Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken
Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut kotimaisia hoitajia kuitenkaan olla.
Ei ainakaan aasiasta. He nimittäin kunniottavat vanhuksia ja kohtelevat todella kauniisti.
-Kollega
Tämä. Minunkin thaikkuvaimoni, hänen äitinsä ja muut suvun naiset ovat kuin sulaa vahaa käsissäni kun ostin Thaimaassa pari kiinteistöä heidän nimiin koska "farangit ei saa omistaa siellä maata".
T. Maajussi Jalmari 58
Vierailija kirjoitti:
siis hyvä et paljasti huonon hoidon,ei ole normaalia hoitoa.oliko edes suomalaiset hoitajat. söivät suklaat kertoo että nälkä ja ehkä maksettu työpaikasta kynnysrahat. vale hoitajia paljastunut laajasti esim amerikassa. ulkomailla väärentävät todistukset ja osaamista ei ole.
Asukkaat usein tarjoavat karkkia hoitajille, myös muistisairaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ulkomaalaiset hoitajat on paljon ystävällisempiä kuin suomalaiset. Olen työssäni todistanut tämän monta kertaa.
Se, että he jatkuvasti hymyilevät ja nyökkäilevät, ei todellakaan tarkoita mitään muuta kuin että eivät ymmärrä kunnolla kieltä ja asiaa jota heille puhutaan.
Eli et tiedä mistä puhut. Minä tiedän, kun heidän kanssaan työskentelen. Inhimillisiä hoitajia. -eri
Tämä. Minäkin tunnen pari somalia, ja voin vannoa että he kaikki ovat ihania ihmisiä koska tuntemani henkilöt ovat.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, vai hauras vanhus joka on vasta 70 vuotias. Nyt on kyllä jutut taas. Nämä muistisairaat ei ole hauraita vanhuksia kun omaisten tai hoitajien päälle käy pahimmillaan on kättä pidempää apuna. Tätini demontoitunut mies hakkasi tätini sairaalaan, niin hauras yli 70 vuotias mies ...
Et tiedä mistä puhut. Muistisairaisiin erikoistuneissa paikoissa voi olla paljon nuorempiakin, jotka elelevät ihan muissa maailmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat varmaan jotain ylipainoisia lehmiä, sillä 85 % suomalaisista hoitajista ovat ylipainoisia, istuvat kanttiinissa syömässä munkkeja ja näemmä nyt myös vanhusten suklaat. Pitäiskö meidän ostaa heille kimpassa VAAKA ?
Kuule, mä luulisin että ne vanhukset ei välitä siitä minkä painoinen se hoitaja on, kunhan on ystävällinen ja hoitaa työnsä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ulkomaalaiset hoitajat on paljon ystävällisempiä kuin suomalaiset. Olen työssäni todistanut tämän monta kertaa.
Se, että he jatkuvasti hymyilevät ja nyökkäilevät, ei todellakaan tarkoita mitään muuta kuin että eivät ymmärrä kunnolla kieltä ja asiaa jota heille puhutaan.
Eli et tiedä mistä puhut. Minä tiedän, kun heidän kanssaan työskentelen. Inhimillisiä hoitajia. -eri
Meillä on ollut näitå opskelijoina useampia vuosia. Valitettavasti suomen kieli ei edelleenkään suju yhtään sen paremmin kuin tullessaan. Yhtään et voi olla varma menikö asia perille.
Vierailija kirjoitti:
Luin omaisen laajemman kirjoituksen FB:ssa.
Omaiset siis olivat olleet isolla joukolla muistisairaan omaisen luona käymässä. Veli vaimoineen lähti pois ensin, kirjoittajan sisko käytti äitinsä suihkussa ja sitten kirjoittaja ja sisko kävelyttivät äitinsä huoneestaan päiväsalin keinutuoliin klo 20.30. Kävely oli hidasta ja vaivalloista ja sisko lauloi joululaulua "reippahasti käypi askeleet".
Hoitajien käytös oli moitittavaa mutta ihmettelen muutamaa asiaa. Eikö palvelutalossa ollut normaaleja vierailuaikoja joka päättyy klo 19? Klo 20.30 useimmat vanhukset ovat jo nukkumassa iltapesun jälkeen. Miksi tyttäret kävelyttivät huonokuntoisen äitinsä pitkää käytää pitkin päiväsaliin eivätkä itse peitelleet äitiään nukkumaan koska oli jo niin myöhä? Päiväsalissa ei ollut enää muita asukkaita, he olivat jo nukkumassa. Tytär oli hoitaja, hänen olisi luullut tietävän palvelutalon rutii
Tuota minä juuri mietin, että miksi noin myöhään ollaan liikkeellä, en vain muistanut kellonaikoja Facebookin kirjoituksesta. Siis hoitajilla loppuu työaika ysiltä ja pitää ehtiä ennen sitä kirjatakin.
T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä käyttäydyt noin, niin ei tarkoita sitä, että muut ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi nämä henkilöt eivät välittömästi puuttuneet tilanteeseen. Outoa että antoivat ottaa suklaat ja näkivät että hoitajat söivät ne. Hoitajien kanssa heti tiukka keskustelu. Sen jälkeen osaston tai hoiva yksikön vastaavan puheille. Ei auta mediassa voi ottelu. Asiat esiin paikanpäällä. Seuraavana päivänä puhelu niin korkealle taholle mitä houvafirmassa löytyy.
Seuraavan kerran jos sama hoitaja paikalla pyytää poistumaan ja vaatia toinen henkilö.
Nimi ylös ja kirjallisesti valitus hoivakoti on ja vastaus vaade."
Miten puuttua esim. suklaan syöntiin, ennen kuin on nähnyt suklaansyöntiä?
Todellakin mediaan yhteys!! Tietävät muutkin omaiset olla varuillaan.
Ai soitto? No jopas on merkittävä puuttuminen, et ihan soitto esimiehille🤦
Eipä tuo poikkea päiväkodin toiminnasta. Lapsia ei varhaiskasvatuksessa tueta kasvussa, heitä retuutetaan, usutetaan toistensa kimppuun ja pakkosyötetään. Eikä kukaan koskaan näe mitään, kun joku puree toista tai hakkaa ja potkii. Joka kerta vedotaan siihen, että ei tapahtunut päiväkodissa, vaikka vanhempi olisi ennen pihaantuloa nähnyt,mitä tapahtui.
Naamat lehteen, osaa omaiset varoa paikkoja jossa kaksikko työskentelee.
Valitettavan totta.
Olen itsekin hoitaja ja todella nähnyt monta kertaa kuinka vanhuksia revitty raajoista, eivät ymmärrä huonon kielitaidon vuoksi että se ei ole ok.
Myös näitä suklaansyöjiä on nähty. Ei niitä oteta, ellei erikseen ole omaiselta lupaa saatu. Yleensä tuovat rasioita kansliaan.
Olen niin monesta epäkohdasta ilmoittanut pomoille ja mikään ei ole muuttunut.
Myös Aviin olen ollut yhteydessä. Mutta ennakkoon ilmoitettu tarkistusajankohta on yhtä tyhjän kanssa.
Itse siirryin vanhuspuolelta pois juurikin huonon kohtelun, huonojen työolojen ja surkean johtamisen takia.
Ongelmia on paljon ja ne tiedossa, kukaan vaan ei välitä. Kun hoitajamitoitusta laskettiin, alkoi lopullinen alamäki. Työ on jatkuvaa kiirettä ja tulipalojen sanmuttelua, niin sanotusti.
Alalla on niin paljon ihmisiä ketkä sinne ei sovi. Kielitaidottomat, osaamattomat ja nämä ketkä on vaan tyrkätty alalle kun edellinen ura loppui. Kaikista ei ole hoitajaksi!
Itse rakastan vanhuksia mutta sille kentälle en ikinä enää palaa.
Terkuin, hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitajat oli varmaan persuja. Nehän vihaa heikossa asemassa olevia.
Eikö Persut olekkaan niitä työttömiä.
Suomessa lähihoitajiks on pitkään työnnetty ne yläasteen ongelmatapaukset. Ei tällasten asioiden pitäis tulla minään yllätyksenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitajat oli varmaan persuja. Nehän vihaa heikossa asemassa olevia.
Mene hoitoon! Sä olet sairas! Olen huolissani
T. Persu
No en uskalla mennä, jos hoitajat on tollasia. Ehkä persujakin vielä.
Toisaalta voidaan miettiä mikä tilanne on ollut kun omaiset lähti, yhtä "raihnaista" vanhusta taluttamaan ei tarvita kahta hoitajaa, eli on melkoiset raivarit tämä hauras vanhus vetänyt. Toisekseen tämän omaisen mielikuvitus lähti laukalle "kurkkasi olkapään yli näkikö kukaan", lukee siis jo ajatukset kun tietää miksi kurkkasi, siellä on voinut joku toinen vanhus huudella jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minäkin tunnen pari somalia, ja voin vannoa että he kaikki ovat ihania ihmisiä koska tuntemani henkilöt ovat.
Mä tunnen pari persua ja tiedän sen petusteella, että muutkaan persut ei todellakaan ole mukava.
Psykologiset testit hoitoalalle pyrkiville, niin se karsisi ne kaikkein sairaimmat persoonat heti pois. Jos kykenee kohtelemaan heikommassa asemassa olevaa avuntarvitsijaa noin kaltoin ja julmasti niin ei ole pääkopassa hoitajan irvikuvalla kaikki järjestyksessä. Täydellistä inhimillisyyden puutetta. Suoranaista sikailua ja vallankäyttöä. Potkut tuollaisille p@skiaisille eikä mitään muuta. Ei mitään työtodistuksia, tai sitten maininta ettei sovellu hoitotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon eri, mutta minäkin työskentelen heidän kanssaan. Osittain olen samaa mieltä kanssasi, että iso osa on hyviä työssään ja kohtelee vanhuksia hyvin, MUTTA ei kaikki! Olen myös työskennellyt sellaisten kanssa, jotka ovat juurikin tuollaisia hymyileviä nyökyttelijöitä, jotka eivät ymmärrä kieltä. Ihan todellisia vaaratilanteita on heidän kanssaan sattunut.
Arvasin, että hoitajat oli persuja. Siksi linkittävät nyt näitä, että hei, katsokaa muualle vaan.