Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken
Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.
Kommentit (162)
Voi perkeleen, saatanan jumalauta mitä uutisia - eihän tuota nyt perkele edes todeksi voi uskoa. Minä vien sinne suklaakohvehdit ja ruiskutan jotain myrkkyä joka ainoaan konvehtiin. Nam nam !
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut kotimaisia hoitajia kuitenkaan olla.
Ei niin, olivat persuja, jotka lasketaanvenäläisiksi nykyään.
Penkoivat huoneen, etsivätkö lisää suklaata ?
Voin kuvitella tilanteen ja puolustan nyt vähän hoitajiakin. Omaiset olivat tuoneet yhteisiin tiloihin vanhuksen, jolle iltatoimet oli jo siis tehty, tämä ilmeni omaisen Facebookissa julkaisemasta tekstistä. Entä jos vanhus oli laittanut kovasti vastaan huoneeseen saattamista? Sitä tapahtuu todella usein, että kun omaiset lähtevät niin muistisairas sekoaa täysin ja haluaa itsekin lähteä kotiin.
Riuhtominen ja raahaaminen on asiatonta ja toivon tätä käsiteltävän esimiehen kanssa. Mutta ymmärrän hoitajiakin siinä mielessä, että he olivat jo laittaneet tämän vanhuksen yöpuulle niin omaiset villitsivät hänet ja toivat vielä pois huoneestaan. En tiedä mikä tilanne on ollut, mutta kyllä palvelukodeissa on aika kiireiset illat ja pienikin lisätyö rasittaa hoitajia.
Enkä siis tunne tätä vanhusta ollenkaan, tämä on vain minun epäilykseni, mitä on voinut tapahtua, ihan omien kokemusten perusteella. Kerran yksi mummo sekosi täysin linnanjuhlien katselusta ja kyllä minun täytyi hänet pyörätuolista väkisin vuoteeseen laittaa, koska siitä kotiinlähtöjankutuksesta ei olisi loppua tullut ja minua odotettiin jo seuraavassa huoneessa avuksi.
Ymmärsin, että vanhukset suklaita oli syöty, jos näin on niin asiatonta sekin. Puhuttelun paikka tämä koko juttu on.
Ja jos nyt joku sanoo että tuollaisille vielä palkankorotuksia niin muistutan, että mitä pienempi palkka, sen vähemmän kukaan hoitotyöhön haluaa ja esimiesten on pakko pitää huonotkin hoitajat töissä kun ei ole muita tulossa. Olisi hyvä, että esimies voisi joskus olla jatkamatta sopimusta tietäen, että saa paremman työntekijän.
Jokainen muuten voi tulla kokeilemaan hoitotyötä siltä kantilta, että hermostuuko koskaan. Tai miettiä vaikka onko koskaan tullut omaa lasta kannettua väkisin autoon tms.
T. Sairaanhoitaja vanhuspuolelta, saa haukkua, olen tottunut siihen
No, mutta. Eipä siinä, hoitajille vakava varoitus ja sen jälkeen homma jatkuu niin kuin ennenkin. Kaikki on taas tyytyväisiä. Näinhän se ainakin eduskunnassa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan aasiasta. He nimittäin kunniottavat vanhuksia ja kohtelevat todella kauniisti.
-Kollega
Juuri näin. Ovat todella ystävällisiä ja todellakin soveltuu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ulkomaalaiset hoitajat on paljon ystävällisempiä kuin suomalaiset. Olen työssäni todistanut tämän monta kertaa.
Se, että he jatkuvasti hymyilevät ja nyökkäilevät, ei todellakaan tarkoita mitään muuta kuin että eivät ymmärrä kunnolla kieltä ja asiaa jota heille puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä henkilöt eivät välittömästi puuttuneet tilanteeseen. Outoa että antoivat ottaa suklaat ja näkivät että hoitajat söivät ne. Hoitajien kanssa heti tiukka keskustelu. Sen jälkeen osaston tai hoiva yksikön vastaavan puheille. Ei auta mediassa voi ottelu. Asiat esiin paikanpäällä. Seuraavana päivänä puhelu niin korkealle taholle mitä houvafirmassa löytyy.
Seuraavan kerran jos sama hoitaja paikalla pyytää poistumaan ja vaatia toinen henkilö.
Nimi ylös ja kirjallisesti valitus hoivakoti on ja vastaus vaade.
Luitko edes artikkelia? Heille selvisi riepoteltavan vanhuksen henkilöllisyys vasta, kun tajusivat, että vanhus vietiin heidän äitinsä huoneeseen. He palasivat puhuttelemaan näitä hoitajia. Toinen hoitaja pyysi myös anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, olivat persuja, jotka lasketaanvenäläisiksi nykyään.
Olet mielisairas.
Harmi, ettei hoitoyksikön nimeä ole paremmin selvillä, olen sen verran hullu päästäni, että olisin laittanut viestiä menemään vaikkei asia minulle kuulu, meitä hulluja on joka lähtöön ja minä heistä tällaisissa tapauksissa yksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-ald…
Mitä mä just luin ... "Shakir Mahmoud Shakir våldtog en 100-årig kvinna i hemtjänsten".
Tämä oli varmaan niitä juttuja mitä ei pidä suostua pelkäämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ulkomaalaiset hoitajat on paljon ystävällisempiä kuin suomalaiset. Olen työssäni todistanut tämän monta kertaa.
Filippiineillä näin. Länsinaapurit kohtelevat vanhuksia, kuin elottomia lihakimpaleita. Ovat tehokkaita, mutta epäinhimillisiä. T. Hoitokodin hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella tilanteen ja puolustan nyt vähän hoitajiakin. Omaiset olivat tuoneet yhteisiin tiloihin vanhuksen, jolle iltatoimet oli jo siis tehty, tämä ilmeni omaisen Facebookissa julkaisemasta tekstistä. Entä jos vanhus oli laittanut kovasti vastaan huoneeseen saattamista? Sitä tapahtuu todella usein, että kun omaiset lähtevät niin muistisairas sekoaa täysin ja haluaa itsekin lähteä kotiin.
Riuhtominen ja raahaaminen on asiatonta ja toivon tätä käsiteltävän esimiehen kanssa. Mutta ymmärrän hoitajiakin siinä mielessä, että he olivat jo laittaneet tämän vanhuksen yöpuulle niin omaiset villitsivät hänet ja toivat vielä pois huoneestaan. En tiedä mikä tilanne on ollut, mutta kyllä palvelukodeissa on aika kiireiset illat ja pienikin lisätyö rasittaa hoitajia.
Enkä siis tunne tätä vanhusta ollenkaan, tämä on vain minun epäilykseni, mitä on voinut tapahtua, ihan omien kokemusten perusteella. Kerr
Ei pidä mennä sellaiseen ammattiin, jossa ei pärjää. Ei voi puolustella potilaiden huonoa kohtelua ja toisten suklaiden syömistä sillä, että omaiset kävivät kylässä ja siitä aiheutui "ylimääräistä vaivaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että he jatkuvasti hymyilevät ja nyökkäilevät, ei todellakaan tarkoita mitään muuta kuin että eivät ymmärrä kunnolla kieltä ja asiaa jota heille puhutaan.
Eli et tiedä mistä puhut. Minä tiedän, kun heidän kanssaan työskentelen. Inhimillisiä hoitajia. -eri
Luin omaisen laajemman kirjoituksen FB:ssa.
Omaiset siis olivat olleet isolla joukolla muistisairaan omaisen luona käymässä. Veli vaimoineen lähti pois ensin, kirjoittajan sisko käytti äitinsä suihkussa ja sitten kirjoittaja ja sisko kävelyttivät äitinsä huoneestaan päiväsalin keinutuoliin klo 20.30. Kävely oli hidasta ja vaivalloista ja sisko lauloi joululaulua "reippahasti käypi askeleet".
Hoitajien käytös oli moitittavaa mutta ihmettelen muutamaa asiaa. Eikö palvelutalossa ollut normaaleja vierailuaikoja joka päättyy klo 19? Klo 20.30 useimmat vanhukset ovat jo nukkumassa iltapesun jälkeen. Miksi tyttäret kävelyttivät huonokuntoisen äitinsä pitkää käytää pitkin päiväsaliin eivätkä itse peitelleet äitiään nukkumaan koska oli jo niin myöhä? Päiväsalissa ei ollut enää muita asukkaita, he olivat jo nukkumassa. Tytär oli hoitaja, hänen olisi luullut tietävän palvelutalon rutiinit ja sen että niistä rutiineista voi hoitajien olla joskus vaikea poiketa.
Mutta toki hoitajien käytös oli moitittavaa ja etenkin se että he "kostivat" tyttärien käytöksen muistisairaalle vanhukselle.
Jaa, vai hauras vanhus joka on vasta 70 vuotias. Nyt on kyllä jutut taas. Nämä muistisairaat ei ole hauraita vanhuksia kun omaisten tai hoitajien päälle käy pahimmillaan on kättä pidempää apuna. Tätini demontoitunut mies hakkasi tätini sairaalaan, niin hauras yli 70 vuotias mies ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta taas kerran.
Eipä ole. Olen itse nähnyt tuota kohtelua. Osa hoitajista ei sovellu hoitoalalle lainkaan.
Totta, ikävä kyllä. Olen itsekin alalla, ja kaikenlaista on nähty. Sairaanhoitajat on yleensä vanhuspuolella ainakin ihan ammattimaisia, mutta lähihoitajissa on sitten sakkia laidasta laitaan. Välinpitämättömyys ja laiskuus on pahinta. Jos ei kaikkea ihan oikeaoppisesti osaa, mutta yrittää parhaansa ja kohtelee vanhuksia ystävällisesti ja kunnioittavasti, ei oikeastaan kauheasti haittaa. Vähän hidastaa töitä, jos tarvitsee auttaa ja neuvoa, mutta mieluummin teen kokemattoman mutta ystävällisen ihmisen työparina töitä, kuin leipiintyneen ja elämäänsä kyllästyneen justiinan, joka kohtelee hoidettaviaan kuin esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alalla on oikeasti paikoin hyvin erikoinen meininki. Kaikki hoitajat eivät ole ihan päästään terveitä, normaaleja, empatiakykyisiä ihmisolentoja.
Tuohon työhön kelpaa ihan kuka vaan, ihan kuka vaan sattuu ovesta erehtymään sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta taas kerran.
Eipä ole. Olen itse nähnyt tuota kohtelua. Osa hoitajista ei sovellu hoitoalalle lainkaan.
Silti tällä palstalla aina ehdotetaan, että työttömien pitäisi korvauksensa vastineeksi mennä edes vanhuksien pyllyjä pyyhkimään. Itse en haluaisi omille iäkkäille vanhemmilleni ketä tahansa hoitajaa. Heillä käy nyt kolme kertaa päivässä kotihoito. Hyvin ystävällisiä (kantasuomalaisia) hoitajia olen siellä nähnyt ja arvostan kovasti heidän työtään.
Lähitulevaisuudessa hoitajia ei riitä vanhenevan väestön hoitoon. Varakkailla vanhuksilla on varaa yksityisiin hoitopaikkoihin, köyhemmät pääsevät nykyisiin "kunnalliskoteihin" tai "vaivaistaloihin".
Vaihtoehtoisesti omaiset hoitajina. Suomen sosiaalimenot ovat jo nyt liian korkeita, koska on paljon työikäisiä, jotka eivät koskaan elämässään tehneet töitä, eivätkä aiokaan tehdä.