Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekee mieli alkaa kasvattaa hiuksia, mutta hiuslaatu on karhea ja pörröinen. Kannattaako?

Vierailija
18.12.2025 |

Mulla on ainakin 10 vuotta ollut aivan lyhyet hiukset. Tämä siksi että oma hiuslaatuni on karhea ja pörröinen luonnonkihara, eikä mulla hermot kestäneet sitä. Hiukset oli aina ja koko ajan kiinni. Vain silloin kun värjäsin, hiukset pysyi sileämpänä. Enää en värjää.

Enkä ole 10 vuoteen kaivannut pidempiä hiuksia, kunnes nyt yhtäkkiä tuli mieleen, pitäisikö kasvattaa. Siis ihan joku polkkatukka, mutta kuitenkin.

Mutta onko mitään järkeä alkaa nyt kasvattaa, kun en todellakaan ole ihminen joka jaksaa läträtä hoitoaineiden ym kanssa? 😅

Etenkin samanlaisen hiuslaadun omaavilta mielipiteitä kaipailen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just tuollainen pörrö. Pysyy kurissa, kun laitan hiuksiin jätettävän hoitoaineen/maskin pesun jälkeen, harjaan vain kosteana (tämä on tärkeä!) ja usein kuivana sipaisen vähän perusvoidetta/öljyä latvoihin. Mulla on aika pitkät hiukset.

Vierailija
22/45 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä jaksaa pestä ja harjata niin totta kai. Pitkät hiukset on yksi ihmisen kauneimmista ulkoisista ominaisuuksista.

Myös miehen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun näköinen pehko, avainsana on kosteutus. Hoitoaine pesun jälkeen totta kai, mutta pitää käyttää myös tehokosteuttavia, hiuksiin jätettäviä voidemaisia aineita sekä hiusöljyä. 

Hoitoainetta ei kannatakaan aina huuhdella pois ihan täydellisesti, vaan jos sitä jää vähän, sekin kosteuttaa.  (Toki joskus on hyvä pestä kaikki tuotejäämät hiuksista/päänahasta.

Kasvata ihmeessä, kauniit niistä tulee kun vähän jaksaa hoitaa. Kerroksittain leikkaus keventää ilmettä.

Vierailija
24/45 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tällä hetkellä auta pitkään peikkotukkaan kuin laadukas öljy. Pesu, normi kosteuttava hoitoaine ja kuivauksen jälkeen hiuksiin jätettävä öljy. Moroccanoiliin vihdoin satsasin, kun seuraava vaihtoehto olisi sakset. Tuli kuontalolle jatkoaika, on taas pystynyt pitämään jopa puoliksi vapaana. Luonnonkiharat/ taipuisuus tulee kivasti esille. Ei kannata luopua toivosta, paikoille on nykyään hyviä ja helppoja apuaineita olemassa.

Vierailija
25/45 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin käytän ihan perus poishuuhdeltavia hoitoaineita, joiden annan vaikuttaa suihkussa sen aikaa, kun pesen kasvot ja kropan. Välillä laitan pesun jälkeen latvaseerumia tms.

Näin aiemmin teinkin, mutta yhtä pörröä olivat. Ap

Väärät tuotteet, väärä käsittely- ja kuivaustapa?

En koskaan käsittele mitenkään ja pyyhkeellä kuivaan. Tuotteita kokeiltu jos jonkinlaisia. Ap

Vierailija
26/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanlainen ja en halua pitkiä juuri sen pörrön takia.

Vierailija
27/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolipitkä luonnokihara tukka. Ei ole vaikeaa. Pitää olla sopivat hiustuotteet.

Vierailija
28/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin käytän ihan perus poishuuhdeltavia hoitoaineita, joiden annan vaikuttaa suihkussa sen aikaa, kun pesen kasvot ja kropan. Välillä laitan pesun jälkeen latvaseerumia tms.

En koskaan käsittele mitenkään ja pyyhkeellä kuivaan. Tuotteita kokeiltu jos jonkinlaisia. Ap

Pyyhkeellä kuivaaminen kuulostaa pörröä lisäävältä, paitsi jos tosi varovasti ja vähän puristelee kiharaa esiin 

Vierailija
29/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhkeellä kuivaaminen kuulostaa pörröä lisäävältä, paitsi jos tosi varovasti ja vähän puristelee kiharaa esiin 

Millä hiukset sitten pesun jälkeen pitäisi kuivata? Siis kun tippuvat vettä. Ap

Vierailija
30/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin viimeksi kampaajalla kuusi vuotta sitten. Siitä saakka olen hiuksia kasvattanut ja itse lyhentänyt. Karheatkin ja harmaantuvat. Hyvä öljypohjainen shampoo (Normalista) ja kosteisiin tai kuiviin hiuksiin saman sarjan suihkutettava hoitoaine. Takut häipyivät ja kiilto palasi. Melkoinen säästö !

Minkä niminen oli tuo tai nämä tuotteet?

Vierailija
31/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla pääsee kun ostaa suomalainen kosteuttavaa shampoota, käsitellyille hiuksille (koska kosteuttavaa, vaikka ei olisi käsitelty) hoitoainetta ja itselle sopivan hiusöljyn. Mulle paras ollut Aussie hiusöljy, myös se no nothing (en millään muista merkkiä) sopii.

Vierailija
32/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiukset ovat luonnonkiharat ja pörröiset niin ne ovat kuivat. Upeat kiharat saa curly Girl metodilla. Voi tuntua työläältä, mutta kun sitä toteuttaa muutaman kerran niin hiukset ovat kiiltävät, kiharat ja upeat. 

Vierailija
33/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma kihara tylsistyttää niin kokeile pitemmässä keratiinisuoristusta. Ainahan voit vetäistä takaisin lyhyemmäksi siitä. 

Vierailija
34/45 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen pörheä "takkuinen" hius. Parhaaksi olen todennut nykyisen mallin eli sivuilta lyhyt melkein koneella vedetty, päältä pidempi. Yleensä laitan letin tai pidän ponnarilla mutta välillä jätän myös auki. On kiharaa mutta kun hiusta ei ole paljon niin sen saa helposti kuriin.

Vierailija
35/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhekuivauksesta kannattaa siirtyä puuvilla-t-paitaan, se ei kuulemma riko niin pahasti kiharaa. Ei hankausta, vaan semmoinen myssytyylinen turbaani.

Harjaa ei käytetä juuri koskaan näillä hiuksilla.

Vierailija
36/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhekuivauksesta kannattaa siirtyä puuvilla-t-paitaan, se ei kuulemma riko niin pahasti kiharaa. Ei hankausta, vaan semmoinen myssytyylinen turbaani.

Harjaa ei käytetä juuri koskaan näillä hiuksilla.

Kyllä harjaa käytetään pesutilanteessa. Kun hoitoaine on laitettu niin kiharat harjataan esiin. Curly Girl - metodista on videoita YouTube ja tik tok täynnä. Kuivaa hiusta ei harjata. Se tekee pörrön.

Vierailija
37/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sun hiukset eivät ole karheat ja pörröiset, vaan hoidat niitä väärin.

suurin syy lienee se, että ihmiset a) kuivaa pyyhkeellä hiuksia tai b) menevät märillä hiuksilla nukkumaan tai muuten laittavat kuivia hiuksia vasten jotain vaatetta.

Vierailija
38/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Todennäköisesti sun hiukset eivät ole karheat ja pörröiset, vaan hoidat niitä väärin.

suurin syy lienee se, että ihmiset a) kuivaa pyyhkeellä hiuksia tai b) menevät märillä hiuksilla nukkumaan tai muuten laittavat kuivia hiuksia vasten jotain vaatetta.

Piti laittaa, siis että laittavat märkiä hiuksia vasten jotain vaatetta

Hiusten pörröisyys johtuu kahdesta syystä: a) ne on liian kuivat, eli on pyyhekuivattu, käytetty liikaa hiustenkuivaaja tai muuten käsitellään väärin (esim käytetään liikaa kuivashampoota) ja b) niistä puuttuu öljy, mikä taas johtuu vääränlaisesta shampoosta tai liiallisesta kuivashampoon käytöstä.

Vierailija
39/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Froteepyyhkeellä hinkkaaminen on ehkä pahinta mitä hiuksilleen voi tehdä, heti kosteilla hiuksilla nukkumisen jälkeen. Käsittelyä on myös kampaaminen ja harjaaminen jne.

Vierailija
40/45 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn uudelleen. Kun hiukset valuu vettä pesun jälkeen, lähdettekö te vaan lits läts  pukemaan vaatteita päälle ettekä koske pyyhkeellä hiuksiin lainkaan? 😂 Vaatteet kastuu, niska ja hartiat jäätyy kun hiukset valuu vettä ja on märät tuntikausia? En ihan usko. 

No, helpompaa selvästi on pitää ne hiukset jatkossakin lyhyenä, joten ei tätä enempää tarvinnut miettiä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä