Lihavat vanhemmat=lihavat lapset?
miksihän yleensä näkee lihavia vanhempia, joilla on myös lihavat lapset ja taas toisin päin normaalikokoisilla on normaalikokoiset lapset. Jos vanhemmat kärsii ylipainosta, miksi lapsillekkin on syötettävä epäterveellistä lihottavaa ruokaa? Onhan lihavuus joskus geeneissäkin, mutta kyllä elämäntavat siihen silti eniten vaikuttaa. Minun mielestäni minun olisi aika mahdotonta saada liikkuva lapsi lihavaksi, en tajua mitä heille syötetään? Ja nyt en sano, että AINA lihavilla on ylipainoinen lapsi, vaan että YLEENSÄ.
Kommentit (45)
..että se raaste maistuu paremmalta sokerin vähän mehustaessa sitä. Mulle ruuan maku on aina tärkein, sitä otetaan sitten vähemmän, mutta kevyttuotteita ei käytetä. Hirveitä lisäainepommeja, luonnolliset raaka-aineet ovat lapsille paljon terveellisempiä!
Ei siihen lihomiseen tarvita kuin pieni päivittäinen ylimääräenergian saanti. Jos esim. saa 70 kaloria (yksi peruna tai kaksi pientä omenaa) ylimääräistä energiaa päivässä, niin vuodessa lihoo 3,5 kiloa, 10 vuodessa 35 kiloa. On paljon ihmisiä, jotka ovat päätyneet ylipainoisiksi ihan vain syömällä terveellistä ruokaa liikaa.
Voin itse kertoa, että minulla on 3, joista 2 hoikkia ja 1 hivenen pullea. Tämä pullea syö VÄHEMMÄN kuin nämä muut. Ja tämä on aivan totta. Sitä on ihmetelty usein.
Ikävä tosiasia vain on, että sillä ei ole mitään väliä, oletko lihava " ilman omaa syytäsi" vai siksi että mässäilet herkuilla, seuraukset ovat silti samat. Hyvin paljon vaikuttaa jo sellainen perusliikkuminen. Joku ei ole hetkeäkään paikallaan, vaan istuessakin jalka vipattaa tai sormet liikkiuvat. Sekin tekee jo yllättävän paljon eroa. Ja se ottaako lapsi juoksuspurtin, vai käveleekö rauhassa paikalle jne. Ne tekevät energiankulutukseen isoja eroja.
Minusta on omituista, että näissä keskusteluissa vedetään laiskuus yms. esiin. Eihän lihavuudella ja laiskuudella ole välttämättä mitään tekemistä keskenään. Joku vain tykkää herkutella enemmän, tai tekee vähemmän fyysistä työtä ja on niin kiireinen ja ahkera, että ei ehdi paljon liikkumaan ja silti syö yhtä paljon kuin esim. nuorempana, kun liikkui enemmän. Minusta on omituista, että jotkut näkevät painon jonain moraalisena kysymyksenä tai arvon mittana, eihän se niin ole. Lihava ihminen ei ole yhtään sen huonompi kuin laihakaan, mutta hänellä on isommat riskit sairastua tiettyihin tauteihin.
Samasta syystä ei ole mitään standardimäärää ruokaa, joka jokaisella pitäisi olla oikeus syödä lihomatta. Joku lihoo vähemmästä kuin toinen ja sen kanssa vain on eloettävä ja säädettävä se syöminen siihen kulutukseen, jos ei halua ylipainoa ja sen mukanaan tuomia terveysongelmia. Olisihan se reilua, jos jokainen kuluttaisi täsmälleen saman kalorimäärän, jonka sitten voisi syödä, mutta kun se ei nyt vain ole niin ja siihen on sopeuduttava.
Vierailija:
Voin itse kertoa, että minulla on 3, joista 2 hoikkia ja 1 hivenen pullea. Tämä pullea syö VÄHEMMÄN kuin nämä muut. Ja tämä on aivan totta. Sitä on ihmetelty usein.
Meillä taas syödään lähempänä suosituksia (ei kylläkään yhtä paljon hiilihydraatteja), lyhyitä ja pulskia olemme. Syömme tosin sitten myös herkkujakin paljon, lapselle emme niitä usein anna...toistaiseksi typy on pysynyt normaalipainoisena.
on myös lapsia jotka ovat pirteän liikunnallisia ja laihoja vaikka vanhemmat ovat ylipainoisia. ja toisinpäin, pulleita lapsia vaikka vanhemmat ovat normaalipainoisia
mutta tilastollisesti yleistäen: näin on.
lihavuuteen on kaksi syytä: väärä ruokavalio ja vähäinen liikunta. nämä asiat opitaan mm kotoa
t entinen pullero
mä en tajua, mun lapsi on niin laiha vaikka saakin joskus herkkuja ja hampurilaisia. mä en tajua mitä näissä perheissä oikeesti syödään?
Eiköhän niissä perheissä sitten syödä enemmän herkkuja? Mun lapset ovat hoikkia, mutta itse olen ylipainoinen (epäilemättä juuri siksi, että syön enemmän " herkkuja" kuin annan lapsilleni)
lihavien perheessä tuppaa olemaan jokaikinen ateria väärillä perusteilla liian rasvaista ja kasvikset puuttuu tai kuitua on liian vähän jne jne
kyllä herkkuja saa syödä joskus, herranjesta nehän on lapsia!! ehtivät kärsiä ja kärvistellä sitten aikuisina
Ne eivät liiku, vaan menevät autolla pienenkin matkan.
Näin olen huomannut perheestä, jossa kaikki on lihavia.
Vierailija:
mä en tajua, mun lapsi on niin laiha vaikka saakin joskus herkkuja ja hampurilaisia. mä en tajua mitä näissä perheissä oikeesti syödään?
ihan pelkästään siitä mitä syö ja miten liikkuu, vaan kyllä siihen vaikuttaa perimäkin aika paljon.
jos näet minut ja ylipainoisen lapseni kaupassa? Että tuossa taas lapsi joka syötetty kuin pullasorsa? Vai sipsiä ja hampurilaisia syövä kakara?
Meillä esikoinen on hoikka ja kuopus pulleampi vaikka esikoinen on aina ollut se joka syö enemmän.
Usein se on kyllä vain itsepetosta. Toisilla on vilkkaampi aineenvaihdunta, se on totta, ja toiset taas lihovat helpommin. Mutta kukaan ei synny läskiksi, se on ihan itse opittu juttu.
Vierailija:
ihan pelkästään siitä mitä syö ja miten liikkuu, vaan kyllä siihen vaikuttaa perimäkin aika paljon.
Tämän yleistän, koska asiasta on tutkittu, nimittäin
lihavat lapset ovat usein lihavia myös lihavia aikuisena.
luin muuten jostain just jutun tuosta et " mulla on isot luut" tai " lihavuus on mulla geeneissä" ja se on kuulemma aika paljon paskapuhetta. Etenkin lapsen on saatava todella paljon liika energiaa, että siitä tulee lihava ja luut ihmisellä (normaalikokoinen nainen) painaa vain 2-3kg. Selittäkääs se sitten
Esim. sokerin lisäys raasteeseen kertoo vain siitä,ettei ymmärretä TERVEELLISEN ravinnon tärkeyttä!