin myös neuvolassa.
Toki jo vauva ei käännä päätään ja nukkuu naama lakanaa vasten, niin sitten kyljelleen. Ja pehmeässä sängyssä ei saa nukuttaa mahallaan. Nuo kätkytkuolematutkimukset ovat kaiketi amerikkalaisia ja niillä ei ole niin kovat patjat kuin suomalaisilla vauvoilla.
että itse asiassa mahallaan nukuttamisesta sanotaaan, että siihen VOI liittyä kohonnut kätkytkuoleman riski. siis se ei ole edes varmaa... 80-luvulla kaikki vauvat nukutettiin mahallaan neuvolan ohjeita noudattaen.
Mutta kun ei mokoma suostunut nukkumaan mahallaa, niin ei auttanut kuin äidin herätä tunnin välein rauhoittelemaan vauvaa.
Että se mahallaan nukkuminen voi olla siunaus. Meillä siis esikoinen on nukkunut mahallaan paremmin ja isompana mieluummine kuin selällään tai kyljellään.
selvästi kun vauvoja alettiin nukuttamaan kyljellään tai selällään. Asian voi tarkistaa Käpy ry:n sivuilta.
alle 3kk vanhana. Olin ensin ihan kauhuissani. Mutta kun en sille mitään mahtanut kun illalla laitoin nukkumaan kyljelleen niin aina kääntyi mahalleen. Alkuun heräilin kääntämään takas kyljelleen, mutta ei sitäkään jaksanut sen takia heräillä kun ei vauva muuten herännyt.