Joulusiivouksen ajoitus ja miten perhe saadaan auttamaan
Tänään pesin rappujen kaiteet ja huomenna olisi KAIKKI keittiön kaapit vuorossa. Mutta perhe (mies + 2 teiniä) haraavat vastaan. Heidän mielestään ei muka pitäisi siivota - paskan seassa on siis mukava viettää joulua?!
No maanantaille olen ajoittanut pyykit ja puhtaat lakanat ja suurimuroinnin. Tiistaina lattioiden pesu ja pienempi imurointi. Keskiviikkona vielä ylläpitoimurointi ja keittiön siivous aamulla kun miehen kinkku on saatu sielä uunista ulos.
Miten te ajoitatte tän joulusiivouksen kun stressaa nyt vähän
Kommentit (30)
Minä opin jo äidiltä ettei joulusiivousta tarvitse tehdä, äitini on 85 vuotias ja minä olen 54 vuotias. Normaali viikkosiivous riittää, siivoan yleensä muutenkin kaikki jäljet heti pois kun ne huomaan. Suomeksi on aina siistiä
Miksi sun juuri nyt pitäis siivota keittiön kaapit? Imurointi ja lattioiden pesu on normaalia siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun juuri nyt pitäis siivota keittiön kaapit? Imurointi ja lattioiden pesu on normaalia siivousta.
ap on varmaan 70- tai 80-luvun lapsi. Meidän äidit teki joulusta aina kauhean teatraalisen marttyyriesityksen siivouksineen ja hermoromahduksineen. AP luulee, että hänenkin pitäisi nyt siivota hulluna 5 päivää.
Jokaiselle joku huone. Meillä pojat hoitavat omat pesäkkeensä eli läävänsä ja kummallakin on pari selkeää huonetta lisäksi. Toinen ottaa kylppärin ja saunan, toisella eteinen ja takkahuone. Mies hoitaa makuuhuoneen ja kuistin. Mulle jää keittiö, olohuone, vessa ja khh. Miesväki hoitaa myös mattojen puistelun. Kaikkien vastuulla on pyykki. Kun joku kuulee koneen piippaavan niin tyhjentää ja lataa uuden satsin.
Lahjonta on hyvä motivaattori. Kun päivän työ on tehty niin palkintona on jokin kiva juttu. Tänään lähdettiin pizzalle.
Meillä on aina perussiistiä, koska siivoan joka päivä vähäsen.
En tee mitään suursiivouksia ennen joulua. En käsitä tommosta ollenkaan.
Eli jos on aina koti suht siistinä, ei tartte tehä oikeestaan mitään ennen joulua. Ja vaikka ois sotkustakin, niin sitten on. So what.
Tottakai jouluna siivotaan. Siivotaan ja saunotaan, muu on sivuseikka
Ei meilläkään mies ja lapset tee mitään, näillä mennään.
Martatkin opettavat, että kaappi täytyy siivota vain, jos aikoo viettää joulun kaapissa. Mutta kai tämä on provo.
Meille tulee maanantaina palkattu siivooja tekemään normaalin viikkosiivouksen. Se riittää joulusiivoukseksi. Kotitalousvähennyksen jälkeen minulle jää tästä siivouksesta maksettavaa 90 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään mies ja lapset tee mitään, näillä mennään.
Miksei?
Oma äitini oli marttyyrisiivoaja. Minä teen minkä jaksan ja sanon lapsille, mitä heidän pitää tehdä. Mies hoitaa oman osuutensa. Ei ketään ilahduta marttyyriäiti. Jouluna pitää olla siistiä, mutta ei arkenakaan tarvitse päästää kotia lääväksi. En ymmärrä perheitä, joissa teinit eivät tee mitään. Meillä jokainen osaa siivota, pestä pyykkiä ja laittaa ruokaa.
Meillä on perussiistiä. Koirahuusholli, niin ei olla mitään siivousfanaatikkoja. Perusviikkosiivous + sauna. Kannattaa tehdä sitä siivoamista ympäri vuoden, jotta ei yhteen juhlaan osu liikaa extraa. Meillä on menty aina sillä, että siivoa kaapit, jos aiot viettää joulun kaapissa.
Viime joulun alla sain jonkin siivousvimman ja siivosin koko kämpän, kaikki kaapit ja niin edelleen. Siivosin myös miesystävän huushollin, vähän niin kuin joululahjaksi, kun ei ollut rahaa mitään ostaa. Nyt ei ole minkään valtakunnan intoa ollut siivota. Laitan varmaan robotti-imurin käymään lattiat läpi ja keittiön kaappeja hieman järjestelin ihan vain siksi, että jouluna on kivempi sitten keittiössä häärätä.
Suurimurointi, pienempi imurointi ja ylläpitoimurointi 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on aina koti suht siistinä, ei tartte tehä oikeestaan mitään ennen joulua. Ja vaikka ois sotkustakin, niin sitten on. So what.
"jos ois sotkuistakin, so what". Tuon takia minä en siivoa koskaan.
Mä olen pessyt koko kämpän lattiasta kattoon, pyyhin seinätkin. Mutta en tarvinnut siihen apua, koska tuo oli mun oma projekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on varmaan 70- tai 80-luvun lapsi. Meidän äidit teki joulusta aina kauhean teatraalisen marttyyriesityksen siivouksineen ja hermoromahduksineen. AP luulee, että hänenkin pitäisi nyt siivota hulluna 5 päivää.
Olen itsekin 70-luvun lapsi, mutta mikään ei pakota minua toimimaan kuten äitini. En todellakaan tee mitään joulusiivousta. Joulun alla on muitakin kiireitä, joten olisi täysin hullua alkaa siivoamaan joitain kaappeja juuri joulun alla. Ihan normaali siivous riittää, sillä meillä siivotaan muutenkin ympäri vuoden.
Siivoan kerran kuussa. Eikä se osu jouluksi.
Meillä jää aika perussiivoukseksi. Mun mielestä kaappien yms. "joulusiivoamisessa" on se pointti, että se tulee kerran vuodessa tehtyä. Ei sen joulu tarvitse olla, mutta siitä voisi saada motivaation hoitaa homma. En kuitenkaan stressaa siitä ja tänä vuonna jää siivoukset vähemmälle.
Ap, sun pitäisi sopia perheen kanssa mitkä siivousasiat on must ja mitkä voi jättää väliin tai siirtää vaikka keväälle. Tee selväksi mikä on juuri sinulle tärkeää ja yritä saada perhe ymmärtämään se ja toisaalta jätä jotain suosiolla pois, ettei perhe ajattele joulua ihan työleirinä. Sitten sovitte jokaiselle sopivat työt ja jos on jotain ehdotonta sinulle, niin teet sen itse.
Aattoaamuna voi imuroida, jos katsoo tarpeelliseksi. Joka viikko siivotaan, milloin perusteellisemmin ja milloin vähän hutaisten.
En mitenkään ja miksi teillä on paskaa joka paikassa? Ettekö käytä vessaa?