Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken
Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.
Kommentit (162)
MOT voisi ujuttautua hoivakoteihin hoitajana, sitten raportit julkisuuteen.
Monensorttista hoitoalan ihmistä on. Eräs työkaveri muutti ja mehän oltiin apuna ja apua kuin paljon kaikkea työpaikan tavaraa oli hänellä kotona, hoitotarviketta ym. Ei hirveen arvokasta, mutta kuitenkin. Tuli paha mieli.
Päitä vadille! Tässä mikään anteeksipyyntö riitä.
Millon pääministeri ottaa kantaa? Entä presidentti? Asia koskee omaa kansaa, omaa maata.
Millon?????
Tämäkin vain haudataan jonnekin ja mitään ei tapahdu eikä mikään muutu.
mun tutut on terveyden hoitoa alalla ja oon käynyt latoksissa en ole törmännyt tuollaiseen käytökseen, on poikkeuksellisen raakaa. suomalaiset hoitajat ei koske vanhuksen tavaroihin hygienia syistä,herpes,mrsa jne tartuntoja vältetään. ei kuulosta suomalaisen hoitajan touhulta.
mun tutut hoitajat ei syö työpaikan juttuja.omat eväät ja käsidesi mukana. hygienia ei ole kunnossa jos syödään toisen suklaat huoneesta.kuvottavaa.
Kaverin äiti muistisairas, ja hänen kotiinsa oli tullut lähihoitajia jotka oli ensi töikseen tutkineet kaikki huoneet, kaapit, lipastot. Kyselleet epäasiallisia mitkä eivät liittyneet tuon äidin terveyteen.
Onneksi molemmat lapsensa olivat laittaneet kotiin valvontakameroita ja audiolaitteita, piilottaneet ne hyvin, sinne rumimpien koriste-esineiden sekaan, mikäli ne paremmat ja kalliimmat olisivat lähteneet hoitajien mukaan.
Yksi noista lähihoitajista oli ollut tarkkailuluokalla samaan aikaan kun nämä sisarukset normi yläasteluokalla. Silloin jo oli jäänyt kiinni näpistelystä ym.
Vierailija kirjoitti:
MOT voisi ujuttautua hoivakoteihin hoitajana, sitten raportit julkisuuteen.
Eikös tässä ole julkisuutta. Tätä lehden juttua nyt levittämään ulkomaita myöten niin ehkä joku Suomessa ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Päitä vadille! Tässä mikään anteeksipyyntö riitä.
Millon pääministeri ottaa kantaa? Entä presidentti? Asia koskee omaa kansaa, omaa maata.
Millon?????
Suomessa ei kiinnitetä huomiota tällaiseen kohuun, vanhemmat ihmiset saa potkia syrjään ja pitää yllä ikärasismia.
On huomattavasti tärkeämpää jutella päiväkausia jostain semi-ulkomaalaistaustaisesta suomimissistä ja sen silmien venytyskuvasta. Eikö? :-/
Hallituksen syytähän tuo pahoinpitely OIKEASTI on, eix niin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitajat oli varmaan persuja. Nehän vihaa heikossa asemassa olevia.
Mene hoitoon! Sä olet sairas! Olen huolissani
T. Persu
No en uskalla mennä, jos hoitajat on tollasia. Ehkä persujakin vielä.
Toisaalta voidaan miettiä mikä tilanne on ollut kun omaiset lähti, yhtä "raihnaista" vanhusta taluttamaan ei tarvita kahta hoitajaa, eli on melkoiset raivarit tämä hauras vanhus vetänyt. Toisekseen tämän omaisen mielikuvitus lähti laukalle "kurkkasi olkapään yli näkikö kukaan", lukee siis jo ajatukset kun tietää miksi kurkkasi, siellä on voinut joku toinen vanhus huudella jotain.
Ja miksi ne omaiset toivat sen vanhuksen pois sieltä huoneesta vielä illalla? Yksi yökkö jos on niin hän ei välttämättä yksin saa vanhuksia päiväsalista vuoteeseen niin siksi nämä iltahoitajat kiireissään sen tekivät. Ei siinä enää hampaita aleta pesemään, kuten Facebook-kirjoituksessa huomautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitajat oli varmaan persuja. Nehän vihaa heikossa asemassa olevia.
Mene hoitoon! Sä olet sairas! Olen huolissani
T. Persu
No en uskalla mennä, jos hoitajat on tollasia. Ehkä persujakin vielä.
Toisaalta voidaan miettiä mikä tilanne on ollut kun omaiset lähti, yhtä "raihnaista" vanhusta taluttamaan ei tarvita kahta hoitajaa, eli on melkoiset raivarit tämä hauras vanhus vetänyt. Toisekseen tämän omaisen mielikuvitus lähti laukalle "kurkkasi olkapään yli näkikö kukaan", lukee siis jo ajatukset kun tietää miksi kurkkasi, siellä on voinut joku toinen vanhus huudella jotain.
Sä syyllistät sen ikäihmisen, kun häntä on kohdeltu väkivaltaisesti. Huh huh toivottavasti et ole "hoitaja".
Vierailija kirjoitti:
Monensorttista hoitoalan ihmistä on. Eräs työkaveri muutti ja mehän oltiin apuna ja apua kuin paljon kaikkea työpaikan tavaraa oli hänellä kotona, hoitotarviketta ym. Ei hirveen arvokasta, mutta kuitenkin. Tuli paha mieli.
Minä kävin työkaverin luona kahvilla ja siellä oli selvästi työpaikalta pöllittyä kahvikermaa ja leivonnaisen kanssa vaniljakastiketta. Merkki oli Menu, jota ei tavallisesta kaupasta saa. Meidän työpaikalla oli tuon merkkisiä tuotteita tukusta tilattuna. Lisäksi jääkaapissa vilahti iso pötkö maksamakkaraa, jollaisia oli juuri tilattu meille töihin.
Institutionaalinen mielivalta ja luonnevikaiset hoitajat. Yritä siinä sitten elää vanhuksena tuollaisessa helvetissä. Korut ja rahat varmaan suklaiden lisäksi myös lähtevät vanhukselta hätäseen parempaan talteen.
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto että koski pahasti, tulipa todella huono fiilis tästä uutisesta, ihan kauhea, mitä kaikkea muuta vanhuksille tekevät, varastavat rahaa, soittavat heidän puhelimillaan, tekevät näköjään ihan mitä haluavat. Ai hitto soikoon että voikin perkele ottaa nupista, onneksi en ole omainen, asia ei nimittäin jäisi pelkäksi ihmettelyksi.
mina åhmed rakasta
Ällistyttävää toimintaa kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta taas kerran.
Eipä ole. Olen itse nähnyt tuota kohtelua. Osa hoitajista ei sovellu hoitoalalle lainkaan.
Oma kokemukseni on, että 80 % on alalle soveltumattomia.
Tää on niin totta ! Äitiäni kohdeltiin myös erittäin huonosti . Hänellä alzh. , ei pystynyt puhumaan loppuaikoina. Seurasimme hoitajien toimia joka oli todella epäystävällistä. Äitini itki paljon , yksi hoitaja tuli huoneeseen kerran , riuhtaisi äidin ylös vuoteesta joka oli puoli nukuksissa. Kovin ottein otti ylös hänet vaikka pahasti sydänsairas myös. Ei tervehtinyt edes omaista. On raakoja hoitajia jotkut !!!! Eivät sovellu hoitoalalle !!
Härskein kuulemani juttu oli tutulta, kenen täti asui toisella paikkakunnalla, satojen km päässä. Palvelukoti missä asukkaat saivat asua omillaan ja oli omat tavarat.
Siellä pyöri hoitaja lähes joka päivä, kävi kahvilla, mielistelemässä. Sieltä oli kadonnut suvun arvotavaroita, ja aivan kuin hoitaja olisi yrittänyt häätää noita tädin sukulaisia pois sieltä, aivan kuin vaivaisivat väsynyttä vanhusta ja selvisi että oli kysellyt mitä omaisuutta tuolla tädillä olisi, ja oli kaivanut tiliotteitaan, tuon se täti oli huomannut itse. Siksi noiden sukulaisten epäilykset heräsivät.
Kävi ilmi että kiero hoitaja oli aiemmin yrittänyt ujuttautua toisen asukkaan testamentteihin, mustamaalaamalla tämän Alzheimeria kärsineen naisen sukulaisia että "miten ne sun sukulaiset ei koskaan täällä käy". Kun eihän muistisairaat juuri mitään muista, niin oli ollut helppoa manipuloida tuohon tapaan ja käydä lähes joka päivä siellä mielistelemässä kahvin äärellä, perintöä odotellessa :(((
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan totta.
Olen itsekin hoitaja ja todella nähnyt monta kertaa kuinka vanhuksia revitty raajoista, eivät ymmärrä huonon kielitaidon vuoksi että se ei ole ok.
Myös näitä suklaansyöjiä on nähty. Ei niitä oteta, ellei erikseen ole omaiselta lupaa saatu. Yleensä tuovat rasioita kansliaan.
Olen niin monesta epäkohdasta ilmoittanut pomoille ja mikään ei ole muuttunut.
Myös Aviin olen ollut yhteydessä. Mutta ennakkoon ilmoitettu tarkistusajankohta on yhtä tyhjän kanssa.
Itse siirryin vanhuspuolelta pois juurikin huonon kohtelun, huonojen työolojen ja surkean johtamisen takia.
Ongelmia on paljon ja ne tiedossa, kukaan vaan ei välitä. Kun hoitajamitoitusta laskettiin, alkoi lopullinen alamäki. Työ on jatkuvaa kiirettä ja tulipalojen sanmuttelua, niin sanotusti.
Alalla on niin paljon ihmisiä ketkä sinne ei sovi. Kielitaidottomat, osaamattomat ja nämä ketkä on vaan tyrkätty al
Läskiperseet. Väkivaltaiset sarvikuonot. Eivät ole yleensäkään mitään järjen jättiläisiä tuollaiset väkivaltaiset hoitajan irvikuvat.
Ei helvetti, nuo moniosaajat ovat r a i s k a n n e e t hoitokodissa muun muassa 100-vuotiaan naisen joka kärsi rintakivuista ja hälyytti apuun!
"Kiva" kun Suomessa alkaa kohta oleen saman laista kuin Ruotsissa ollut pari viime vuosikymmentä.