Etäsuhde ja tulevaisuus mietityttää
Tulevaisuus pyörii mielessä usein ja etäsuhde tuntuu välillä kevyeltä, rennolta ja toiveikkaalta, välillä taas melko raskaalta ja epävarmalta. On hetkiä kun uskon täysin ja hetkiä jolloin mietin, kantaako tällainen oikeasti pitkälle? Vai roikkuuko kaikki vain ikävän varassa.
Miten te olette onnistuneet tämän epävarmuuden kanssa? Mistä tietää milloin kannattaa pitää kiinni ja milloin myöntää itselleen, että pelkkä tunne ei ehkä riitä?
Kommentit (45)
Etäsuhde voi varmaan toimia jos suhteen osapuolet ei edes halua koskaan asua yhdessä tai varsinaisesti jakaa arkea vaan kumppani halutaankin pitää etäämmällä ja oma arki omana. Tai vaihtoehtoisesti jos yhteenmuutto häämöttää ja molemmat odottavat sitä kunhan nykyinen elämänvaihe joka sen estää, on ohi (yleensä kai opiskelut tai työt joita ei voi "siirtää").
Jos toinen haluaa asua yhdessä tai muuten jakaa arkea tiiviisti ja mitään varsinaista suunnitelmaa tälle ei ole niin en näe mitä siitä saa paitsi stressiä ja ahdistusta.
Ja kun joku sanoi että etäsuhde sopii itsenäiselle niin itse olen hyvinkin itsenäinen ja introvertti, samoin on mieheni. Molemmat asuneet yli 10v yksin ennen kuin tavattiin ja muutettiin heti yhteen. Talossa on tilaa, meillä on omat makkarat ja ei välillä jommankumman työkuvioiden tai mun muiden reissujen takia nähdä vaikka viikkoon.
Itse nimenomaan olen niin itsenäinen enkä tosiaan jaksa mitään päivittäistä viestittelyä tai puhelinmaratonia, ettei erillään asuessa muodostu mitään kumppanuutta. Kun asuu saman katon alla niin tulee juteltua arjen lomassa, käytyä yhdessä kävelyllä tai vain kipeänä tai väsyneenä pötköteltyä koko päivä sängyssä. Välillä luetaan molemmat omaa kirjaa toisen sängyssä tai sohvalla lojuen.
Etä -tai "omat asunnot"-suhteissa ei ole ollut samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäsuhde sopii itsenäiselle ihmiselle. Opettele tekemään asioita yksin. Tuo on mahtava tilanne.
Ei se ole ainoastaan sitä osaako olla yksin vai ei. Helpolla toisesta tulee kaveri kun ei läheisyyttä ja seksiä ole säännöllisesti.. Vai tuleeko?
Tämähän on juuri päinvastoin? Säännöllinen erossaolo ja ikävöinti pitää huolta siitä, että toista muistaa rakastavansa. Silloin kun ollaan yhdessä, aikaa osaa arvostaa ihan eri lailla. Ja useimmilla etäsuhteessa olevilla on kyllä säännöllistä seksiäkin, meillä esim viikko erossa eli ei mitään ja viikko yhdessä jolloin päivittäin.
Yhdessä asuvien olen huomattavasti useammin kuullut valittavan, että ei tehdä mitään erityistä, ollaan kuin kämppiksiä, kotityöt rassaa, ei ole seksiä kun viihdytään puhelimilla younameit. Ei kaikilla ole näin, mutta etäsuhteessa tulee nopeammin ero jos olisi moista, koska miksi kukaan jaksaisi nähdä näkemisen vaivaa ei minkään eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäsuhde sopii itsenäiselle ihmiselle. Opettele tekemään asioita yksin. Tuo on mahtava tilanne.
Ei se ole ainoastaan sitä osaako olla yksin vai ei. Helpolla toisesta tulee kaveri kun ei läheisyyttä ja seksiä ole säännöllisesti.. Vai tuleeko?
Tämähän on juuri päinvastoin? Säännöllinen erossaolo ja ikävöinti pitää huolta siitä, että toista muistaa rakastavansa. Silloin kun ollaan yhdessä, aikaa osaa arvostaa ihan eri lailla. Ja useimmilla etäsuhteessa olevilla on kyllä säännöllistä seksiäkin, meillä esim viikko erossa eli ei mitään ja viikko yhdessä jolloin päivittäin.
Yhdessä asuvien olen huomattavasti useammin kuullut valittavan, että ei tehdä mitään erityistä, ollaan kuin kämppiksiä, kotityöt rassaa, ei ole seksiä kun viihdytään puhelim
Niin no miksi pitäisi paritella ja yhtyä jotenkin säännöllisesti? Oletteko ihan pimeitä? Mikä eläin parittelee läpi elämänsä joka yö, ei yhtään mikään. Sitä tehdään kerran vuodessa kun lisäännytään, muuten ei ole syytä sellaiseen. Jos mies tai nainen on retardin tasolla ja kuvittelee toisen ihmisen keholla masturboinnin olevan yhtä kuin yhteiselämä, niin sitten kannattaa hoitaa tuo asia kuntoon kauan ennen kuin lähestyykään vastakkaista sukupuoleta.
Mitä taas ikävään tulee, niin totta kai kokee ikäväksi kun oma ruumis tekee jotain hauskaa ilman sinua, unohtaen sinun olemassaolosi. Aviossa tullaan yhdeksi ruumiiksi. Ei tuo ole kaunista vaan vammaista manipulointia. Jos ryhdyt suhteeseen niin tulet yhdeks ihmiseksi sen puolisosi kanssa etkä elä mitään kaksois- kolmois- tai neloselämää. Jos pidätte tätä jotenkin hienona ja elämisen arvoisena suhteena niin hakekaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se henkilö on tosi sopiva, niin minulle ainakin kävisi etäsuhde Max 2h ajomatkan päässä.
Mulla tapailumiehen kanssa just tollainen välimatka. Toistaiseksi näen tässä jopa enemmän plussia kuin miinuksia :D Työ pitänyt niin kiireisenä, että ei olisi ollut edes energiaa nähdä hirmu paljon useammin. Nyt kun lopetin työssäni, niin saa nähdä vaikuttaako se asiaan. Enemmän vapaa-aikaa ja enemmän aikaa kaivata toista. Toisaalta näen tämän myös arvokkaana "testijaksona", tuleeko toista ihan oikeasti ikävä vai ei.
Tuskin oot ainoa nainen hänellä.
Jep, näitä salahaaremeita keräileviä rottamiehiä on 13 tusinassa nykyään. Siksikin kannattaa tarkkailla miehen toimintaa vähintään se 6kk, yleensä kyllä paljastavat itsensä jo parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se henkilö on tosi sopiva, niin minulle ainakin kävisi etäsuhde Max 2h ajomatkan päässä.
Mulla tapailumiehen kanssa just tollainen välimatka. Toistaiseksi näen tässä jopa enemmän plussia kuin miinuksia :D Työ pitänyt niin kiireisenä, että ei olisi ollut edes energiaa nähdä hirmu paljon useammin. Nyt kun lopetin työssäni, niin saa nähdä vaikuttaako se asiaan. Enemmän vapaa-aikaa ja enemmän aikaa kaivata toista. Toisaalta näen tämän myös arvokkaana "testijaksona", tuleeko toista ihan oikeasti ikävä vai ei.
:D :D Totta, eihän sitä ikinä tiedä niin kauan kuin ei roiku lahkeessa kiinni 24/7. Eikä me edes seurustella, joten hänellä on kaikki maailman lupa tapailla muita naisia myös. Käsittääkseni hän ei kuitenkaan niin tee (enkä itse tapaile muita miehiä) ja on kysynyt jo jos vietettäisiin uv-yhdessä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D :D Totta, eihän sitä ikinä tiedä niin kauan kuin ei roiku lahkeessa kiinni 24/7. Eikä me edes seurustella, joten hänellä on kaikki maailman lupa
Yhteinen uvhan sen paljastaa :D
Eihän silloin ole kysymys etäsuhteesta jos ette seurustele?
Vierailija kirjoitti:
Eihän silloin ole kysymys etäsuhteesta jos ette seurustele?
Etäsuhde on suhde. Jos ei ole seurustelusuhteessa, ei ole mielestäni etäsuhteessakaan. Tai no, ehkä etätapailusuhteessa tai etäkaverisuhteessa... you name it.
Meillä oli yli puoli vuotta. Viikonloppuisin nähtiin.
En olisi pidempään halunnut sellaista.
Kyllä sen rakkaan kanssa arjen jakaminen on rakentavaa.
Etäsuhde toimii ihmisen kanssa jolla on jo lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yli puoli vuotta. Viikonloppuisin nähtiin.
En olisi pidempään halunnut sellaista.
Kyllä sen rakkaan kanssa arjen jakaminen on rakentavaa.
Itse jaksaisin pidempäänkin. Tykkään asua yksin, vaikka saa täällä satunnaisesti joku muukin hengailla. Eri tavalla odottaa toisen näkemistäkin.
No eipä ne parisuhteet toimi teillä oikaessa elämässäkään joten ehkä voisitte kokeilla kaukosuhdetta
Miten pitkä välimatka on ja miten usein näette toisianne? Ja minkä ikäisiä olette? Täällä näköjään osa ajattelee jo 50km etäsuhteeksi kun itse miellän etäsuhteen niin että asutaan eri maissa tai satojen kilometrien päässä toisistaan niin että nähdään suht harvoin.
Ihmiset on kyl outoja, koska ainoa OIKEA suhdemuoto heille on asua kumppaninsa kanssa. Olen etäsuhteessa ja mulle on sanottu juttuja "no mutta eihän se ole aito suhde" "te vain tapailette". yms yms. Kukas sinä olet määrittelemään mikä on oikea suhde?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kyl outoja, koska ainoa OIKEA suhdemuoto heille on asua kumppaninsa kanssa. Olen etäsuhteessa ja mulle on sanottu juttuja "no mutta eihän se ole aito suhde" "te vain tapailette". yms yms. Kukas sinä olet määrittelemään mikä on oikea suhde?
Hyvin sanottu! Ja sitähän voi olla paljon sitoutuneempikin toiseen vaikka osoite on virallisesti eri. Te päätätte oletteko suhteessa vai ette :)
Miksi sanotaan, että etäsuhteessa jos ei nää toista niin toinen on automaattisesti pettämässä? Pitääkö "tosielämässä" kumppaneiden myös vartioida jatkuvasti puolisoaan, ettei puoliso petä? Ja jos pitää, miten voitte vartioida 247 ettei puoliso ole pettämässä?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä tuon itsenäisyyden kanssa. Etäsuhde toimii jos kommunikointi on jatkuvaa ja päivittäistä ja molemmat panostaa siihen. Ei vain kadota tunneiksi, jos ei ole mitää syytä. Ollaan koko ajan tavoitettavissa.
No höpö höpö. Todellakin voi ja pitääkin kadota tunneiksi, eikä koko ajan pidä olla tavoitettavissa. Toi sun kuvailuhan kuulostaa ihan kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
1. Älä ala minkäänlaiseen suhteeseen ihmisen kanssa, jota et tunne kunnolla. Tutustu ihmiseen vähintään sellaiset 6kk-1v ja vasta sitten harkitse minkäänlaisia sopimuksia tai tunteita herättäviä järjestelyjä. Jos mies ei tähän kykene, niin sittenpä hän ei ole vakaa myöskään suhteessa, vaan pienenkin nautintotauon aikana alkaa esim. pettämään, jne.
2. Jos tunnet ihmisen niin käy arvokeskustelua. Tee sopimus (avioliitto, avioehto) ja hulehdi omista oikeuksistasi. Muista, että naisen kehon käyttö on kallista ja arvokasta, ja sitouttaa sinut väkisinkin sopimuksiin suhteessa lapseen, jonka rikkomisesta valtio rankaisee. Toisin kuin siitä, että mies rikkoo sinulle lupauksensa. Huomioi avioehdossa siis myös omat oikeutesi ja osaa vaatia elatuksen lisäksi esim. kompensaatiota urahaitasta ja eläkkeen menetyksestä, jne.
3. Hae emotionaaliset nautintosi jostakin muualta, kuin petolliselta mieslajilta.
Haukotus.
1. Älä ala minkäänlaiseen suhteeseen ihmisen kanssa, jota et tunne kunnolla. Tutustu ihmiseen vähintään sellaiset 6kk-1v ja vasta sitten harkitse minkäänlaisia sopimuksia tai tunteita herättäviä järjestelyjä. Jos mies ei tähän kykene, niin sittenpä hän ei ole vakaa myöskään suhteessa, vaan pienenkin nautintotauon aikana alkaa esim. pettämään, jne.
2. Jos tunnet ihmisen niin käy arvokeskustelua. Tee sopimus (avioliitto, avioehto) ja hulehdi omista oikeuksistasi. Muista, että naisen kehon käyttö on kallista ja arvokasta, ja sitouttaa sinut väkisinkin sopimuksiin suhteessa lapseen, jonka rikkomisesta valtio rankaisee. Toisin kuin siitä, että mies rikkoo sinulle lupauksensa. Huomioi avioehdossa siis myös omat oikeutesi ja osaa vaatia elatuksen lisäksi esim. kompensaatiota urahaitasta ja eläkkeen menetyksestä, jne.
3. Hae emotionaaliset nautintosi jostakin muualta, kuin petolliselta mieslajilta.