Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken
Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sosionomikoulutuksessa, niin suurin osa oli empaattisia ja ihania mutta siellä oli yksi todella veemäinen nuori nainen. Puhui pahaa kaikista ja kettuili ja irvisteli päin naamaa. Työskentelee vieläpä lasten kanssa. En voi käsittää, miksi hän oli edes hakeutunut alalle kun kommunikointi oli ala-asteen koulukiusaajatasoa välillä. Kaduttaa etten ottanut asiaa puheeksi tutoropettajien kanssa.
Kaikenlaisia ihmisiä sitä on ja joka alalla.
Mielenkiintoista, mutta sosionomit on ihan eri asia kuin vanhusten hoiva-ala, josta puhutaan tässä.
Ei yllätä että suomalaiset naiset käyttäytyvät noin
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä että suomalaiset naiset käyttäytyvät noin
Miten niin? Palvelukodeissa on miehiä töissä. Yhdessä tämän alan kuvassa suurin osa on miehiä. Ja se kuva on just Laphan alueelta.
Ei nuo uutiset yllätä yhtään. Jokus 15-20 vuotta sitten lähihoitajakoulutukseen työkkäri pisti vähä jokaisen joka ei muualle päässyt.
Koulut räätälöi koulutukset että kaikki pääsee läpi .
Tulee voimaton olo kun nämä väärinkohtelut ovat niin kovin yleisiä. Nämä tapaukset pitää nostaa julkisuuteen aina kun tällaista tapahtuu.
Mikään ei muutu, jos aina painetaan villasella. Seuraukset on vain huomautus tjsp.
Sakot ja rikosuhrimaksu on se, jonka tavan tallaaja saa tuollaisesta. Merkintä rikosrekisteriin myös. Etenkin pitää ottaa lupa pois toimia vanhusten, sairaiden ja lasten parissa. Niiden puolustuskyvyttömien ja haavoittuvien läheltä pois sellaiset näpistelijät ja riuhtojat.
Vanhuksia ja sairaita pitää puolustaa ja suojella samalla tavalla kuin lapsia ja eläimiä.
Jos työntekijällä on kaikki kunnossa korvien välissä, niin hän tajuaa itsekin, että kuvatunlainen käytös on väärin ja tuomittavaa.
Enemmän tämä satuttaa kuin joku somekuva instagramissa, josta jauhoivat uutisia myöten päivätolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan outoa, että ei voi kirjoittaa postauksiin tekstit niin, että niistä saa selvää.
Lukekaa täältä:
Lempi on tännään viihyttäny... - Karungin palvelukoti https://share.google/0tHuvYviKCkmRNq2Y
5. joulukuuta henkilökunta kiittää k-kauppiasta siitä, että se mahdollisti henkilökunnan ruokailun.
K-kauppias taas toivottaa palvelukodin väelle hyvää joulunodotusta. 🤭🤭🤭
Henkilökunta ei älynnyt sitten kiittää siitä, että asukkaat/hoidettavat saivat aterian k-kauppiaalta.
Minä-minä-minulle-henkilökunta loistaa kirkkaimpina tähtinä taivaalla.💫
Smeds kertoo, että päivityksen julkaisun jälkeen tiistaina ikääntyneiden asumisen palvelupäällikkö otti Smedsiin yhteyttä, pyysi anteeksi ja kertoi, että asiasta tehdään sosiaalihuollon muistutus
Siinä kohtaa sanoin, että olen pettynyt ja ihmeissäni, ettei palvelukodin johtaja ole ollut yhteydessä. Kun palvelukodin johtaja soitti, kysyin häneltä, olisiko asiaa käsitelty näin, jos en olisi tehnyt asiasta julkista. Hän vastasi, että ei varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tämä vanhuksen omainen on seissyt siellä ikkunan takana kun on noin pitkän tapahtuman nähnyt? Tunnin? Kaksi?
Ai että ei saa katsoakaan, jos vaikka sattuu näkemään hoitajien prseilyä?
Tuskin se riuhtominen tuntitolkulla kesti.
Smedsin mukaan hoitaja myös soitti seuraavana päivänä ja kertoi tapahtumien hävettävän.
Luottamus palvelukotia kohtaan on muutenkin ontunut, ja nyt sitä ei ole enää olemassakaan. En tiedä, miten tästä pääsee yli, Smeds toteaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole näkemässä kun hoidokki vetelee nyrkillä naamaan lirkuttelevaa hoitajaa? Väkivaltaisille henkilöille ei ole terveenäkään oltu kovin empaattisia, eikä he kaikki osaa kohdata sellaista hoidettavanakaan.
Edelleen pitää huomauttaa, että kyse on työstä josta saat palkan ja johon sinut on koulutettu. Myös näihin tilanteisiin, jossa demantia voi purkautua väkivaltana sinua on koulutettu. Vai saako lastenhoitaja olla epäempaattinen kiukuttelevalle lapsellesi samaan aikaan tarhassa?
Kameravalvonnalla tämäntyyppiset väärinkäytökset vähenee. Asentakaa koteihin valvontakamerat.
Haluan tietää , mitä seuraamuksia nämä hoitsut saa kun asia on käsitelty loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää , mitä seuraamuksia nämä hoitsut saa kun asia on käsitelty loppuun.
Seuraamuksia?
AHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Älä naurata. Jos tulee edes huomautus, Pro laittaa perseen penkkiin italialaisen lakon merkeissä. Ei sitä normaalista päivästä erota, mutta laittaapa kuitenkin
Kommentteja facebookryhmässä mm. -sitä tapahtuu joka paikassa
MIE olen Lapista ja MIE olen YLYPIÄ siitä! | Joulukuun alkupuolella kemiläinen Kristiina Smeds joutui siskonsa kanssa todistamaan surullista tapahtumasarjaa Tornion Karungissa sijaitsevassa palv... | Facebook https://share.google/rs3d5G6K5bymZKq76
ehkä se kertoo miten vakavasta asiasta on kyse, koska eka kun luin luulin, että tämä on jonkin trolli, mutta sitten näin sanan yle ja että tämä onkin ihan oikea uutinen eikä mikään trolli.. ekana tuli mieleen noin sairasta asiaa ei voi tapahtua missään varsinkaan Suomessa.
vaikkei olisi laitointa syödä potilaan joulusuklaat, niin se joka tuollaista tekee on empatia kyvytön ja röyhkeä ja lisäksi vielä se, että riuhdotaan muistisairasta vanhusta..siinähän voi pahimmassa tapauksessa potilaalta lähteä henki.
niska retkahtaa tai kaatuu, niin tuon ikäisellä voi pienestäkin murtua luut.
hurjaa lukea jatkuvasti miten Suomessa kohdellaan vanhuksia. ymmärrän, että jotkut muistisairaat voi olla väkivaltaisia, mutta ei he sitä ilkeyttään tee..se on se sairaus..ajattelisivat hoitajat itse miltä tuntuisi, jos et muista missä olet ja joku tulisi sinua riuhtomaan ja käskyttämään.
minäkin varmaan olisin silloin vastahakoinen. minulla nimittäin on aika kova itse suojelu vaisto.
mutta ei nuo hoitajat taida ymmärtää tuosta sairaudesta oikeasti paljon mitään.
miehiä pitäisi ottaa vanhusten hoitoon enemmän se toisi rauhaa ja turvallisuutta potilaille ja henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
ehkä se kertoo miten vakavasta asiasta on kyse, koska eka kun luin luulin, että tämä on jonkin trolli, mutta sitten näin sanan yle ja että tämä onkin ihan oikea uutinen eikä mikään trolli.. ekana tuli mieleen noin sairasta asiaa ei voi tapahtua missään varsinkaan Suomessa.
vaikkei olisi laitointa syödä potilaan joulusuklaat, niin se joka tuollaista tekee on empatia kyvytön ja röyhkeä ja lisäksi vielä se, että riuhdotaan muistisairasta vanhusta..siinähän voi pahimmassa tapauksessa potilaalta lähteä henki.
niska retkahtaa tai kaatuu, niin tuon ikäisellä voi pienestäkin murtua luut.
hurjaa lukea jatkuvasti miten Suomessa kohdellaan vanhuksia. ymmärrän, että jotkut muistisairaat voi olla väkivaltaisia, mutta ei he sitä ilkeyttään tee..se on se sairaus..ajattelisivat hoitajat itse miltä tuntuisi, jos et muista missä olet ja joku tulisi sinua riuhtomaan ja käskyttämään.
minäkin varmaan olisin
Miehiä pitäisi ottaa? Jännä asenne. Miksi luulet että miehiä kiinnostaa mennä toksiselle naisvaltaiselle alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tämä vanhuksen omainen on seissyt siellä ikkunan takana kun on noin pitkän tapahtuman nähnyt? Tunnin? Kaksi?
Suomesta loppuu hoitajat jos jokaisesta pikkuvirheestä aletaan rankaisemaan
Lisää keskustelua täällä
Iltalehti - Lapin hyvinvointialue kertoo... | Facebook https://share.google/oPHWuPKN5M44OQkZt
Jyrkästi tuomitsevat teon.