Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken

Vierailija
19.12.2025 |

Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.

https://yle.fi/a/74-20200223

Kommentit (558)

Vierailija
441/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo uskoa. Aikanaan läheisellä oli aina kova nälkä ja jääkaappi tyhjä kun poikkesin pari kertaa viikossa. Selvisi että jonkun hoivalafkan tyypin olis pitänyt toimittaa ruokaa kolme kertaa viikossa ja käydä kaupassa kerran viikossa. Ulkomaalaisittain murtava henkilö yllättyi kun satuin kerran paikalle. Valehteli että juuri tänään ei ollut saanutkaan ruokaa mukaan. Kyseessä ei ollut kaukoidästä kotoisin ollut henkilö. Seuraavalla kerralla oli ja hommat alkoi sujua. Omainen pärjäsi muuten mutta liikkuminen ja ruuanlaitto alkoi olla hankalaa.

Psykologiset testit pitäisi vaatia kaikilta avustajilta.

Vierailija
442/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten kauan tämä vanhuksen omainen on seissyt siellä ikkunan takana kun on noin pitkän tapahtuman nähnyt? Tunnin? Kaksi?"

Miten se muuttaa tapahtunutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisia ja ihmisten kertomuksia kun lukee, vahvistuu ajatus etten itse aio koskaan päätyä muiden armoille mihinkään loppusijoituspaikkaan. Täytyy huolehtia siitä, että vaihtaa hiippakuntaa vielä kun pystyy oman tilansa ymmärtämään ja sille jotain tekemään. Täytyy tämä myös omille lapsille antaa tiedoksi.

Ideaalia olisi lähteä kuten intiaanit: valita hyvä päivä ja itselle tärkeä paikka, ja vain nukkua siellä pois. 

Minua kauhistutta palvelukotiasukkaiden kohtelu. Olenkin sanonut puolisolleni, että minä lupaan, että hoidan sinut kotona jos se tilanne tulee eteen, että hoitajaa tarvitsee.

En kestäisi, että minulle rakasta ja tärkeää ihmistä kohdellaan kuin rakkikoiraa romanian kaduilla.

Itkettää.

Kun esim. muistisairaus etenee niin jossain kohti tulee tilanne ettei kotona hoitaminen enää onnistu. Tai sitten pitäisi olla sen verran rahaa että voi palkata hoitajat kotiin kolmessa vuorossa. Tätä ei ehkä tajua ellei ole omaa kokemusta asiasta. 

Vierailija
444/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan tämä vanhuksen omainen on seissyt siellä ikkunan takana kun on noin pitkän tapahtuman nähnyt? Tunnin? Kaksi?

Ai että ei saa katsoakaan, jos vaikka sattuu näkemään hoitajien prseilyä?  

Suomesta loppuu hoitajat jos jokaisesta pikkuvirheestä aletaan rankaisemaan

Niin täältä loppuisi esimiehet ja päällikötkin jos joka kiukuttelusta ja älyttömyydestä tulisi seurauksia. Virheitä voi tehdä mutta ei kiusaa tai typeryyksiä.

Vierailija
445/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karungin palvelukodin opas

ote tekstistä

Palvelukodin tärkeimpiä arvoja ovat kuntouttava toiminta, viihtyisyys, avoimuus, turvallisuus, oikeudenmukaisuus, luottamuksellisuus sekä toimiva yhteistyö

fyysistä hyvinvointia tuetaan kaikkia arkipäivän toimintoja tehtäessä

Iltatoimissa avustaminen 19 - 21

Onkohan nyt luvattu liikoja asiakkaille

Vierailija
446/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisia ja ihmisten kertomuksia kun lukee, vahvistuu ajatus etten itse aio koskaan päätyä muiden armoille mihinkään loppusijoituspaikkaan. Täytyy huolehtia siitä, että vaihtaa hiippakuntaa vielä kun pystyy oman tilansa ymmärtämään ja sille jotain tekemään. Täytyy tämä myös omille lapsille antaa tiedoksi.

Ideaalia olisi lähteä kuten intiaanit: valita hyvä päivä ja itselle tärkeä paikka, ja vain nukkua siellä pois. 

Minua kauhistutta palvelukotiasukkaiden kohtelu. Olenkin sanonut puolisolleni, että minä lupaan, että hoidan sinut kotona jos se tilanne tulee eteen, että hoitajaa tarvitsee.

En kestäisi, että minulle rakasta ja tärkeää ihmistä kohdellaan kuin rakkikoiraa romanian kaduilla.

Itkettää.

Kun esim. muistisairaus etenee niin jossa

Toisilta onnistuu ja toisilta ei. Riippuu asenteesta. Tossa meidän lähellä hoitivat alzhaimeria sairastavan kotona täysin ja kokonaan sinne muistisairaan kuolemaan saakka.

Vierailija
447/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos havaitsette hoitajilta epäasiallista käytöstä, valittakaa ylemmälle taholle. Meidän tapauksessamme se ainakin auttoi.

Olin kerran muutaman päivän matkalla. Mieheni joutui sinä aikana lomittajapojan käsittelyyn. Poika käsitteli miestäni kovakouraisesti ja kun miehelläni oli vielä voimia jäljellä, hän pani vastaan. Poika haki ruiskun ja pisti mieheeni rauhoittavaa. Eräs omainen näki tapahtuman ja kertoi minulle. Marssin suoraan osaston esimiehen puheille. Poikaa ei näkynyt sen jälkeen töissä.

Toisessa tapauksessa eräs keikkahoitaja huusi jatkuvasti eräälle vanhukselle ja käski tämän olla hiljaa, kun tämä itki ikäväänsä. Sinulla ei ole mitään hätää, hoitaja karjui. Myös tämän vein esimiehen tietoon ja keikkailu loppui siihen.

Vierailija
448/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelukoti Hoitolaiton

Vierailija
449/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omaiset huomanneet kysyä oikeutusta henkilökohtaiseen avustajaan?  Avun ja tuen tarve voi täyttää vammaistuen kriteerit.

Vierailija
450/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein miehelleni suklaarasian hoivakotiin. Seuraavana päivänä sitä ei enää ollut hänen huoneessaan. Kysyin hoitajalta, joka tiuskaisi, että tuollahan tuo näkyi olevan hoitajien kahvihuoneessa. Menin hakemaan sen pois, kolme konvehtia oli jäljellä. Mieheni - joka muistisairaanakin rakasti suklaata - oli sen kuulemma sinne vienyt ja hoitajat ajattelivat, että hän toi sen heille tyhjennettäväksi. 🤔

Vanhukset muuten usein tarjoavat hoitajille heille tuotuja namuja. Mutta enpä tunne yhtään hoitajaa joka niitä ottaisi vastaan. Pelkkä ajatuskin vanhuksen eritteisin sormin näpelöimistä suklaista ällöttää.

Vierailija
451/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko omaiset huomanneet kysyä oikeutusta henkilökohtaiseen avustajaan?  Avun ja tuen tarve voi täyttää vammaistuen kriteerit.

Jokin ratkaisu ja apu Smedsin äidille pitää saada. Minulle tuli mieleen tuo avustaja iltaisin koska palvelukodin hoitajilta se hampaidenpesukaan ei nyt sitten onnistunut tuona iltana. 

Vierailija
452/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan tämä vanhuksen omainen on seissyt siellä ikkunan takana kun on noin pitkän tapahtuman nähnyt? Tunnin? Kaksi?

Niin täältä loppuisi esimiehet ja päällikötkin jos joka kiukuttelusta ja älyttömyydestä tulisi seurauksia. Virheitä voi tehdä mutta ei kiusaa tai typeryyksiä.

Jaa olet sillä kannalla, että lasketaan rimaa entisestään hoidon tasossa. Oukki doukki toivottavasti itse et joudu palvelukotiin.

Vierailija
453/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos havaitsette hoitajilta epäasiallista käytöstä, valittakaa ylemmälle taholle. Meidän tapauksessamme se ainakin auttoi.

Olin kerran muutaman päivän matkalla. Mieheni joutui sinä aikana lomittajapojan käsittelyyn. Poika käsitteli miestäni kovakouraisesti ja kun miehelläni oli vielä voimia jäljellä, hän pani vastaan. Poika haki ruiskun ja pisti mieheeni rauhoittavaa. Eräs omainen näki tapahtuman ja kertoi minulle. Marssin suoraan osaston esimiehen puheille. Poikaa ei näkynyt sen jälkeen töissä.

Toisessa tapauksessa eräs keikkahoitaja huusi jatkuvasti eräälle vanhukselle ja käski tämän olla hiljaa, kun tämä itki ikäväänsä. Sinulla ei ole mitään hätää, hoitaja karjui. Myös tämän vein esimiehen tietoon ja keikkailu loppui siihen.

Jos miehesi lääkelistalla oli määrättynä tarvittaessa annettavaa rauhoittavaa, on hän siis aiemminkin käyttäytynyt sekavasti, väkivaltaisesti tms.

Vierailija
454/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin ratkaisu ja apu Smedsin äidille pitää saada. Minulle tuli mieleen tuo avustaja iltaisin koska palvelukodin hoitajilta se hampaidenpesukaan ei nyt sitten onnistunut tuona iltana. 

Aina voi ottaa vanhuksen omaan hoitoonsa. Henkilökohtaista avustajaa ei saa jos on jo ympärivuorokautisen hoidon piirissä.

Vierailija
455/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ottaa vanhuksen omaan hoitoonsa. Henkilökohtaista avustajaa ei saa jos on jo ympärivuorokautisen hoidon piirissä.

Kyl rahalla saa avustajan. Nyt vaan keräys pystyyn kiireesti. Minä lahjoitan heti 50 euroa ilta-avustajan palkkaamiseen.

Vierailija
456/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä henkilöt eivät välittömästi puuttuneet tilanteeseen. Outoa että antoivat ottaa suklaat ja näkivät että hoitajat söivät ne. Hoitajien kanssa heti tiukka keskustelu. Sen jälkeen osaston tai hoiva yksikön vastaavan puheille. Ei auta mediassa voi ottelu. Asiat esiin paikanpäällä. Seuraavana päivänä puhelu niin korkealle taholle mitä houvafirmassa löytyy.

Seuraavan kerran jos sama hoitaja paikalla pyytää poistumaan ja vaatia toinen henkilö.

Nimi ylös ja kirjallisesti valitus hoivakoti on ja vastaus vaade.

Luetun ymmärtäminen? Nämä nimenomaan palasivat sisälle vaatmaan selitystä. Toivat myös johdolle tietoon tapahtumat myöhemmin. Valitettavasti moni pomo on ihan tossukka, annetaan varoituksia muttei uskalleta irtisanoa. Täyttyy hoitoalalla irtisanomisen perusteet, jos toimii ammattietiikan ja yksikön arvojen vastaisesti. Laissa on lisäksi asiakkaan oikeus hyvään hoitoon ja hyvään kohteluun, eli toiminta on lain vastaista.

Vierailija
457/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi ei ole ympärivuorokautisen HOIDON piirissä. Hoitsut jätti hampaat pesemättä ja laittoivat sänkyyn makaamaan heti kello 20.30 jälkeen. Lupailevat iltatoimet kello 21.00 asti

Vierailija
458/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lainaa kenenkään kommenttia tähän Vauva- palstan jonkun vuoden takaisista teknisistä "uudistuksista" johtuen, mutta surulla luen, kuinka huonoissa kantimissa on hoitotyö ja hoitotyön arvostus.

Kovien otteiden kohteeksi joutuneen omaisille haluan sanoa ensimmäiseksi, että kohtelun julkituominen oli hienoa, ja saa toivottavasti hoivayksiköitä tarkentamaan työkulttuuria ja asukkaiden arvostamista. Toitte esiin myös kysymyksen, kuinka tästä enää voi päästä yli. Voin lohduttaa teitä, että vanhempanne kohtelu on todennäköisesti jatkossa yksikön esimiehen erityisen silmälläpidon alla. Vastuunsa tunteva esimies painottaa hoitajille asukkaan kunnioittavaa kohtelua ja puuttuu epäkohtiin, en epäile sitä yhtään. 

Toivon että luottamuksenne palautuu, sillä teillä ei liene vastaavaa huonoa kokemusta edeltävältä ajalta? 

Olen itse työskennellyt muistisairaiden kanssa, ja voin sanoa, että tilanteet vaihtelevat. Joskus pärjätään lempeydellä ja lepertelyllä, joskus tarvitaan napakampaa otetta ja toisinaan taas yhden asukkaan hoitamista useamman hoitajan voimin. Olen nähnyt tilanteita laidasta laitaan, samoin kuin monenlaisia hoitajia ja monenlaisia omaisia. Kaikkien näiden tahojen yhteistyö ja keskinäinen kemia vaikuttaa vähintään työilmapiiriin, esimerksi jos tässä tilanteessa omaiset alkaisivat pelätä ja sen myötä kenties kyräillä ja suhtautua hoitajiin ja hoitopaikkaan epäluuloisesti. Kaikkihan tiedämme kuinka mukavien ihmisten kanssa on mukavampi asioida ja metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Eli suosittelen rehellistä pelon ilmaisemista seuraavissa kohtaamisissa, ettei mitään jää hampaankoloon.

Palaan myös tarinan kohtaan, jossa ko. asukas tuotiin yhteisiin tilohin istumaan puoli yhdeksältä. Omassa työyksikössäni oli lähes 20 muistihäiriöistä. Hoitajien, joita oli kolme, joskua jopa neljä, työaika loppui yhdeksältä. Yöksi oli tulossa yksi hoitaja, joten on selvää että vaeltelevien ja vastustelevien iltatoimia ei voinut jättää vain sen yhden hoitajan vastuulle. Pyrimme laittamaan kaikki fyysistä apua tarvitsevat petiin puoli yhdeksään mennessä, jotta ehdimme kirjata jokaisen asukkaan tapahtumat, terveydentilat ja lääkitykset. Aika ei aina edes riittänyt, joten usein istuin itsekin kirjaamassa omalla ajalla vielä yhdeksän jälkeen, riippuen siitä kuinka hektinen ilta oli ollut ja jos oli tullut jotain ylimääräistä, rutiineista poikkeavaa.

Onhan meitä moneksi, hoitajiakin. Toiset tekevät hoitotyötä olosuhteiden pakosta, toiset sydämellä. Työkavereissa on ollut heitä jotka ajattelevat ettei nämä (asukkaat) mitään tarvitse (kuten niitä suklaita tai jälkiruokia) tai eivät mitään ymmärrä, heitä jotka esimiehen edessä esiintyvät esimerkillisesti, mutta lintsaavat muuna aikana, heitä jotka hoitavat ronskisti liukuhihnalta vailla mitään tunteita, ja sitten meitä, joille hoivatyö on sydämen asia. Siksi luen surulla näitä juttuja, koska jokainen negatiivinen kohu rapauttaa  arvostamani ammatin arvoa.

Vierailija
459/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin ovat tehneet uutisoidussa tapauksessa. En symppaa. Yritän ymmärtää.

Hoitajilla on todennäköisesti ollut työntekijöistä puute. Kierroksella on tullut useampi työrutiinia vaikeuttava tapahtuma, jonka vuoksi tauot ovat jääneet vajaiksi. Väsyneenä, kiireen keskellä tulee ilmoitus, että tänne on tulossa omaisia katsomaan asiakasta. Nyt äkkiä sen vaippa kuntoon ja päivävaatteet päälle. Ja tarkistakaa huone, että on ns. kyläilykelpoinen. Jutussa ei kerrota, että olivatko työntekijät edes talon omaa väkeä vaiko tuuraajia.

Asiakas höperöi omiaan, kun pitäisi pistää töppöstä toisen eteen. Samaa ovat tehneet viisi aiempaakin asiakasta. "Kannetaan se kun ei osaa kävellä mihinkään suuntaan. Pitäisi olla jo valmista."

Karkkia on pöydällä. "Nappaan tuon, en ole muutakaan ehtinyt tänään syömään." Ei ole mikään helppo suoritus liikutella, useimmiten yli 70 kiloisia, huonokuntoisia vanhuksia ympäriinsä. Harvemmin pääsevät omin voimin edes tuolista ylös, joten hoitajan selästä sekin voima revitään.

Sitten se omainen ilmestyy ovensuuhun. Todennäköisesti aivan toisenlaisesta maailmasta ja arjesta tuijottamaan kauhuissaan, kuinka Marttaa riepotellaan.

Vierailija
460/558 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, ainakin kaikilla muilla aloilla (paitsi vasurien suojatöissä) onnistuu ihan hyvin bisneksen pyörittäminen sitenkin että suuria virheitä tehneet lentää ulos talosta ja pienemmistä tulee varoituksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme